Ана Панайотович е мениджър на проекта „L’Oréal за бъдещето“ в L’Oréal за региона Адриатика-Балкани. Тя притежава значителен опит в областта на устойчивото развитие, както и в маркетинга, като активно допринася за успеха на компанията през последното десетилетие. Извън професионалната си роля, Ана се ангажира лично със създаването на по-добър свят за бъдещите поколения, прилагайки екологични практики в собствения си живот. Като вдъхновяваща фигура в областта на устойчивото развитие, стремежът ѝ да насърчава корпоративни устойчиви практики в L’Oréal отбелязва забележителен напредък в положителното въздействие на компанията върху планетата.
Ана, кое беше най-голямото предизвикателство за L’Oréal при изготвянето на стратегия за устойчивост?
Ежедневно работя съвместно с нашите експерти по устойчивост и колеги от различни области. Всеки от тях е изправен пред големи предизвикателства в сферата на тяхната компетентност. Тези предизвикателства обхващат широк спектър от дейности – от постигането на въглеродна неутралност при транспортирането на продукти до решаването на дилеми, свързани с енергийните източници в региони, където са ограничени. Също така се занимаваме с решаването на проблеми, свързани с отпадъците и недостига на ресурси, както и с внедряването на напълно кръгови бизнес модели и осигуряването на равни социални възможности за всички хора.
Това, което обединява тези разнообразни предизвикателства, е общият ни стремеж да активизираме цялата ни бизнес екосистема за сътрудничество, следвайки общи цели и разработвайки ключови решения, които могат да се прилагат безпроблемно в различни региони. Освен това съществува необходимостта да се справим с тези сложни предизвикателства в рамките на кратките срокове, очертани от последните доклади на Междуправителствения панел по климатичните промени (IPCC)*.
За да се справим с тези неотложни проблеми на вътрешно ниво, създадохме няколко работни групи, насочени към най-належащите въпроси в нашия регион. Тези работни групи обединяват експерти, регионални лидери и местни екипи от различни държави, като всички те са посветени на конкретен ангажимент. Основната концепция е да се осигури структурирана рамка, чрез която да проследяваме напредъка, да проучваме различни възможности, да идентифицираме предизвикателствата и да работим заедно за отстраняваме им. Тези преки дискусии предоставят безценна платформа не само за споделяне на ключова информация, гарантираното постигане на годишните ни цели и напредък към по-амбициозните ни планове, но и за засилване на ангажираността и мотивацията на екипа. Този съвместен подход е особено ефективен при решаването на комплексни и отговорни въпроси.
Как бихте оценили влиянието на устойчивите проекти върху бизнеса?
За да оценим въздействието на устойчивите проекти върху бизнеса, разглеждаме много фактори в контекста на конкретната инициатива и индустрията. В процеса на оценяване се използват количествени и качествени показатели, включително финансова възвръщаемост, удовлетвореност на клиентите, задържане на служителите и нарастване на пазарния дял. Освен това добре дефинираната рамка от ключови показатели за ефективност (KPI) ни помага да проследяваме и измерваме напредъка във времето, като предоставя по-ясна картина за успеха на проекта.
От нашия опит се вижда, че устойчивите практики имат многобройни положителни въздействия върху бизнеса на L’Oreal. Тези въздействия са не само полезни за околната среда и обществото, но и повишават дългосрочния успех и рентабилността на компанията.
Един от най-комплексните проблеми на козметичната индустрия са отпадъците от опаковки. Как L’Oréal се справя с този проблем?
Нашите опаковъчни материали се състоят предимно от пластмаса, която представлява близо 60% от общия обем материали, използвани от нашата компания за производство на опаковки. В конкретика това означава, че през 2018 г. сме използвали около 140 000 тона пластмаса.
В продължение на няколко години L’Oréal активно се занимава с проучване на жизнения цикъл на нашите продукти. Този прецизен анализ има за цел да определи в цифри въздействието на нашите продукти върху околната среда. Резултатите от тези проучвания разкриха неоспоримо заключение – средно около половината или 50% от екологичния отпечатък, свързан с даден продукт, е пряко свързан с неговата опаковка. Това подчертава същественото влияние, което изборът на опаковка оказва върху цялостното екологично въздействие на нашите продукти.
От 2007 г. насам L’Oréal се ангажира да оптимизира стратегията си за опаковане, изградена върху три основни принципа:
Здраве на потребителите и опазване на биоразнообразието: В L’Oréal отдаваме изключително значение на благосъстоянието на потребителите и опазването на биоразнообразието. За да се гарантира това, всички опаковъчни материали, които влизат в пряк контакт с формулите на нашите продукти, отговарят на строги стандарти за качество на хранителните продукти, което гарантира безопасността на нашите стоки. Освен това напълно премахнахме PVC от опаковките на нашите продукти, което допълнително намалява въздействието върху околната среда.
