Европейската комисия представи в сряда „Директива относно екологичните претенции“. Предложенията на ЕК включват нов набор от правила, които изискват от компаниите да обосноват и проверят своите екологични твърдения и етикети. Така ще предотврати зеленото измиване, предава ESG Today.
Съгласно днешното предложение потребителите ще имат повече яснота, по-голяма увереност, че когато нещо се продава като екологично, то всъщност е“, каза Комисията в изявление по повод Директивата.
Защо ЕК предлага нови правила?
Според Комисията новите правила са насочени към необходимостта от надеждна информация за потребителите. Според скорошно проучване на Комисията, повече от половината екологични твърдения на компании в ЕС са били неясни или подвеждащи, а 40% са напълно необосновани.
Зелените претенции са навсякъде: щадящи океана тениски, въглеродно неутрални банани, щадящи пчелите сокове и така нататък. За съжаление твърде често тези твърдения се правят без никакви доказателства. Това отваря вратата за зелено измиване и поставя компаниите, които произвеждат наистина устойчиви продукти, в неравностойно положение“, категоричен е Франс Тимерманс, който отговаря за Зелената сделка,
Областите, към които са насочени новите правила, включват твърдения, направени от компании, като „опаковка с 30% рециклирана пластмаса“ или „слънцезащитен крем, щадящ океана“. Включително обхващат твърдения за въздействие върху околната среда, аспекти или ефективност на продуктите.
Новите правила предлагат минимални изисквания за предприятията да обосноват, своите екологични твърдения. Екологични твърдения на компаниите трябва да бъдат независимо проверени и удостоверени с научни доказателства. Ще се изисква от компаниите да идентифицират въздействието си върху околната среда, като да изведат и всички възможни компромисни решения.
Правилата също така имат за цел да регулират разпространението на екологични етикети. В момента се използват най-малко 230 различни зелени етикета, което води до объркване от страна на потребителите и опасения за зелено измиване.
Съгласно новите правила нови схеми за етикетиране няма да бъдат разрешени, освен ако не са разработени според стандартите на ЕС. Новите схеми ще получат одобрение само ако демонстрират по-голяма екологична амбиция от съществуващите. Екологичните етикети също трябва да бъдат надеждни, прозрачни, независимо проверявани и редовно преразглеждани.
Компаниите с по-малко от 10 служители и по-малко от 2 милиона евро приходи ще бъдат освободени от задълженията на новите предложения.
Предложенията, внесени от Комисията, ще защитят бизнеса и потребителите от зелено измиване и ще се справят с разпространението на етикети. Искаме да помогнем на потребителите да станат по-уверени в избора си и да гарантираме, че онези компании, които полагат истински усилия за намаляване на въздействието си върху природата, използването на ресурсите, климатичните емисии или замърсяването, ще бъдат възнаградени“, каза Виргиниус Синкявичюс, комисар по околната среда, океаните и рибарството.
Прочетете още:
https://esgnews.bg/es-sthe-nakara-kompaniite-da-obosnovat-tvardeniyata-si-za-ustojchivost/