ЕС предприе значителна стъпка в усилията си да изчисти автомобилния транспорт с политическо споразумение относно стандартите за CO2 за камиони и автобуси, което се равнява на почти пълно спиране на дизеловите модели до 2040 г., предава Евронюз.
Средното отделяне на въглероден диоксид от нови камиони и автобуси, продавани в ЕС, трябва да бъде с 90% под настоящите нива до 2040 г., се съгласиха европейските законодатели, докато градските автобуси трябва да бъдат напълно без емисии пет години преди тази дата.
Решението, основано на предложение на Европейската комисия и плод на споразумение между евродепутати и правителствени служители в Брюксел, следва подобно споразумение за фактическа забрана на автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене, чиито емисии на CO2 от отработените газове трябва да бъдат нула от 2035 г.
Повечето тежкотоварни превозни средства ще бъдат подложени на постепенно затягане на стандартите за CO2, с емисии с 45% под сегашната средна стойност до края на това десетилетие, като тази граница ще се повиши до 65% през 2035 г. За градските автобуси има междинна цел от 90% до 2030 г. въпреки че тези превозни средства, които се движат по междуградски маршрути, ще бъдат предмет на по-лек набор от ограничения.
Проблеми
Както се случи с отделните стандарти за автомобили и микробуси, политическите спорове доведоха до натоварването на изпълнителната власт на ЕС да оцени до 2027 г. потенциала за регистриране на камиони, предназначени да работят изключително с CO2 неутрални горива, чиито емисии на отработени газове теоретично ще бъдат уловени нагоре по веригата.
Това обаче е потенциално сложен въпрос, тъй като би включвал не само законово определяне точно какъв вид биогорива или синтетични горива като е-дизел, произведен със „зелен“ водород, биха отговаряли на изискванията, но и разработване на система, която на практика да изолира камионите, работещи с изкопаеми горива.
Въпреки различни изключения – например правилата не се прилагат за камионите за боклук до 2035 г., споразумението беше приветствано от групи, провеждащи кампании за „почистване“ на автомобилния транспорт, единственият значим сектор, в който емисиите на парникови газове нарастват, а не намаляват през последните десетилетия – нарастването е с около една пета от 1990 г., а в момента допринася за една четвърт от всички емисии на CO2 в ЕС.
Реакции
ЕС ясно казва на производителите на камиони кога почти всичките им превозни средства ще трябва да бъдат с нулеви емисии. Европейските производители вече имат ясна траектория да увеличат производството на електрически и водородни съоръжения и да бъдат готови за предизвикателството на Tesla и китайските конкуренти“, каза Федор Унтерлонер от зелената група „Транспорт и околна среда“.
Представлявайки производителите на автомобили, Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) отбеляза, че входящите стандарти на ЕС са най-строгите в света и казва, че графикът за прилагане е изключително предизвикателен при липсата на жизненоважни благоприятни условия.
Инфраструктура за електрическо зареждане и презареждане с водород, всеобхватни схеми за ценообразуване на въглеродни емисии и значими мерки за подпомагане на транспортните оператори да инвестират бързо: това са ключовите компоненти за бързо декарбонизиране на тежкотоварния транспортен сектор, в допълнение към превозните средства с нулеви емисии“, заяви директорът на ACEA генерал Сигрид де Врис.
Законодателният текст, договорен временно в т. нар. „тристранни“ разговори, с посредничеството на Комисията, остава предмет на официално одобрение от Съвета на ЕС и Европейския парламент.
Прочетете още:
Страните от ЕС с първи обмен по завишените цели за климата до 2040 г.