От заседалната зала до количката за пазаруване, широк набор от заинтересовани страни търсят екологични, социални и управленски (ESG) критерии, за да решат къде да вложат своите пари. Устойчивостта на бизнеса се гледа под микроскоп през последните години в резултат на експоненциално нарастващия фокус върху изменението на климата. Изпълнителните директори и останалите лидери в компанията настървено се опитват да разберат ESG и тенденциите за устойчивост за бизнеса, за да предприемат проактивни действия и да изпреварят конкуренцията. Устойчивостта и ESG са тук, за да останат!
Корпоративният свят преминава през бързи темпове на промяна в начина, по който мисли и се отнася към устойчивостта и други области на инвестиране в ESG”, казва Саймън Мингай, вицепрезидент по изследванията в Gartner, цитиран от изданието techtarget.com.
Бизнесът се насочва към справяне с тези нужди по различен начин – понякога демонстрирайки лидерство, което другите да следват, или просто се придържа към новите правила и регулации. Проактивността е от решаващо значение.
В зависимост от това как компаниите решат да се ангажират с ESG и устойчивостта, лидерите ще имат различни нива на участие”, обощава Мингай.
Това може да варира от подкрепа на бизнес лидери в други отдели с правилната информация, до поемане на по-директна роля в управлението на усилията за трансформация на устойчивост. Днес ще ви запознаем с 10 ключови момента, които ще помогнат на компаниите при изготвяне на тяхната ESG стратегия:
1. Измерване на въздействието върху устойчивостта
Много компании тепърва започват своята устойчива трансформация, която включва първи стъпки като дефиниране на термини в контекста на конкретния бизнес и започване на измерване на въздействието върху устойчивостта. Все по-голям брой предприятия предприемат оценка на съществеността на ESG, която инвентаризира най-значимите въздействия и опасения, които компанията трябва да реши. Сред най-съществените категории, които трябва да се изследват, са емисиите на парникови газове и потреблението на енергия.
Устойчивостта е компонент от по-широките усилия на компанията за ESG и картографирането на всички потенциални ESG проблеми в квадрант, за да се помогне за приоритизиране на инициативи въз основа на тяхната важност и ниво на въздействие, е ценна стъпка. Това, което е отбелязано в горния десен квадрант, би отразявало проблеми с най-голямо въздействие и най-внимателно разглеждане, докато тези в долния ляв ъгъл са най-малко въздействащи и изследвани за дадена организация.
Например, изхвърлянето на отпадъци би било много по-голям проблем за една минна компания, отколкото за кол център. Той обаче може да бъде по-загрижен за потреблението на енергия, което вероятно ще бъде по-малко важно за една мина.
Картографирането на ESG и приоритетите за устойчивост „е фундаментално важно, защото това е вашият ключов артефакт на управление, върху който трябва да се съсредоточите“, посочва Мингай.
Оценката на съществеността може да помогне на компанията да идентифицира ESG данните, които трябва да бъдат взети предвид и интегрирани в различни аналитични работни процеси.
2. Рамки на протокола за парникови газове
Учените по целия свят са съгласни, че светът е изправен пред извънредна климатична ситуация, която изисква незабавни действия. За компаниите проучването на общи стандарти и рамки е важна стъпка в предприемането на правилните действия в подкрепа на екологични инициативи и усилия за устойчивост.
Например, директорите трябва да се запознаят с рамките на протокола за парникови газове, които стандартизират начина, по който предприятията отчитат и управляват емисиите на парникови газове”, казва Мингай.
Ако лидерът не разбира спецификата на целите на предприятието във всичките три обхвата и времевата линия, необходима за справянето с тях, тогава той ще се лута около неща, които не са важни точно тук и сега, или няма да обърне достатъчно внимание на онези неща, които наистина са важни.
Научаването на основите на това какво означават емисии от обхват 1, 2 и 3 е добра първа стъпка:
Емисиите от обхват 1 характеризират директните емисии от активите, които компанията притежава или контролира, включително фабрики, отоплителни и охладителни системи и превозни средства.
Емисиите от обхват 2 са косвени емисии на парникови газове – тези, изпускани в атмосферата – от електричеството, топлината, охлаждането и парата, закупени от компанията.
Емисиите от обхват 3, които вероятно са по-голямата част от емисиите, генерирани от отчета на компанията, включват непреки емисии, които не са обхванати от обхват 2. Емисиите от обхват 3 се генерират по цялата верига на стойността от източници нагоре по веригата – като добив и рафиниране на суровини – и надолу по веригата източници – като дистрибуция, енергийна ефективност на продукта и емисии в края на жизнения цикъл от рециклиране или изхвърляне.
3. Кръгова икономика
От потребителите до доставчиците, все по-голям брой заинтересовани страни се интересуват от удължаване на жизнения цикъл на продукта чрез модела на кръговата икономика. Директорите или човека, който се занимава с устойчивото развитие в компанията, трябва да проучи как да включи подхода на кръговата икономика. Новите разпоредби засягат начина, по който компаниите управляват отпадъците си.
Трябва да се върнете назад и да започнете да разглеждате стратегията, архитектурата и избора на доставчик по отношение на процеса на изхвърляне на отпадъци в края на жизнения цикъл на продуктите“, съветва Мингай.
Това изисква разработка на начини да се измери какъв процент от отпадъците се използват повторно, рециклират или изхвърлят.
4. Адаптиране към климата
Да станем по-екологични е от решаващо значение за смекчаването на изменението на климата, но някои организации го допълват, като се фокусират и върху адаптирането към климата. Предприятията трябва да обърнат внимание на адаптирането към климата като част от стратегията си за намаляване на риска. Това изисква проучване на всички различни начини, по които изменението на климата може да наруши операциите, веригите за доставки и работата с клиентите и как бизнес лидерите ще се справят с тези смущения.
