• Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
English

Трябва ли автомобилите да бъдат таксувани на изминат километър?

Километричното облагане ще решава много проблеми наведнъж – задръствания, климат, замърсяване, справедливост

Danail Kanev от Danail Kanev
1 година преди
в Тенденции
A A
емисии

Все повече клиенти преминават към електрически превозни средства. Това означава, че загубата на мито върху горивото може да струва на правителствата милиарди данъчни приходи. Като еколози ние трябва да настояваме дори електрическите автомобили да бъдат облагани.

Това пише изпълнителният директор на Transport & Environment Уилям Тодс в Euractiv. Ето цялата му позиция:

Една от най-популярните, но най-малко успешни идеи в транспортната икономика е идеята, че автомобилите трябва да плащат на изминат километър. Привлекателността на такива интелигентни пътни такси е, че те насърчават по-екологичното пътуване и могат да се използват за борба със задръстванията.

Точно както Карл Маркс отбелязва, че краят на капитализма е неизбежен, транспортните икономисти отдавна твърдят, че таксите за изминато разстояние са „неизбежни“. Единственият проблем е, че на политиците им липсва смелостта да направят това, което е правилно.

Първородният грях на привържениците на километричното таксуване е опитът им да създадат перфектна политика, която решава всички проблеми – било то задръствания, климат, замърсяване или справедливост – всички наведнъж. За да постигне всичките си предполагаеми предимства, таксите трябва да бъдат високи и силно диференцирани по тип превозно средство, време и място.

Белгия и Нидерландия са пример за това. Въпреки две десетилетия на обещания за въвеждане на ценообразуване на пътищата и милиони, похарчени за консултации, нито една страна не е по-близо до това.

По-широка данъчна реформа

Таксуването на километри обикновено отпада веднага щом правителството обяви кой какви такси трябва да плати. Това води до неизбежния примерен казус за това как медицинска сестра с 10-годишен Fiat Panda, шофираща по околовръстния път в час пик, би платила много повече от нейния съсед, който шофира Tesla и работи в офис. Това повдига логичния въпрос: как това е справедливо?

Разбира се, умните икономисти имат отговор. За да се справим с проблемите на справедливостта, трябва да включим начисляването на километри в по-широка данъчна реформа, при която данъците за медицинските сестри намаляват, а данъците за собствениците на Tesla се повишават. Може би всичко това е възможно на теория, но в реалния свят на политическата икономия не е така.

Добрата новина е, че не се нуждаем от революция в ценообразуването на пътищата. Други мерки работят по-добре, а там, където не работят, частичната реформа всъщност ще свърши работа.

Намаляването на въглеродното замърсяване от автомобилите не изисква такси за изминато разстояние. Комбинацията от стандарти за CO2 и данъци върху покупката на автомобили работи много по-добре. Ето защо автомобилната и петролната промишленост често призовават те да бъдат бракувани.

Имате ли нужда от такси за километри в цялата икономика, за да се справите с местните задръствания? Лондон, Стокхолм и други градове с местни такси за задръствания са страхотни примери за това. Таксите за паркиране или просто пренасочването на пътното пространство към велосипед или обществен транспорт могат да работят също толкова добре.

А електрификацията?

Със сигурност, ако хората минат на електричество и спрат да плащат данъци върху горивото, данъкът върху километрите ще стане неизбежен? Имат право. Електричеството за домакинствата се облага с високи данъци в повечето европейски страни, средно малко над 40% от крайната цена преди енергийната криза. За бензина и дизела е 52% от цената. Но „проблемът“ с електрическите автомобили е, че те са адски ефективни и консумират толкова малко облагаема енергия. Това означава, че електромобилите вероятно ще генерират средно четири пъти по-малко приходи от автомобилите с двигатели с вътрешно горене за всеки изминат километър.

