Едни от най-често неправилно изхвърляните отпадъци в световен мащаб са цигарените филтри, чието разграждане отнема до 15 години в зависимост от външните условия. За да сподели фактите и анализира ефективността на активностите си, информационната кампания #ПромениКартинката стартира партньорство с Litterati – международна организация, чиято основна мисия е свят без отпадъци. Организацията събира и обработва геопространствени данни за потребителското поведение и неправилно изхвърлените отпадъци.
Основателите на Litterati Джеф Киршер и Дик Айрес пристигнаха в София
Основателите на Litterati Джеф Киршер и Дик Айрес пристигнаха в София и извършиха тридневно проучване какви отпадъци, включително и фасове, изхвърлят неправилно потребителите. Те изследват какво количество и къде най-често се изхвърлят. Независимо дали става въпрос за пластмасова чаша, алуминиево кенче или фас от цигара, експертите заснемат боклуците и събират данни с цел да покажат какво и къде се изхвърля по улици, тротоари и плажове в над 185 държави по света. Чрез своето мобилно приложение Litterati създават общности от хора, които идентифицират неправилно изхвърлените отпадъци и се обединяват около идеята за един по-чист свят. Тяхната работа с данните се дели на два основни раздела –„Ангажиране“ и „Анализ“.
Анализът помага на общини, организации и компании да разберат какви отпадъци и къде точно се появяват най-често, за да стартират успешни стратегии и действия за тяхното намаляване и премахване. Разделът „Ангажиране“ обединява хора и общности около идеята за по-чист свят и нашата лична следа, когато говорим за справянето с глобалния проблем. Технологичното време за обработка и анализиране на резултатите от потребителското поведение в София е около 2 месеца.
Ние, от Litterati, превръщаме отпадъка в данни. Всяка снимка на даден отпадък дава информация кой, какво, кога и къде изхвърля. След това компютърна технология разпознава от снимката – предмета, материала и марката на отпадъка, които често не са разпознаваеми и видими за човешкото око“, сподели Джеф Киршер от Litterati на специално медийно събитие на #ПромениКартинката в София.
Цялата информация служи за 3 неща: да се разработват политики, да се произвеждат по-устойчиви опаковки и потребителите да бъдат стимулирани да се държат по-отговорно.
Всички искаме да живеем в по-чиста градска среда и природа. Това няма да се случи за ден или два. Но се надявам след 5 години да видим истинска промяна. И точно това правим с информационната кампания #ПромениКартинката и партньорството с Litterati “, сподели, Диляна Якова мениджър „Регулации и устойчиво развитие“ във Филип Морис България.
Тя добавя, че използват данните, за да продължат целенасочената си работа в посока устойчиво оправление на замърсяването в България.
Прочетете още:
Цигарени фасове се използват за пълнеж на меки играчки и възглавници