От нарастващите пожари през по-честите урагани до по-продължителните суши, дългосрочните ефекти от изменението на климата все повече ще се усещат от бизнес операциите. Може да се наложи директорите да си сътрудничат с други екипи, за да разработят по-гъвкав процес на моделиране на риска, който взема предвид изменението на климата. Те също трябва да рационализират как рисковите модели се свързват с плановете за непрекъснатост на бизнеса и възстановяване след бедствия и моделите за оперативна устойчивост, Това включва по-чести разговори с доставчиците, които ще помогнат да се планират стратегии за комуникация и справяне с тях.
5. Устойчивост на веригата за доставки
Създаването на по-устойчива верига за доставки ще бъде ключова инициатива за повечето компании и наистина сложно предизвикателство пред тях. Лидерите ще трябва да идентифицират пропуските в данните, за да помогнат за постигането на целите за устойчивост във веригата на доставки. Тези усилия често трябва да комбинират данни от ERP и логистични приложения на компанията с данни за въздействието върху околната среда на трети страни, събрани от инструменти за докладване.
6. По-честно разкриване на въглеродния отпечатък
Една дилема, пред която са изправени компаниите, е как и какво да разкрият за своя въглероден отпечатък и други ESG показатели. Някои бизнес лидери може да искат да нарисуват по-розова картина, като минимизират докладваното им въздействие. Това е грешка.
Нововъзникващите рамки за парниковите газове изискват от компаниите да бъдат задълбочени при оповестяването на пълния размер на своите емисии”, казва Рита Сони, главен анализатор в изследователската фирма Everest Group. “Обещанията се основават на намаляване на вашия въглероден отпечатък, а не на абсолютните числа“, допълва Сони.
Също така е важно да се помисли как компаниите могат да представят тези резултати чрез различни показатели и аудитории. Въпреки че емисиите от Обхват 1 може да са по-търгуеми на въглеродните борси, извършването на значими промени в тези от Обхват 2 и Обхват 3 също може да има положително въздействие върху отношенията с регулаторите, инвеститорите, служителите и гражданите.
Някои от най-големите банки започват да проучват как могат да насочат косвени инвестиции от по-интензивни индустрии с въглерод към индустрии, които активно намаляват емисиите. Един от начините е да се подобри комуникацията със служителите около показателите за устойчивост и те да бъдат стимулирани да поемат по-активна роля в програмите за устойчивост в рамките на компанията.
7. Зелени услуги и продукти
Продуктите и услугите, които дават приоритет на устойчивостта на околната среда, стават все по-важни като част от по-голямото движение за действия в областта на климата. Лидерите трябва да се съсредоточат върху създаване на по-зелена среда, особено в в тежките индустрии.
8. DEI каузи
Устойчивостта е критичен аспект от усилията на компанията за ESG, но не е единственият. Справянето с пристрастията на работното място и създаването на по-добри стратегии за разнообразие, равнопоставеност и включване (DEI) се превърна в критичен фокус за много организации. Малко компании обаче могат да твърдят, че са се справили с неравенството и повечето организации трябва да работят още по-усърдно, за да предоставят справедливи възможности на всички.
Едно от нещата, които бизнес лидерите трябва да разберат в тази област, е източникът на въздействие, който дава приоритет на организации, които се фокусират върху наемането на маргинализирани групи от населението в неравностойно положение. В този случай екипът по човешки ресурси трябва да работи с директора, за да създаде програма за измерване на желаните цели.
Тези усилия се основават на по-широко известни програми за работната сила, които балансират пола и расовото многообразие, за да включат хора с увреждания и други групи, които могат да се сблъскат с предизвикателства в традиционния процес на наемане. Такива програми също трябва да включват обучение и подкрепа, за да дадат на новите служители подходящ старт да се справят с работата.
9. Отговорен AI
Тъй като все повече компании се обръщат към AI за автоматизиране на процесите, степента, до която алгоритмите могат да причинят вреда на бизнеса, нараства – и то бързо. Регулаторите и потребителите все повече призовават за отговорен и прозрачен AI.
Много от последните постижения в AI са изградени върху алгоритми, които дават впечатляващи резултати, но не са прозрачни.и не винаги е ясно как и кога те се нарушават, или кога могат да засилят съществуващите пристрастия. От съществено значение е да поставите граници, в които компанията може да прилага AI.
10. По-добър ESG анализ
Въпросът какви данни трябва да събират компаниите за различни видове ESG отчети е нововъзникваща област. Предизвикателството с данните е значително, тъй като данните, свързани с ESG, често са фрагментирани в рамките на организацията и външните данни трябва да бъдат осигурени и смесени с вътрешни набори от данни.
Има ограничен исторически организационен опит с KPI на ESG и това от своя страна изисква строга методология за определяне на правилните KPI, идентифициране на основните източници на данни и извършване на необходимите трансформации на данни за изчисляване на съответните показатели“, коментира Винод Прашад, управляващ директор в SSA & Company, цитиран от techtarget.com.
Бизнес заинтересованите страни от всякакъв тип са съсредоточени върху устойчивостта и други аспекти на ESG инициативите, така че да бъдете в крак с новостите е от ключово значение. За тази цел ще трябва да интегрирате смесица от инструменти, за да постигнете своите цели за ESG данни. Настоящите приложения често изискват подобрения или модификации, за да улеснят автоматизираното отчитане на ESG. Това може също да включва промени или подобрения на съществуващи ERP системи.
Прочетете още: