Нарастващата популярност на отговорните инвестиции и устойчивото финансиране, съчетана с нарастващото съзнателно потребление, оказва значителен натиск върху компаниите да бъдат по-прозрачни по отношение на начина, по който измерват и управляват рисковете и възможностите, свързани с околната среда, социалната сфера и управлението. Освен инвеститорите и корпоративните заинтересовани страни, потребителите и служителите също изискват повече информация за това как предприятията се справят със своето социално и екологично въздействие.
В проучване на Харвардския юридически факултет от 2021 г. са анализирани 200 доклада за устойчиво развитие, публикувани от компаниите от индекса S&P 500. В проучването термините КСО (корпоративна социална отговорност) и ESG (екологично, социално и корпоративно управление) се появяват в заглавията с почти еднаква честота. На пръв поглед тези два термина може да изглеждат взаимозаменяеми. Но въпреки че КСО и ESG имат сходни цели и произход, те са две различни неща.
Важно е да уточним обаче, че в тази статия обръщаме внимание на американската теория за КСО и ESG. В Европа е малко по-различно. От 4 години терминът, който се използва тук, е устойчивост и покрива КСО, а използва ESG метрики, за да го остойности.
Какво представлява КСО?
Корпоративната социална отговорност (КСО) се отнася до дейности или дарения, които дадена компания предприема доброволно, за да се отблагодари на общностите и/или на околната среда. В тези дейности често участват служителите на компанията (например разпределяне на часове за доброволческа дейност и общественополезен труд), което може да помогне за ангажиране и мотивиране на членовете на екипа. Това е особено валидно за по-младите поколения, които са по-склонни да търсят работа, която съответства на техните ценности, но и да се противопоставят на работодателите, които не го правят. КСО също така помага да се създаде положителен имидж на марката в очите на потребителите и заинтересованите страни.
КСО инициативите на дадена компания често засягат четири основни теми: екологични (намаляване на замърсяването и преминаване към възобновяема енергия), етични (справедливо отношение към всички), филантропски (дарения за благотворителни организации и организации с нестопанска цел) и икономически (принос към обществени програми). Това само по себе си води до неразбиране за разликата между КСО и ESG. Компаниите могат да изпълняват едновременно програми за КСО и за ESG, но има някои основни разлики.
ESG е с фокус към данните
Основната цел на отчитането и оповестяването на ESG данни често е да се задоволят изискванията за информация на доставчиците на капитал и ключовите заинтересовани страни. От друга страна, дейностите по КСО (и дори отчитането въз основа на тези дейности) често имат за цел да ангажират служителите и да изградят положителна корпоративна репутация в очите на потребителите и инвестиралите общности.
В много части на света и за много видове компании ESG отчитането вече не е доброволно. Изискванията за оповестяване на ESG бързо се стандартизират и регулират, което ще подтикне все повече компании да събират, проследяват и отчитат информация за ESG. В същото време от компаниите обикновено не се изисква да участват в КСО – ако го правят, те го правят по собствено желание.
ESG е по-измерим и стандартизиран
Макар че инициативите за КСО със сигурност могат да включват количествено измерими цели и отчитане, ESG стратегията е по-интензивна от двете. Дружествата, отчитащи показателите на ESG, ще трябва да събират и оповестяват значителни количества количествени данни, въпреки че качествените данни също играят ключова роля в отчитането на ESG. Освен това международните рамки, стандарти, въпросници и рейтинги предлагат известен елемент на стандартизация за съпоставимо оповестяване на ESG и мерки за ефективност, докато резултатите и отчитането на КСО обикновено се разработват самостоятелно от компанията.
ESG се фокусира върху съществените рискове и възможности
Идентифицирането и управлението на финансово значими екологични, социални и управленски рискове и възможности е ключова част от стратегията за ESG и значителна отлика от КСО. Докато КСО може да е по-вероятно да съответства на ценностите на компанията и да ги подкрепя, информацията, която компанията оповестява чрез отчитане на ESG, се основава на нейната същественост по отношение на операциите и бизнес модела на компанията.
Какво да правим оттук нататък?
Прозрачното оповестяване на резултатите на дадена компания в областта на устойчивото развитие, ESG или КСО, може да бъде ценен инструмент за определяне на това кои компании влагат парите си в устойчивото развитие. Включително дава ориентир къде трябва да влагаме парите и вярата си като инвеститори, потребители и членове на общността.
Прочетете още:
70 % от компаниите виждат ESG стратегията като средство за генериране на приходи