Ние изчисляваме, че правителствата на ЕС могат да загубят 36 милиарда евро от приходи от данъци върху горивата от автомобили през 2035 г. Това е много. Тази промяна е регресивна, тъй като богатите хора карат повече и следователно плащат повече такси за гориво. Увеличаването на данъците върху горивата или налагането на данъци върху въглеродните емисии върху горивата може да помогне за намаляване наполовина на тези загуби от данъци върху горивата до 17 милиарда евро, но може да бъде само част от отговора. Хората с ниски доходи вероятно ще преминат към електромобили последни.

Какво да се направи?

Просто е – вижте Исландия. Според данъчния наръчник на T&E Исландия има страхотни екологични данъци върху превозните средства. Има регистрационни данъци, безвъзмездни средства за закупуване на електромобили, диференциран данък върху служебните автомобили и е част от стандартите на ЕС за CO2. В резултат на това близо 60% от новите коли, регистрирани на острова, са електрически.

Сега Исландия също е намерила много добро решение на проблема, който тормози транспортните икономисти от десетилетия. Нова схема, въведена тази година, изисква шофьорите на електрически автомобили да плащат малка такса за километри от 4 цента на километър. Просто трябва да се регистрирате в уебсайт и ще бъдете таксувани всеки месец. Схемата изрично компенсира загубата на гориво.

Красотата на исландската система е, че е лесна за обяснение, лесна за прилагане и политически разумна, тъй като е насочена към малка, но бързо нарастваща група водачи на електромобили.

Тагове: данъчно облаганеелектромобилитоп новини
Сподели234Tweet146Сподели41

Свързани Новини

папа
Тенденции

Защо папа Лъв XIV отслужи „зелена литургия“?

от Danail Kanev
юли 11, 2025
0

Папа Лъв XIV проведе първата „зелена литургия“, използвайки нов набор от молитви, призоваващи за грижа за Божието творение, предава Евронюз....

Прочети ощеDetails
мебели
Тенденции

Мебелната индустрия в Европа настоява за намаляване на бюрокрацията

от Божидара Живкова
юли 11, 2025
0

Европейската конфедерация на мебелната индустрия (EFIC), в която членува и БКДМП, заедно с други европейски организации и партньори настоява за...

Прочети ощеDetails
слънчевата енергия
Тенденции

Слънчевата енергия стана най-големият източник на електроенергия в ЕС за първи път

от Danail Kanev
юли 11, 2025
0

През юни слънчевата енергия генерира повече електроенергия в ЕС от всеки друг източник. Това се случва за първи път в...

Прочети ощеDetails
Тръмп
Тенденции

Тръмп налага 35% мита за Канада, обмисля 15%-20% мита за останалите

от Божидара Живкова
юли 11, 2025
0

Президентът на САЩ Доналд Тръмп засили митническите си атаки срещу Канада, заявявайки, че САЩ ще наложат 35% мито върху вноса...

Прочети ощеDetails
Фон дер Лайен
Тенденции

Фон дер Лайен: Цените на енергията са конкурентен недостатък за европейската индустрия

от Danail Kanev
юли 10, 2025
0

Поставяме си цел за прекратяване на вноса на руски газ и петрол от 2027 г., време е да приключим с...

Прочети ощеDetails
Последни
Следваща Статия
Аляска

Реките в Аляска се оцветиха в оранжево

Последни новини

климатични технологии

Защо сега не е моментът да се пестят инвестиции в климатични технологии?

юли 12, 2025
папа

Защо папа Лъв XIV отслужи „зелена литургия“?

юли 11, 2025
мебели

Мебелната индустрия в Европа настоява за намаляване на бюрокрацията

юли 11, 2025
Швейцария с пилотен проект на слънчева железопътна линия

Швейцария с пилотен проект на слънчева железопътна линия

юли 11, 2025

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН

ESG-black

Страници

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Част от групата на

Part of the group of:

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Terms of Use

Protection of personal data

Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

© 2025 All rights reserved! Building and Digital Marketing thanks to MasterWeb LTD.

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Contact us
  • Team
  • Advertising

© 2023

  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти

Forgot Password?

Sign In