Приоритетите около ESG преминават от корпоративен избор към необходимост. Това стана ясно при представянето на четвъртия “Глобален ESG доклад на SEC Newgate: Какво е общественото мнение за отговорния бизнес през 2024 г.?”.
Проучването изследва възгледите на повече от 14 000 души в 14 държави, за да получи представа за тяхното мнение по различни ESG въпроси. Самата презентация пък бе насочена към ръководители в сферата на бизнеса, устойчивото развитие и комуникациите.
Основен извод на проучването е, че обществените очаквания трайно изместиха приоритетите около ESG от корпоративен избор към необходимост, изисквайки от бизнеса да поеме водеща роля в изграждането на устойчиво и отговорно бъдеще. В същото време новите ESG разпоредби водят до по-голяма отчетност и прозрачност в климат, в който често липсва доверие.
Резултатите от проучването разкриват силни очаквания от страна на обществеността компаниите да се държат отговорно и да играят по-активна роля в обществото и да отговорят на ключови въпроси като:
- Колко важни са ESG въпросите за хората? Кой е най-важен за тях?
- Правителствата и бизнесът отговарят ли на очакванията и изискванията на общността, когато става въпрос за ESG действия?
- Трябва ли компаниите да дават приоритет на интересите на всички заинтересовани страни или е по-важно да се съсредоточат предимно върху нуждите на акционерите в контекста на отговорните бизнес практики?
- Трябва ли бизнесът да се занимава публично с екологични и социални въпроси или тези теми са твърде разединяващи?
- До каква степен компаниите трябва да комуникират своите ESG ангажименти и проблеми и какво могат да направят, за да избегнат скептицизма?
Ключови резултати
Ключовите резултати в четвъртия “Глобален ESG доклад на SEC Newgate: Какво е общественото мнение за отговорния бизнес през 2024 г.?” бяха представени от Сю Верко, управляващ партньор на SEC Newgate Австралия.
Анализът показва, че много от въпросите, които хората считат за важни за бъдещето на страната им, всъщност са тясно свързани с ESG, като например подобряване на трудовите условия и заплащането на работниците (55%), осигуряване на сигурни доставки на енергия и гориво (53%), защита на биоразнообразието и околната среда (52%), подобряване на превенцията срещу екстремно време (46%), предприемане на активни действия в областта на климата (46%) и др.
62% от анкетираните участници се отнасят положително към енергийния преход към възобновяеми източници – от тях 28% са дали отговор „много положително“ и 34% „положително“. Едва 14% са изразили негативна позиция.
Болшинството от запитаните също така са изразили позиция, че чувстват положителна връзка с компании, които са фокусирани върху ESG принципите.
65% смятат, че бизнесът трябва да има по-активна роля в обществените процеси. 73% пък смятат, че компаниите могат да печелят, като в същото време се съобразяват с ESG изискванията.
Големите очаквания към бизнеса са три – да се отнасят със служителите си справедливо (82%), да бъдат осигурявани качествени продукти и услуги (81%), да бъдат прозрачни и отворени (80%).
Що се отнася до индустриите, анкетираните виждат като най-отговорни следните сектори: възобновяема енергия (55%), супермаркети и хранителни магазини (54%), технология и телекомуникации (53%), образование и обучение (53%) и хотелиерство (52%). На обратния полюс са: химическа промишленост (40%), хазарт (40%), ядрена индустрия (40%), минно дело и изкопаеми ресурси (38%) и алкохол (38%).
Накрая Сю Верко очерта, четири действия, които ще помогнат на бизнеса, да окаже влияние в положителна посока:
- Справедливо отношение към служителите;
- Прозрачност на бизнеса;
- Овластяване на лидери, които ръководят бизнеса по отговорен начин;
- Подобряване на устойчивостта и намаляване на вредните ефекти върху околната среда и природата.
Дискусия
След представянето на доклада беше проведена и дискусия, в която участваха Филипа Нутъл, редактор на Sustainable Views, Financial Times, Марлена Бабицка, глобален мениджър “Устойчивост”, Avon Inc., Марсел Мартин, главен директор “Корпоративни въпроси и устойчивост”, Coca-Cola Hellenic Bottling Company (HBC), д-р Михал Нахмани – основател и главен изпълнителен директор на Climate Policy Radar и гостуващ сътрудник в Изследователския институт Грантъм към London School of Economics и Андрю Ейди, ръководител на отдел “Зелена и добра и корпоративна репутация”, SEC Newgate UK.
Разговорът бе модериран от Наоми Кербел, директор комуникации в SEC Newgate UK.
Акценти
- Възможно ли е една компания да печели и в същото време да е социално отговорна?
„Съществува една балансираща линия между двете понятия, която става все по-тънка. В миналото за бизнеса беше важно да печели. За мнозина в капиталистическия свят тази максима все още е валидна и може би единствена. Но все повече компаниите обръщат внимание и на това, което оставят като свое наследство. За тях е важно с какво ще ги запомнят, какво са направили за планетата. Всъщност това е много важно и за клиентите на тези компании. Трябва да се намери точният баланс“, заяви Андрю Ейди.
- ESG –цунами от регулации?
„Сферата ESG наистина се разраства в последните години. Насоките станаха препоръки, препоръките – изисквания. Но това може да бъде видяно и като позитивен фактор. Хубаво е, че вече има яснота какви действия се изискват и как ще бъдат оценявани. Трябва да има много тясно сътрудничество между индустриите, регулаторните институции и правителствата. Особено в ЕС, където има доста регулации“, смята Марсел Мартин.
Двата важни въпроса бяха обобщени от д-р Михал Нахмани:
„Няма противоречие между това дали една компания трябва да е печеливша или отговорна. Няма две страни на монетата – има само една. И тя е, че всички трябва да се стремим да живеем в един чист, сигурен свят с процъфтяваща икономика. Всички ние имаме отговорността да предадем на хората именно това: че не сме на кръстопът и че правилният е само един – пътят на устойчивостта. И точно този път може да ни бъде очертан от регулаторното цунами. Изискванията не трябва да се приемат негативно, те са начинът, по който ще постигнем устойчивост.“
- Ролята на медиите
Каква е ролята на журналистите за предаването на правилното послание към обществеността – на този въпрос отговори Филипа Нутъл:
„Ако трябваше да се отразяваме само едната страна на въпроса – тази, излагана от научните среди, то нямаше да съществуват съмнения относно това необходими ли са действия по отношение на климатичната криза. Естествено, бизнесът често има други позиции. Ролята на журналистите е да се прецени точно и безпристрастно кога бизнесът навлиза в територията на науката по начин, който е вреден на света. А също да се задават правилните въпроси, но и да се предлагат правилните решения.“