Големите компании са изправени пред нарастващ натиск от страна на инвеститорите да подобрят разнообразието на най-високото ниво в компанията. Инвеститорите все повече се интересуват от оценки на половото разнообразие и равнопоставеността в компаниите, за да определят как биха могли да отговорят на рисковете и възможностите, свързани с ESG. В Европа, компаниите срещат и институционален натиск за подобряване на баланса между половете на ниво борд.
Социалният компонент на ESG обхваща всички начини, по които компаниите взаимодействат със своите служители и общностите, в които работят. Разнообразие, равнопоставеност и приобщаване са част от “S” частта на ESG. Други социални фактори на управлението са резултатите на компанията в областта на здравето и безопасността и нейните трудови отношения между ръководството и работниците.
Какви са ползите от включването на повече жени на ръководни позиции?
Ползите са многобройни. Доказано е, че компаниите, които имат внедрени политики за разнообразие и приобщаване са по-печеливши и рентабилни. Глобалното проучване на S&P Global Market Intelligence, наречено When Women Lead, Firms Win, установило, че фирмите с жени финансови директори са по-печеливши и са постигнали превъзходно представяне на цените на акциите в сравнение със средните за пазара. Изследването също така показало, че фирмите с голямо полово разнообразие в борда на директорите са по-печеливши и по-големи от фирмите с по-малко полово разнообразие.
Подкрепа на кариерното развитие на жените чрез спонсорство
Как могат да бъдат подкрепени кариерите на жените и да бъде гарантирано, че те имат по-голямо влияние върху организацията? Освен чрез обучения и програми, някои компании подкрепят кариерите на жените в екипите чрез специални инициативи. Магдалена Тарасевич от UBS Полша разказва за инициативата Diversity Talent Hunt (В търсене на разнообразни таланти), в която идентифицираните жени-таланти в компанията са свързани със спонсор, който в рамките на година подкрепя тяхното кариерно развитие.
Концепцията за спонсорство е сравнително нова за България и може да се открие в някои от по-големите международни компании. Спонсорството се осъществява обикновено от висш мениджър и цели насърчаване на кариерното развитие на спонсорирания. То е различно от по-познатото за нашата страна менторство. Менторството се фокусира върху връзката наставник/наставляван и помощта, която наставникът може да предостави директно на наставлявания. Спонсорството е инструмент, благодарение на който се подобрява пропорционалното представителство на групи, изправени пред конкретни предизвикателства за напредване в кариерен план.