Страните от Европейския съюз отложиха в петък решението по предложен закон, изискващ от големите компании да определят дали техните вериги за доставки използват принудителен труд или причиняват щети на околната среда, след като Германия и Италия посочиха, че ще се въздържат, съобщава Reuters.
Необходимо е „квалифицирано мнозинство“ от 15 държави от ЕС, представляващи 65% от населението на ЕС, за да може директивата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD) да премине към окончателно гласуване в Европейския парламент, където се очаква законодателите да я подкрепят.
Към момента е ясно, че няма достатъчно пратеници от 27-те страни от ЕС, които да подкрепят закона, като Германия ще се въздържи”, посочи един дипломат в петък, цитиран от Reuters.
Според друг италиански източник решаващ ход е било решението на Италия в последния момент да каже, че ще се въздържи.
Германия очевидно е всичко друго, но не и сама със своите опасения“, написа германският министър на финансите и лидер на Свободните демократи (FDP) Кристиан Линднер в своя акаунт в социалните мрежи X.
Германия все повече се превръща в спирачката с разделена коалиция
Германската FDP, подкрепяща бизнеса, се противопостави на закона с аргумента, че той ще натовари бизнеса с прекомерна бюрокрация. Те също повдигнаха закъснели възражения срещу закон на ЕС за прекратяване на продажбите на автомобили с CO2 емисии до 2035 г. и относно плановете на ЕС за намаляване на емисиите от камиони.
Техните коалиционни партньори, социалдемократите и Зелените, подкрепиха закона и предупредиха, че Германия ще загуби доверие в ЕС с опозицията им в последния момент.
Възмущение от отлагането на закона
Групите на кампанията изразиха възмущение от отлагането. Стив Трент, главен изпълнителен директор и основател на Фондацията за екологична справедливост, каза, че “някои правителства безотговорно блокират преминаването към значима корпоративна отговорност”.
Защитата на потребителите, човешките права и устойчивата планета за бъдещите поколения са изложени на риск“, подчерта той.
Белгийското председателство на ЕС каза, че точката е била премахната от дневния ред на петъчната среща на пратениците на 27-те страни от ЕС и ще бъде пренасрочена, като дипломат от ЕС каза, че тя ще бъде преместена за 14 февруари.
CSDDD трябва да влезе в сила през 2027 г.
Съгласно директивата CSDDD, която се очаква да влезе в сила през 2027 г., големите компании в ЕС ще трябва да идентифицират и предприемат коригиращи действия, ако установят, че техните вериги за доставки използват принудителен или детски труд или увреждат околната среда, като например допринасят за обезлесяване.
Правилата ще се прилагат за компании от ЕС, които имат повече от 500 служители и нетен световен оборот над 150 милиона евро и за фирми извън ЕС, чийто оборот в ЕС е повече от тази сума, макар и с тригодишно закъснение. Глобите за нарушаване на правилата могат да достигнат до 5% от глобалния оборот на компанията.
Критиците на директивата твърдят, че тя ще донесе допълнителни изисквания за отчитане на компаниите от ЕС, които вече трябва да спазват отделен набор от оповестявания за околната среда, социалните и управленските въпроси (ESG), влизащи в сила от тази година.
Законът ще засегне и други места, като САЩ, тъй като обхваща около 4000 компании, които развиват бизнес в блока, но съъс седалище другаде.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/