Светът се променя с бързи темпове. Докато изкуственият интелект и автоматизацията поемат редица рутинни и умствени и физически задачи, емоционалната интелигентност (EI) се превръща в ключов фактор за постигане на високи резултати. Припомняме, че Световният икономически форум класира емоционалната интелигентност като едно от 10-те умения, необходими за четвъртата индустриална революция през 2020 г. и след това.
Емоционална интелигентност и критично мислене ще бъдат най-търсените умения
Редица проучвания показват, че появата на изкуствения интелект, машинното обучение, технологичния срив и роботиката, води до необходимостта от повишени умения за емоционална интелигентност в бъдещата работна сила. Използването на емоционална информация по подходящ начин изгражда взаимоотношения и подкрепя критичното мислене и решаването на проблеми. Тя ни позволява да разпознаваме, разбираме и управляваме собствените си емоции и да разпознаваме, разбираме и влияем върху емоциите на другите. Всичко това води до взимането на уверени и адекватни решения.
В днешния свят на нарастващи технологични умения, компаниите, които не са в състояние да правят иновации, може да не съществуват след 10 или 20 години. Базираните на EI умения за управление на собствените ни емоции и създаване на психологическа безопасност за другите, са ключът към насърчаването на големи иновации.
Емоционалната интелигенстност е умение, което всяка една организация трябва да развие в своята работна сила, за да оцелее и да продължава технологичната револция, пред която ще бъдем изправени и през следващите десетилетия.
Критичното мислене
Критичното мислене се отнася до способността да се анализира информацията обективно и да се прави обоснована преценка. Това включва оценка на източници, данни, факти, резултати от изследвания и наблюдавани явления. Доброто критично мислене обръща внимание на несъзнателното пристрастие и как това се отразява върху логическото и системното мислене.
Способностите за критично мислене и решаване на проблеми са сред най-търсените умения в почти всяка една индустрия. Хората, които имат критично мислене, изпозлват емоционална интелигентност, за да направят разумни заключения на база набор от различни източници на информация, определяйки кое е полезно и кое не.
Използването на емоционалната интелигентност като част от критичното миселене означава, че въздействието на това мислене се разглежда с емпатия,. Тя подхранва връзката и създава социално сближаване, където човек може да усети нуждите на другите, да слуша какво казват (и не казват) и да чете реакциите на другите.
Уменията за емоционална интелигентност вече не са необходими само за хората, отговорни за обучението и развитието на другите.
Нуждата от EI умения е значителна на всички нива в една организация
Технически работници
С бързото нарастване на знанията, необходими за извършване на всяка работна функция и сложността на бизнес процесите, всяка роля в една организация изисква сътрудничество, за да се разрешават проблеми и да остане конкурентоспособна чрез иновации – дори най-техническите роли. От тях се изисква гъвкавост и ловкост, които не бяха толкова необходими само преди няколко десетилетия.
Роли, насочени към клиента
Наличието на страхотен продукт или услуга е основният залог за бизнеса в днешно време. Компаниите, които наистина се отличават, са тези, които изграждат емоционална връзка с клиентите си и създават възторжени фенове, които ги препоръчват при всяка възможност, включително в социалните медии.
Продавачи
Необходимостта да могат да се свързват с клиенти и да бъдат издръжливи не е нещо ново за хората на търговски позиции. Това, което стана по-ясно, е пряката възвръщаемост на инвестицията за наличието на търговци с високо ниво на EI. Проучване на Sanofi Aventis установи, че група търговци, обучени по емоционална интелигентност, са продали с 12% повече продикти, от контролна група, която не е преминала обучението
Лидерски роли
Хората не напускат компаниите, хората напускат хората. Двигател номер 1 за ангажираност и задържане на служителите е връзката на служителите с техния пряк ръководител и степента, в която се чувстват ценени, обучени и развити, доверени и включени. Това изисква мениджърът да има силна емоционална интелигентност и коучинг умения.
Емоционалната интелигентност, креативността и работата в екип са едни от професионалните умения, които са най-търсени от работодателите днес. Докато някои от тези умения са вродени, други могат да бъдат подобрени чрез обучение, опит и анализ. Ето защо е важно всеки от нас да бъде наясно кои умения притежава, както и кои трябва да подобри, за да продължи професионалното си израстване.