Нова месечната карта за градски транспорт в Германия е довела до 25% увеличение на пътниците в първите месеци от влизането ѝ в сила. “Дойчланд” билета (Deutschland-Ticket) е нова концепция за обществения транспорт в страната, която иска да убеди повече хора да оставят колите си.
Офертата на властите в Германия е следната – срещу цена от 49 евро на месец, картата дава право на пътника да използва целия обществен транспорт в страната. Това включва градски транспорт във всички населени места, някои регионални автобусни линии и регионалните услуги на Дойче Бан (Deutsche Bahn).
Обещанието на “Дойчланд” билета
“Дойчланд” билетът е една от най-вълнуващите иновации в обществения транспорт от близкото минало. Тази своеобразна транспортна субсидия за граждани представя обществения транспорт като изгодна оферта за ежедневно и ваканционно пътуване.
В същото време, единната цена от 49 евро е ключова особеност. Германия е голяма държава с много регионална автономия. Съответно, понякога има големи ценови разлики от район до район. “Дойчланд” билетът обаче обединява обществения транспорт.
Резултатите на този експеримент със сигурност ще са изключително влиятелни за бъдещето на обществения транспорт на ЕС. Всяка европейска държава среща редица трудности, когато се опитва да се справи с емисиите от транспортния сектор. Към момента, те представляват един от главните източници на CO2.
Транспортната субсидия в Германия, обаче, не е нито първата, нито най-амбициозната в сферата. Тази чест се полага на Люксембург, където градският транспорт е напълно безплатен от началото на пандемията, но това не е адекватен пример за подражание на много държави. Това е държавата в ЕС с най-високо БВП на глава от населението и втората държава по брой коли на глава от населението.
Германия, обаче, представя казус, който може да се разглежда като пример с поуки за останалата част от ЕС в борбата с транспортните емисии.
Положителните последици в цифри
Според директора на регионалната услуга на Дойче Бан, Евелин Пала, “Дойчланд” билетът е довел до 25% повече пътници по регионалните железници на Германия, предаде Euronews. Особено популярни са маршрутите, които водят до планините или крайбрежието. Това намеква, че билетът успява да накара хората да взимат по-зелени решения, когато ходят на почивка.
Въпреки успеха на билета, Евелин Пала отчете факта, че ръстът донякъде може да бъде обяснен с туристическия сезон. Все пак, месечната карта расте като популярност с близо милион нови пътници в местния транспорт.
Според данни на “Немската асоциация на транспортните компании” (VDV), 9.6 милиона пътници са използвали “Дойчланд” билета към 20 юни. Немският транспортен министър, Фолкер Висинг, обясни пред DPA, че има надежда за тази транспортна субсидия. Според него, колкото повече хора използват услугата, толкова по-евтина ще е тя за правителството и съответно, ще се задържи по-дълго.
Проблемът с “Дойчланд” билета
Новата месечна карта влезе в сила на 1 май тази година. Тя е продължение на сходна инициатива от 2022 г., когато Германия създаде билета за 9 евро – същата оферта, с 40 евро по-евтина. Миналогодишната инициатива продължи от май до септември и се оказа изключително успешна. Тя трябваше да стимулира повече хора да оставят личните си автомобили, да действа като социална мярка срещу високите цени на горивото и да стимулира вътрешния туризъм след пандемията.
Проблемът с билета за 9 евро, обаче, се оказа високата цена за федералния бюджет, въпреки големия интерес. Това доведе до новата цена. В същото време, редица транспортни оператори и народни представители от по-аграрни региони в Бундестага изразиха съмнение, че новата цена ще е достатъчно да покрие бюджетното бреме в дългосрочен план.
За момента “Дойчланд” билетът няма краен срок, а редица немски градове и редица Федерални провинции в Германия имат още по-изгодни предложения за пенсионери или учащи.
Още по темата:
Дубай с нова стратегия за обществен транспорт с нулеви емисии