В страните от ЕС освен за закони, органичаващи дискриминацията, все повече се говори за разнообразието не просто като морално правилното нещо, което трябва да се направи. Разглеждат се бизнес причините, заради които разнообразието на екипите е добро за работодателите. Фирмите, които искат нови идеи, силен растеж, положителен имидж на компанията, по-малко съдебни дела за дискриминация и подобрена способност за наемане на квалифицирани работници трябва да имплементират политики за многообразие.
Насърчаване от Европа
Един от начините, по които една европейска компания може да се брандира като разнообразна е чрез споделяне на своите политики за многообразие и приобщаване на достъпно и видимо място на уебсайта си. На политическо ниво Европейската Комисия насърчава работодателите доброволно да поставят управлението на многообразието по- твърдо в своите стратегически бизнес програми, тъй като изявленията за многообразието могат да популяризират фирмата като „работодател, воден от разнообразието“ и „страхотно място за работа“ за привличане на различни кандидати. Включването на брандиране може да бъде от полза в стремежа да бъдете избран работодател.
Картината в България
За да бъде проучено как компаниите в България практикуват брандиране на разнообразието, в това първоначално проучване бяха включени уебсайтовете на 20 компании, които разделих в две категории – филиали на чуждестранни компании, опериращи в България, и български компании без представителство в чужбина. Допуснато беше, че тъй като опериращите в България чуждестранни компании са задължени от своите централи да имат политика за многообразието, е по-вероятно да са я споделили на уебсайта си, в сравнение с българските компании без офиси в чужбина.
В анализа са включени компании от различни сектори, например услугите, телекомуникациите, информационните технологии, енергетиката, хранително-вкусовата индустрия, консултантската дейност и други. Уебсайтовете на компаниите са прегледани в края на март 2023г. Резултатите показват, че чуждестранните фирми, които имат представителства в България, в голяма степен имат видими политики за многообразие и приобщаване на уебсайтовете си. 90% от анализираните компании са поместили тези политики в информацията за самата фирма или в частта, където са обявите за работа. В контраст, от българските компании без представителства в чужбина, едва 20% споделят информация за политиките си в областта на разнообразието на корпоративните уебсайтове.
Примери за откъси от политики, поместени на сайтовете на компаниите включват: „Приветстваме многообразието и работим непрекъснато за поддържане на организационна култура и приобщаване“ от А1 България; „Ангажираме се с осигуряването на многообразна и разполагаща с права работна сила, което означава че разпознаваме видимите и невидими различия между нашите служители“ от Лундбек България; „За нас в ПРЕСТИЖ многообразието в компанията не е просто цел, то е част от нашата култура и начина, по който правим бизнес“.
Резултатите
Проучването за това как компаниите в България практикуват брандиране на разнообразието доказва, че към момента чуждестранните фирми с представителства в България в голяма степен имат видими политики за многообразие и приобщаване на уебсайтовете си, докато това важи за значително по-малко от българските компании, тъй като повечето нямат или не споделят политиките си публично, независимо от сектора, в който оперират. За да се отговори на тенденциите, налагани от ЕС, се очаква в следващите години, че повече копании ще разработят и ще акцентират на уебсайтовете си своите политики за многообразие и приобщаване.
*Текстът е част от научен доклад „Европейски политики за разнообразие, равнопоставеност и приобщаване и приложението им в България“ на автора, публикуван в сборник от докторантската конференция на тема „За хората и институциите – време за решения в ЕС“, организирана от Катедра „Европеистика“, Катедра „Политология“ и Катедра „Публична администрация към Философския факултет на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ на 13 май 2023 г.
Прочетете още:
Съвети за привличане и изграждане на разнообразен набор от кандидати