Зелената тенденция – включва реклами, които се занимават с връзката между продукт или услуга и природната среда, насърчават екологичния начин на живот или представят корпорация като екологично отговорна – се разраства бързо. Много реклами вече включват набор от хитри тактики. Например запълване на екрана със зелено, използване на неясни термини като „изцяло натурален“. Целта е да ви убедят, че продуктите, които продават, са полезни за планетата.
Дали тези реклами наистина отразяват подобрение, когато става дума за производствени практики, или това е просто още един пример за грийнуошинг? Благодарение на нарастващия брой изследвания, има редица неща, на които можете да обърнете внимание, за да направите разликата.
Грийнуошинг при петролните гиганти
BP
Петролният гигант BP е подвеждал клиенти чрез рекламна кампания, стартирана през 2019 г. Рекламите създават потенциално измамно впечатление за компанията, като се фокусират върху нейните инвестиции в възобновяема енергия. BP оттегли въпросните реклами през февруари 2020.
Популяризира термина ,,въглероден отпечатък”
През 80-те години на миналия век BP спомогна за популяризирането на термина „въглероден отпечатък“. През 2004 г. компанията представи своя „калкулатор за въглероден отпечатък“. Така потребителите могат да оценят как ежедневните дейности, като ходене на работа, купуване на храна и пътуване, допринасят значително за изменението на климата. Десетилетие и половина по-късно терминът „въглероден отпечатък“ е широко разпространен. Скорошно разследване установи, че петролните компании използват реклами и маркетингови стратегии в социалните медии, за да имат контрол върху общественото мнение.
Shell
Компанията е отговорна за около 1-2% от глобалните емисии на въглероден диоксид от своите дейности всяка година, като същевременно продължава да върви напред и да инвестира милиарди в нефт и газ. Въпреки това техният маркетингов екип сметна за подходящо да попита своите последователи в Twitter какво са „готови да променят, за да помогнат за намаляване на емисиите“?
Анкетата привлече скромните 199 отговора, но все пак нашумя поради вълната от ярост, която получи в отговор. Включително реплики от екологични лидери като Александра Окасио-Кортес и Грета Тунберг.
Няколко месеца по-късно Европейският съд нареди на Shell да намали своите въглеродни емисии с 45% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2019 г. Това е първият път, когато частна компания е заставена да намали емисиите си с фиксирано количество и определена времева рамка.
Модната индустрия и грийнуошинга
H&M, Zara и Adidas са сред компаниите, които бяха хванати в грийнуошинг през последните години. Според модната организация с нестопанска цел ReMake, 80% от изхвърления текстил в световен мащаб се изгаря или отива на сметище, като само 20% се използват повторно или рециклират. Марките за бърза мода също имат навика да рекламират зелените си инициативи, въпреки че това е нищожна част от операциите им.
(не)Ефективните практики на Zara
Марката заявява: „Имаме 100% енергийно ефективни магазини. Ежедневната работа на нашите магазини е адаптирана, за да намали нашето въздействие върху околната среда със системи, които ни позволяват да коригираме консумацията на вода и енергия към реалните нужди на магазина. В допълнение, новите стандарти за изграждане и обновяване на нашите магазини, базирани на нашия Наръчник за екоефективни магазини, установяват използването на по-ефективни технологии, които ни помагат да регулираме потреблението си.“
Глобалната верига е поставила за цел намаляване на емисиите на парникови газове, генерирани от операциите и веригата на доставки, но няма ясни доказателства, че е на път да постигне целта си.
Adidas
Рекламата на известният модел на марката Adidas- Sam Smith е заблуждаваща. Марката, заблуждава, че 50% от модела е от рециклирани материали, което дава на купувачите грешна представа.
Грийнуошинг и Coca Cola
В доклада “Break Free From Plastic” през 2020 г. бе обявено, че голямата компания е на първо място по замърсяване с пластмаса.
Компанията е категорична, че напредва в спряването с отпадъците от опаковки. Вследствие от тази новина говорител каза „В световен мащаб имаме ангажимент да върнем всяка бутилка обратно до 2030 г., така че нито една от нея няма да бъде в океаните, а пластмасата може да бъде рециклирана в нови бутилки. Бутилки от 100% рециклирана пластмаса вече се предлагат на 18 пазара по света и това нараства непрекъснато.“
През юни 2021 г. екологичната организация Earth Island Institute заведе дело срещу гиганта за напитки. Причината е фалшива реклама, че е устойчива и екологична компания, въпреки че е най-големият замърсител на пластмаса в света.
Компаниите, които правят неверни твърдения, трябва да бъдат държани отговорни.