Европейската комисия обяви днес, че официално е започнала антисубсидийно разследване на вносни електрически превозни средства от Китай, след като установи, че скокът на силно субсидираните електромобили от Китай представлява заплаха за автомобилната индустрия в ЕС, съобщава ESG Today.
Разследването идва след месеци на натиск от страна на Франция върху Комисията да започне антидъмпингово разследване срещу компании за електромобили в Китай, въпреки че други страни като Германия предупредиха, че този ход може да предизвика търговска война.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен предупреди за разследването в свое изказване миналия месец за състоянието на Европейския съюз. Тя посочи, че европейските пазари са наводнени с евтини китайки електрически коли, като цените се поддържат изкуствено ниски чрез огромни държавни субсидии, които изкривяват пазара.
Тенденции на пазара на електрически коли
Очаква се европейският пазар на превозни средства да нарасне бързо през следващите няколко години, като действат разпоредби, изискващи 100% намаление на СО2 емисиите от нови автомобили и ванове, регистрирани в ЕС от 2035 г.
Продажбите на изцяло електрически превозни средства в момента представляват 13% от пазара на автомобили в ЕС.
Секторът на електрическите превозни средства в Европа има огромен потенциал за бъдещата конкурентоспособност на Европа и лидерството в зелената промишленост. Производителите на автомобили в ЕС и свързаните с тях сектори вече инвестират и правят иновации, за да развият напълно този потенциал. Когато намерим доказателства, че техните усилия са възпрепятствани от изкривявания на пазара и нелоялна конкуренция, ще действаме решително”, заяви Урсула фон дер Лайен.
В изявление, обявяващо официалното разследване, Комисията каза, че въпреки че не е получена официална жалба от индустрията на ЕС, са събрани достатъчно доказателства, показващи, че „неотдавнашният скок на евтиния и субсидиран внос на електрически превозни средства от Китай в ЕС представлява икономическа заплаха за производството на електрически автомобили в ЕС.
Комисията заяви, че ще определи дали е в най-добрия интерес на ЕС да коригира ефектите от нелоялните търговски практики въз основа на резултата от разследването, което може да включва налагането на антидъмпингови мита върху електрически превозни средства с батерии, внасяни от Китай.
Електрическите превозни средства с батерии са от решаващо значение за зеления преход и за изпълнение на нашите международни ангажименти за намаляване на емисиите на CO2. Ето защо винаги сме приветствали глобалната конкуренция в този сектор, което означава повече избор за потребителите и повече иновации. Но конкуренцията трябва да е честна. Вносът трябва да се конкурира при същите условия, като нашата собствена индустрия”, посочи Валдис Домбровскис, изпълнителен заместник-председател на Европейската комисия и комисар по търговията.
Прочетете още:
Европейски производители попадат в разследването на ЕС за субсидиите за електрически коли в Китай