Европейският парламент одобри във вторник закона, който забранява продажбата на бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. Решението ще ускори прехода на блока към електрически превозни средства, които генерират около 15 процента от всички въглеродни емисии в ЕС.
Законодателството изисква от производителите на автомобили да намалят въглеродните емисии със 100 процента. Това означава, че след 2035 г. те нямат право да произвеждат автомобили, които се задвижват с изкопаеми горива.
Одобрението във вторник е една стъпка преди законът да получи официален печат и да влезе в сила. Но някои държави се противопоставят на промяната, съобщава Euronews.
Готов ли е ЕС да премине към електрически превозни средства?
Италия е дом на някои големи автомобилни марки като Fiat, Alfa Romeo и Ferrari, които са силно зависими от превозни средства с двигатели с вътрешно горене. Около 270 000 души са пряко или непряко заети в автомобилната индустрия в страната.
Италианският министър на транспорта Матео Салвини нарече новия закон икономическо “самоубийство” за ЕС. Той нарича това “идеологически фундаментализъм”, който ще бъде от полза за Китай и ще навреди на европейската автомобилна индустрия.
Външният министър на страната Антонио Таяни също се опита да смекчи законодателството, призовавайки за 90% намаление на въглеродните емисии вместо 100 процента.
Други политически формации също предупреждават, че нито европейската индустрия, нито широката общественост, са готови за такава драматична промяна. Групата на Европейската народна партия – дясноцентристка политическа група в Европейския парламент – казва, че законът може да доведе до това хората да карат по-стари автомобили с двигател с вътрешно горене, след като новите продажби са забранени, защото не могат да си позволят електрическа подмяна.
Според тях твърденията, че електрическите коли са по-евтини, вече не са верни, поради рязко растящите разходи за енергия, твърди германският евродепутат Йенс Гизеке от Европейската народна партия. Противниците на законодателството също така казват, че автомобилните батерии се произвеждат в чужбина, а не в ЕС.
„Победа за нашата планета и нашето население“
Председателят на транспортната комисия Карима Дели заяви, че това е „исторически вот за екологичния преход“.
„Вече няма, или почти няма да имаме бензинови или дизелови коли по нашите пътища през 2050 г. Законодателството е „победа за нашата планета и нашето население“, смята Дели.
Но вицепрезидентът на ЕС Франс Тимерманс предупреди евродепутатите, че Китай пуска 80 нови модела електрически автомобили на международния пазар от миналата до края на тази година. Автомобилната индустрия трябва да бъде подготвена.
„Това са добри коли“, каза Тимерманс. „Това са автомобили, които ще бъдат все по-достъпни и ние трябва да се конкурираме с това. Не искаме да предадем тази важна индустрия на външни хора”, коментира той.
Много европейски автомобилни компании вече се подготвят за новия закон, като стават конкурентни на пазара на електрически превозни средства.
Автомобилната индустрия не лобира силно срещу новия закон, а това е знак, че електрическата революция е в ход.
Прочетете още:
ЕС забранява продажбата на бензинови и дизелови коли от 2035 г.