Намаляване на размера и теглото на опаковката: В L’Oréal се стремим да намаляваме размера и теглото на опаковките или, когато е възможно, да премахваме ненужните такива. Активно насърчаваме използването на системи за многократно зареждане или презареждане и многодозови опаковки, които да заменят еднодозовите алтернативи. Този ангажимент не само свежда до минимум отпадъците, но и повишава удобството на потребителите.
Използване на екологично чисти материали: Нашият подход към устойчивите опаковки включва замяна на традиционните материали с по-екологични алтернативи. Активно подкрепяме кръговата икономика, като използваме материали, рециклирани след употреба (PCR), което насърчава потребителите да рециклират и да намаляват отпадъците. Освен това сме въвели използването на възобновяеми ресурси, като например пластмаси с биологичен произход, за да намалим отпечатъка си върху околната среда.
Различните ни марки постигат успехи в използването на рециклирани материали, като някои от тях са постигнали забележителни резултати, като например използването на 100% рециклирана пластмаса или стъкло в бутилките на своите продукти. През 2021 г. L’Oréal спести еквивалента на значително количество първични суровини, общо 73 707 тона рециклирани материали, включително 43 373 тона първични и вторични опаковки. Този значителен напредък се дължи най-вече на целенасочените ни усилия за интегриране на рециклирани материали в пластмасовия компонент на нашите опаковки, като по този начин намаляваме екологичното си въздействие и напредваме в ангажимента си за устойчивост.
Вие сте мениджър на проекта „L’Oréal за бъдещето“ – най-амбициозната програма на компанията за устойчиво развитие. Какъв ще бъде вашият фокус през следващите години?
Твърдо вярваме в значимостта на всички цели, с които сме се ангажирали, като основната и най-неотложна от тях е преходът към нисковъглеродна икономика и последващото намаляване на емисиите на въглероден диоксид. Амбицията ни за 2025 г. е категорична: да засилим енергийната си ефективност, като осигуряваме 100% от енергията си от възобновяеми източници и гарантираме въглеродна неутралност във всички наши бизнес звена.
Въпреки това, ние осъзнаваме, че справянето с емисиите се простира отвъд нашите собствени операции, като обхваща емисиите на нашите доставчици и дори на нашите потребители. За да се справим с това комплексно, сме си поставили обща цел да намалим общите емисии на парникови газове с 50% до 2030 г. спрямо крайния продукт. Тази цел отчита не само емисиите, които се дължат пряко на нашите операции, но и непреките емисии, които се разпространяват по цялата верига на стойността, като например тези, произтичащи от потребителите, които използват гореща вода за изплакване на нашите продукти.
Също толкова важен елемент от нашия ангажимент е устойчивият добив на ресурси и суровини за нашите продукти, като е необходимо значително да намалим екологичното си въздействие. За да направим още една крачка напред в ангажимента си, ние отделихме фонд от 50 млн. евро за възстановяване на природата, който играе ключова роля за съживяване на екосистемите, включително увредените гори и морската среда.
В сферата на опаковките нашето обещание е ясно: до 2030 г. ще се стремим да използваме 100% рециклирана пластмаса или биопластмаса (получена от биологични източници).
Пътуването ни към тези цели доведе до забележителни успехи, докато други продължават да изискват постоянни усилия. Забележително е, че надхвърлихме целта си за намаляване на емисиите на парникови газове, свързани с нашето производство, като постигнахме приблизително 80% намаление до края на 2020 г., надхвърляйки първоначалната цел от 60%. Също така сме на прага да постигнем целта си за намаляване на потреблението на вода.
Въпреки това има области, в които се сблъскахме с предизвикателства, като например целта за 60% намаляване на генерирането на отпадъци в нашите заводи и дистрибуторски центрове. Въпреки че постигнахме значителен напредък, като постигнахме 35% намаление в сравнение с 2005 г., ние сме непоколебими в ангажимента си да оптимизираме управлението на отпадъците. Понастоящем нито един от нашите отпадъци не се озовава на сметища, тъй като 97% от тях се рециклират, използват повторно или се преработват, и ние продължаваме да подобряваме тези практики. В перспектива до 2030 г. стремежът ни е да създадем стойност от всички отпадъци в нашите производствени предприятия чрез рециклиране или повторна употреба, което съответства на нашата визия за по-устойчиво бъдеще.
Как насърчавате ангажираността и участието на вашите служители в усилията на L’Oréal за устойчивост?
