Технологиите вече са навсякъде в живота на всеки човек. От сутрин до вечер хората зависят от тях, за да работят, да почиват, да поддържат отношенията със своите приятели и семейство, за да организират пътувания и какво ли още не.
През последните две десетилетия, но и особено в последните три години като ефект от пандемията от Ковид-19, цифровизацията оказа положително въздействие върху околната среда, тъй като множество услуги вече не изискват отпечатването на куп документи. Все пак интернет не се появява от нищото и преминаването на дигитални продукти има своята цена.
Всеки клик генерира емисии
Едва ли човек се замисля за цифровия си въглероден отпечатък от ежедневната си дейност онлайн. Всяко действие, което извършваме онлайн, има въздействие върху околната среда – всеки път, когато се изпраща имейл, когато се използва интернет или социални медии, се отделя малко количество въглерод. По данни от 2019г., в света има 4,66 милиарда активни интернет потребители, цифровото поведение на всеки от които има значение.
Цифровите технологии са отговорни за 4% от емисиите на парникови газове, а потреблението на енергия нараства с 9% годишно. Пресметнато е, че интернет отделя 1,6 милиарда тона парникови газове годишно. Тези цифри показват как всяко едно кликване е енергоемко и има въздействие, което не виждаме, но което наистина не трябва да пренебрегваме повече.
В един обикновен ден, хората получават и отговарят на поне няколко мейла, изпращат съобщения, търсят информация в интернет, вероятно в свободното си време слушат музика онлайн или играят игри. Всяка от тези дейности има малка въглеродна цена, но всичко това, умножено по ползвателите на интернет, означава голяма стойност. Въглеродният отпечатък на нашите устройства, интернет и поддържащите ги системи представляват около 3,7% от глобалните парникови емисии, според някои оценки. Това е подобно на количеството, произведено от авиоиндустрията в световен мащаб.
Търсачки
Екологичното въздействие от търсенето на информация в интернет зависи от времето, което отнема на човек да открие това, което търси. Всяко търсене изисква енергия, но колко точно зависи от това колко сложно е да се отговори на въпроса. Емисиите се образуват както от електричеството, необходимо за захранване на компютъра на потребителя, така и от изпращането на заявката му до сървъри по целия свят.
Според данните на Google, средният потребител на нейните услуги – някой, който извършва 25 търсения всеки ден, гледа 60 минути YouTube, има акаунт в Gmail и има достъп до някои от другите услуги – произвежда по-малко от 8 g CO2 на ден. В същия доклад те посочват, че Google използва комбинация от възобновяема енергия и компенсиране на въглеродни емисии, за да намали въглеродния отпечатък от своите операции. Има търсачки, които обещават да се погрижат за природата за всяко търсене, като например посаждат дървета за всеки 45 търсения. Добре е хората да познават възможностите, за да направят информиран избор.
Енергия за стрийминг
Технологиите за стрийминг имат по-значителен въглероден отпечатък, отколкото хората си мислят. Гледането на онлайн видеоклипове представлява най-голямата част от световния интернет трафик – 60%. Цифровите технологии са отговорни за 4% от глобалните емисии на парникови газове и се очаква този процент да се удвои до 2025 г.
Много хора вероятно още си спомнят песента Despacito от 2017 година, популярен регетон хит от Fonsi и Daddy Yankee. Тя стана най-стриймваната песен на всички времена, слушана 7,9 милиарда пъти към октомври 2022. Група изследователи от Европейската комисия, ръководена от д-р Рабих Башруш, направили проучване за въздействието върху природата от използването на отдалечен сървър за слушане на музика онлайн. Към онзи момент, известната песен била слушана 4,6 милиарда пъти. За да бъде чута Despacito толкова много пъти е използвано толкова електричество, колкото общото годишно потребление на електричество на Чад, Гвинея-Бисау, Сомалия, Сиера Леоне и Централноафриканската република.
Онлайн видео стрийминг платформите са отговорни за отделянето на близо 306 милиона тона въглероден диоксид годишно. Netflix казва, че общото им глобално потребление на енергия е достигнало 451 000 мегаватчаса годишно, което е достатъчно за захранване на 37 000 домове, но настоява, че закупува сертификати за възобновяема енергия и въглеродни компенсации, за да компенсира всякаква енергия, идваща от източници на изкопаеми горива.
Алтернативата
Проучванията, в които са анализирани стрийминг навиците на хората доказват, че много от часовете, прекарани в стрийминг на музика и филми всъщност генерират емисии напразно. Много от участниците са слушали музика като фон без да осъзнаят, че е включена, или пък са заспивали пред телевизора, докато са стриймвали филм. Намаляването на този начин на ползване на технологиите или спирането на нежеланото възпроизвеждане на видео в отворен браузър, когато не се гледа, може да помогне за намаляване на въглеродния отпечатък.
Друг начин, по който хората могат да намалят отпечатъка си е, ако изтеглят песента, филма или книгата на устройство си, вместо да стриймват от отдалечен сървър. Могат да четат книги от библиотеката или да вземат назаем книги от приятели.
Имейлите
Според Statista повече от 306 милиарда имейла са били изпратени през 2021 г. и се очаква те да достигнат 376 милиарда през 2025 г. Въглеродният отпечатък на всеки имейл варира според това колко е дълъг, до колко души е изпратен и съдържа ли прикачен файл. Например 0,3g e количеството CO2 за спам имейл, до 4g e за обикновен имейл и 50g за такъв със снимка или тежък прикачен файл, според Майк Бърнърс-Лий, сътрудник в университета Ланкастър, който изследва въглеродните отпечатъци.
Препоръчително е да се изпращат линкове към драйв вместо директно прикачен файл особено когато е до по-голям брой получатели. Оказва се, че сред другите алтернативи за кореспонденция най-щадящият околната среда е SMS-ът, тъй като генерира само 0,014 g CO2. Според Freitag изпращането на съобщение чрез приложение като WhatsApp или Facebook Messenger е само с малко по-малък въглероден отпечатък в сравнение с имейла, като това зависи и от съдържанието, което се изпраща – gifs, емотиконите и изображенията имат по-голям отпечатък от обикновен текст.