През последните месеци корпорации като Ryanair и Shell бяха обвинявани в неверни или необосновани твърдения за тяхното въздействие върху околната среда. Преждевременно маркетинговите компании намериха нови начини да прикрият зеленото измиване.
За да могат новите стратегии да бъдат адресирани, се изискват и нови термини. От грийншифтинг (зелено изместване) до гринхъшинг (зелено мълчание), финансовият мозъчен тръст с нестопанска цел Planet Tracker идентифицира шест типа грийнуошинг практики, за които потребителите трябва да внимават. Ето какви са практиките, посочени от Euronews:
Грийнкраудинг (зелена тълпа)
Грийнкраудинг включва криене в групова дейност. Planet Tracker предлага Алианса за премахване на пластмасовите отпадъци (AEPW) като пример. 65 компании са се подписали в глобалния алианс, чиято предполагаема цел е „прекратяване на пластмасовите отпадъци в околната среда и защита на планетата“. Но само на пръв поглед.
Сред членовете, подписали документа, се нареждат петролни гиганти като ExxonMobil и Shell, компании за пластмасови опаковки като Sealed Air и PepsiCO. Осем от 20-те най-големи производители на пластмасови отпадъци за еднократна употреба са част от AEPW. По-голямата част от членовете са и в Американския съвет по химия (ACC), който лобира за отслабване на глобалния договор на ООН относно замърсяването с пластмаса. Както AEWP, така и ACC се фокусират върху рециклирането и оползотворяването на пластмаса, вместо да се захванат с разрешаването на източника на проблема: производството. Инвестиционните цели на алианса са ниски и средните вноски на членовете са намалели с 56 % през първите три години на работа, разкрива Planet Tracker.
Грийнлайтинг (зелено светене)
Грийнлайтинг е когато компанията набляга на конкретна устойчива практика, с цел да отклони вниманието от вредните за околната среда дейности, които извършва другаде. Това е често срещано в автомобилната индустрия, където производителите рекламират достойнствата на своите електромобили, които са нищожна част от производството.
Например превозните средства с нулеви емисии съставляваха едва 0.2 % от общите продажби на Toyota през 2021 г. – най-ниският дял от 10-те най-големи производители на автомобили в света. InfluenceMap, глобална база данни за лобиране за корпоративния климат, класира компанията като 10-ата най-негативна и влителна компания в света.
Грийншифтинг (зелено изместване)
Грийншифтинг e, когато компаниите намекват, че потребителят е виновен и прехвърлят отговорността върху него, според Planet Tracker. Пример за това е кампанията на BP „Опознайте своя въглероден отпечатък“. Петролният гигант пусна въглероден калкулатор и прикани клиентите да споделят обещанията си за намаляване на емисиите.
„Първата стъпка към намаляване на вашите емисии е да знаете къде се намирате“, гласи туит на компанията.
Същата година BP вложи милиони за рекламна кампания за своята нисковъглеродна енергия и по-чист природен газ. В действителност повече от 96 % от годишните му разходи все още са били за нефт и газ по това време, според екологичната благотворителна организация ClientEarth. Въпреки, че опасностите от изменението на климата са очевидни, компаниите за изкопаеми горива постоянно оказват прикрита съпротива срещу зеления преход.
Зелено етикетиране
Зеленото етикетиране е практика, при която търговците определят продукт като устойчив, без да се обосноват. Понякога продуктите се промотират в опаковки със символи на растения или подвеждащи надписи, което кара потребителите да направят грешен извод за устойчивостта на продукта. В други случаи се забелязват необосновани твърдения в рекламите. Реклама на марката перилни препарати Persil, собственост на Unilever, беше забранена миналата година точно заради това. Но и зелените претенции на марката бяха обект на критика. Рекламата промотира нова формула с препарати за премахване на петна на растителна основа и рециклирани бутилки, като заключава: „Имаме само една планета. Време е да се променим за добро.”
Службата за рекламни стандарти на Обединеното кралство (ASA) предприе действия срещу Persil, заявявайки, че марката не е успяла да обоснове екологичните си твърдения, че новият продукт е по-устойчив от предишния.
Грийнрайсинг (зелено изплакване)
Грийрайсинг се отнася за компания, която редовно променя своите ESG цели, преди те да бъдат постигнати. Съкратено от Environmental, Social и Governance, ESG представлява набор от стандарти, измерващи въздействието на бизнеса върху обществото, околната среда и неговата прозрачност и отчетност.
Когато компаниите пропускат, намаляват или забавят тези екологични цели, това поражда подозрение дали те наистина се опитват да ги постигнат или просто ги използват като маркетингов трик. Planet Tracker предлага един от най-големите замърсители с пластмаса в света като пример. Coca-Cola е известна с това, че пропуска и премества своите цели за рециклиране – и ги опакова с предупреждения. Между 2020 г. и 2022 г. компанията намали целта си за използване на рециклирани опаковъчни материали от 50 % на 25% до 2030 г.
В последния си доклад за устойчивост Coca-Cola идентифицира 47 риска – вариращи от безопасността на продуктите и разходите до стачките и затлъстяването – които биха могли да доведат до неизпълнение на целите за устойчивост. Резултатът е, че най-големият замърсител на пластмаса в света има почти недостоверни цели за рециклиране.
Грийнхъшинг (зелено мълчание)
Грийнхъшинг се наблюдава, когато организациите умишлено избират да не докладват достатъчно или крият ESG идентификационни данни от обществеността, за да избегнат контрола.
Blackrock и HSBC бяха обвинени в това през последните месеци. Фирмите за управление на активи понижиха рейтинга на редица фондове по член 9 – изключително инвестиращи в устойчиви активи – до категория по член 8: фондове, които насърчават екологични или социални фактори, но не е необходимо да целят устойчив резултат.
Решаването на проблема ще изисква тези органи, които водят обвиненията срещу зеленото измиване, да установят глобална еквивалентност в отчитането на ESG“, според Джон Уилис, директор на изследванията в Planet Tracker, който използва данни за насърчаване на финансова система, която е приведена в съответствие с нетната нула, природосъобразна икономика.
Битката с грийнуошинг
Потребителите имат немалка роля, като обвиняват компаниите за техните измамни тактики – и понякога ги дават на съд. Движението Brandalism изнесе своите протести по улиците, привличайки вниманието към зеленото измиване чрез отвличане на реклами от авиокомпании и производители на автомобили. Освен информирането за тактиките за зелено измиване, които компаниите използват, има различни начини за избягване на измама. Надеждни екологични етикети като FairTrade, Global Organic Textile Standard и EU Ecolabel могат да се използват само за продукти, които са доказали своята щадяща климата квалификация.
Прочетете още: