В Западна Европа често пътуването с влак е по-скъпо от пътуване със самолет, въпреки голямото замърсяване от самолетите. Франция, обаче, иска да обърне тази зависимост с допълнителен данък върху авиацията.
Според френския министър на транспорта Клемент Бон, не е вярно, че летенето със самолет е по-евтино или изисква по-малко ресурси. Просто, по-малко се облага с данъци в сравнение с жп транспорта, предаде Euronews.
Данъци върху авиацията в полза на влаковете
Идеята за вдигане на данъците за самолетни билети вече е част от френския бюджет за 2024. Според министъра, парите които се събират с новия данък, ще подкрепят железопътния транспорт. Що се отнася до потребителите, те биха усетили разликата като леко увеличение на цените на билетите, предаде ouеst france.
Според данни на асоциацията The Shift Project, само 7% от пътуващите във Франция летят със самолет. Въпреки това, полетите отговарят за около 50% от транспортните емисии в страната. Влаковете, за сметка на това, могат да превозват пътници с много по-добър баланс на емисии/пътник.
Скъсяване на дистанцията между самолета и влака
В общи линии, в цяла Европа пътуването с влак е по-скъпо от пътуването със самолет. България е една от малкото страни, в които БДЖ може да се конкурира с евтините авиолинии за маршрута София-Варна на база цена/качество.
За голяма част от ЕС, обаче, жп транспортът е средно два пъти по-скъп от самолетния, според проучване на Грийнпийс. Докладът сравнява 112 маршрута в Европа, включително 94 трансгранични връзки. В почти всеки един случай самолетът е по-евтин.
Една от главните причини за тази зависимост е разликата в данъците между жп транспорта и авиотранспорта. Например, за полет между Париж и Барселона авиолиниите не плащат ДДС и също така нямат данък върху керосина – самолетното гориво.
За същия маршрут с влак, влаковата компания трябва да плати и данък за енергията и ДДС за пътниците. По-високите разходи, съответно се отразяват на цените на билетите. Също така, много задгранични влакови връзки не работят достатъчно добре за потребителите.
ЖП операторите трудно се координират в различни държави. Много от тях имат толкова стара уебсайт инфраструктура, че информацията за маршрути и разписания не може да се събере в един агрегат за билети. Отделно, операторите рядко искат да поемат споделена отговорност за международни връзки.
Например, в линията Брюксел-Барселона пътниците имат прекачване в Лион, Франция. По време на прекачването те сменят влака, но и сменят жп компанията. Съответно, ако предишният им влак закъснее и си изпуснат връзката, пътниците нямат право на компенсация.
Уреждането на тези особености на европейско ниво е единственият начин жп транспортът да може да се конкурира със самолетния. Добро начало е немската инициатива за едномесечен билет на стойност 49 евро. Билетът е валиден за целия обществен транспорт, включително градски транспорт във всеки град в Германия и за вътрешните влакови маршрути.
Още по темата:
“Дойчланд” билета за 49 евро: Урок по градски транспорт за цяла Европа