Категорично съм убедена, че дори в контекста на „L’Oréal за бъдещето“ трябва да поставим началото на задълбочено проучване на въпроса „защо“. Важно е да дадем на екипите си възможност за цялостно разбиране на това защо сме изградили програмата си върху тези конкретни основни компоненти, защо сме формулирали точни ключови показатели за ефективност и ангажименти, и най-вече защо има спешен призив за действия. Ангажирайки екипите си с основополагащото „защо“, ние създаваме солидна основа, която не само придава целесъобразност, но и насърчава колективното чувство за собственост и ангажираност с целите на програмата. Това е като да насочим светлината на прожекторите към нашата визия и аргументи, създавайки колективна синергия, вкоренена в непоколебимото разбиране за голямото значение и спешността на нашите усилия.
През първата година на нашата програма една от основните ни цели беше да гарантираме, че всеки член на нашия екип ще получи цялостно обучение в областта на устойчивото развитие и ще разбере същността на програмата „L’Oréal за бъдещето“. Като човек, който лично проведе няколко от тези разяснителни обучения, за мен беше изключително удовлетворяващо да наблюдавам забележителното ниво на ангажираност и ентусиазъм, които нашите служители проявиха по време на тези сесии.
За да запазим този нов импулс и вдъхновение и след първоначалните сесии за повишаване на квалификацията, започнахме работа по изготвянето на карта на нашите вътрешни заинтересовани страни и създаването на ясни работни групи. Тези групи бяха създадени, за да очертаят пътищата, по които всеки екип може да допринесе активно за нашето трансформиращо пътуване. Заедно начертахме местни пътни карти, като се уверихме, че всички са съгласни с нашата мисия. Тези работни групи продължават да съществуват и до днес, като много от тях се ръководят от експерти и се подсилват от отдадени доброволци от различни екипи. Техните редовни дейности служат като жизненоважни центрове за обсъждане на следващите ни стъпки, справяне с предизвикателствата, разработване на иновативни решения и усърдно проследяване на цялостния ни напредък.
От 2017 г. насам нашите екипи по снабдяването организират вътрешно състезание, наречено „Зеленото е възможно“ (Green is POSsible), за да вдъхновят напредъка във всички страни по отношение на ежегодно определяните приоритети за устойчивост. Тези добре дефинирани инициативи насърчават сътрудничеството между отделите, като обединяват експертния опит на различни екипи, включително в областта на покупките, търговията, маркетинга и веригата за доставки. Всяка година оценяваме нивото на вътрешната осведоменост и ангажираност в нашето пътуване към устойчивостта. Данните последователно разкриват тенденция на разрастване на повечето пазари, подчертавайки значението на времето и усилията, инвестирани в повишаване на квалификацията и съвместната работа в екип. Това потвърждава, че наистина се нуждаем от колективните усилия на всеки човек, за да постигнем амбициозните си цели до 2030 г.
А тези на вашите партньори и акционери?
В стремежа си да ангажираме външната си бизнес екосистема създадохме динамични партньорства с нашите ключови търговски вериги, като разработихме общи зелени бизнес планове, които обхващат цяла Европа. Нашата споделена мисия е постепенно да намаляваме отпечатъка си върху търговията на дребно година след година, докато заедно се борим за устойчивост.
Нещо повече, нашите екипи по покупките са забележителни в мобилизирането на доставчиците ни да се включат в това трансформиращо пътуване. Разгледайте събитията Spread the Green Vibes* – платформа, която създадохме, за да повишим квалификацията на нашите доставчици и да насърчим дискусиите за обмен на идеи за по-екологични и устойчиви решения. Това е място, където иновациите и устойчивостта се сливат и където колективно проправяме пътя към едно по-светло, екологично съобразено бъдеще.
Навсякъде, където работим, нашият ангажимент е да насърчаваме и предоставяме възможности за заетост на всички общности. Нашата програма Solidarity Sourcing („Солидарно потребление“)* подсилва тази ангажираност, като насърчава нашите доставчици да разширяват възможностите за работа на общности в неравностойно положение и да предприемат смели действия срещу крайната бедност, дискриминацията и несправедливостта. Само през 2021 г. нашият ангажимент се изразява в създаването на 2 010 работни места в европейския регион чрез тази трансформираща инициатива.
В колективната дейност има неоспорима сила – сила, която ни тласка напред към бъдеще, преливащо от възможности. Докато изминаваме този път заедно, аз силно се надявам, че през следващите дни ще продължим да виждаме как въздействието на нашите обединени усилия става още по-ясно изразено.
Кои са иновациите, които ви помагат по пътя към въглеродна неутралност?
Едно от най-сериозните предизвикателства, пред които са изправени козметичните компании днес, се състои в това, че при по-внимателно разглеждане на анализа на жизнения цикъл на даден продукт се оказва, че за много продукти повече от половината от въглеродния отпечатък се генерира по време на етапа на употреба. Това е ясно изразено под формата на енергия, изразходвана за загряване на водата за изплакване. Става ясно, че за да неутрализираме цялостното си въглеродно въздействие, включващо както преки, така и непреки емисии, не можем да се движим по този път без активното участие на нашите потребители.
И така, какъв е нашият подход за справяне с този многостранен проблем? На първо място, ние насърчаваме иновациите от наша страна, като работим усърдно за подобряване и преформулиране на нашите продукти. Това включва въвеждането на нови формули и усъвършенстване на съществуващите продукти, за да се гарантира, че те се изплакват по-лесно. Благодарение на тези нововъведения вече сме свидетели на значително 12% намаление на средния въглероден отпечатък на килограм продадени формули на продукти до 2021 г. в сравнение с 2016 г.
Вторият компонент на нашата стратегия включва предоставянето на необходимите знания и инструменти на нашите потребители, за да направят информиран и устойчив избор. За да постигнем това, през 2020 г. въведохме система за етикетиране* на екологичното и социалното въздействие на продуктите. Тази система се основава на ключовите оценки на Инструмента за оптимизиране на устойчиви продукти SPOT (Sustainable Product Optimization Tool) – методология, разработена съвместно с независими научни експерти, съобразена с европейските насоки за екологичен отпечатък на продукта (PEF) за строга оценка на въздействието на даден продукт върху околната среда.
Но ние не се ограничаваме само с предоставянето на информация. Някои от нашите марки са предприели допълнителни стъпки за образоване на потребителите, давайки им пример. Ярък пример за това е сътрудничеството на Garnier с National Geographic, в резултат на което бяха създадени завладяващи минисерии и статии, подходящо озаглавени „Може ли красотата да стане по-зелена“. Тази инициатива служи като платформа за потребителите да проучат различни действия, които могат да предприемат, за да използват по-екологични средства за красота. Многобройни проучвания потвърждават, че потребителите са склонни да прилагат отговорни практики, но понякога се нуждаят от напътствия, за да направят тази промяна. Като водещ производител на козметика наша присъща отговорност е да осветяваме пътя, да обучаваме и да снабдяваме всички с инструменти, за да правят съвестен избор в името на благосъстоянието на нашата планета.
Какъв съвет бихте дали на по-малките козметични компании, които тепърва изграждат своята стратегия за устойчив преход?
Устойчивите практики не са просто благородно начинание, а пътуване, изпълнено с вълнуващи възможности!
Не забравяйте, че устойчивостта е маратон, а не спринт. Отбелязвайте всеки важен етап, независимо колко малък е той, и нека той подхранва решимостта ви да постигнете по-големи цели в областта на устойчивостта. Вашият ангажимент ще намери отражение сред клиентите със сходно мислене, които търсят отговорен избор и ще се превърнат в лоялни защитници на вашата марка.
Започнете с изясняване на целта и ценностите на вашата компания. За какво се борите? Какви са вашите цели за устойчивост? Наличието на ясна мисия ще насочи усилията ви и ще намери подкрепа сред клиентите, които споделят вашите ценности.
Определете конкретни, измерими, постижими, релевантни и обвързани със срокове SMART цели за устойчивост. Независимо дали става въпрос за намаляване на въглеродните емисии, минимизиране на отпадъците или използване на екологични опаковки, наличието на добре дефинирани цели ще ви помогне да се придържате към тях. Направете оценка на текущите си практики, за да разберете своето екологично и социално въздействие.
Идентифицирайте областите, в които могат да бъдат направени подобрения, и приоритизирайте действията въз основа на тяхната значимост и осъществимост. Включете служителите, клиентите, доставчиците и други заинтересовани страни в усилията си за устойчивост. Техният поглед, подкрепа и обратна връзка могат да бъдат безценни при оформянето на вашата стратегия. Уверете се, че вашият екип разбира важността на устойчивостта и ролята си за постигане на вашите цели. Осигурете обучение и ресурси, за да повишите квалификацията на служителите си и да създадете култура, насочена към устойчивостта.
Пътят към устойчивостта може да бъде труден и по него може да срещнете препятствия. Не се чувствайте потиснати от обхвата на предизвикателството. Останете ангажирани, останете отдадени, останете вдъхновени и останете устойчиви! Вашето пътешествие едва започва и крие в себе си безграничен потенциал.
Прочетете още:
L’Оréal постигна 100% въглеродна неутралност в 110 от обектите си