Все повече клиенти преминават към електрически превозни средства. Това означава, че загубата на мито върху горивото може да струва на правителствата милиарди данъчни приходи. Като еколози ние трябва да настояваме дори електрическите автомобили да бъдат облагани.
Това пише изпълнителният директор на Transport & Environment Уилям Тодс в Euractiv. Ето цялата му позиция:
Една от най-популярните, но най-малко успешни идеи в транспортната икономика е идеята, че автомобилите трябва да плащат на изминат километър. Привлекателността на такива интелигентни пътни такси е, че те насърчават по-екологичното пътуване и могат да се използват за борба със задръстванията.
Точно както Карл Маркс отбелязва, че краят на капитализма е неизбежен, транспортните икономисти отдавна твърдят, че таксите за изминато разстояние са „неизбежни“. Единственият проблем е, че на политиците им липсва смелостта да направят това, което е правилно.
Първородният грях на привържениците на километричното таксуване е опитът им да създадат перфектна политика, която решава всички проблеми – било то задръствания, климат, замърсяване или справедливост – всички наведнъж. За да постигне всичките си предполагаеми предимства, таксите трябва да бъдат високи и силно диференцирани по тип превозно средство, време и място.
Белгия и Нидерландия са пример за това. Въпреки две десетилетия на обещания за въвеждане на ценообразуване на пътищата и милиони, похарчени за консултации, нито една страна не е по-близо до това.
По-широка данъчна реформа
Таксуването на километри обикновено отпада веднага щом правителството обяви кой какви такси трябва да плати. Това води до неизбежния примерен казус за това как медицинска сестра с 10-годишен Fiat Panda, шофираща по околовръстния път в час пик, би платила много повече от нейния съсед, който шофира Tesla и работи в офис. Това повдига логичния въпрос: как това е справедливо?
Разбира се, умните икономисти имат отговор. За да се справим с проблемите на справедливостта, трябва да включим начисляването на километри в по-широка данъчна реформа, при която данъците за медицинските сестри намаляват, а данъците за собствениците на Tesla се повишават. Може би всичко това е възможно на теория, но в реалния свят на политическата икономия не е така.
Добрата новина е, че не се нуждаем от революция в ценообразуването на пътищата. Други мерки работят по-добре, а там, където не работят, частичната реформа всъщност ще свърши работа.
Намаляването на въглеродното замърсяване от автомобилите не изисква такси за изминато разстояние. Комбинацията от стандарти за CO2 и данъци върху покупката на автомобили работи много по-добре. Ето защо автомобилната и петролната промишленост често призовават те да бъдат бракувани.
Имате ли нужда от такси за километри в цялата икономика, за да се справите с местните задръствания? Лондон, Стокхолм и други градове с местни такси за задръствания са страхотни примери за това. Таксите за паркиране или просто пренасочването на пътното пространство към велосипед или обществен транспорт могат да работят също толкова добре.
А електрификацията?
Със сигурност, ако хората минат на електричество и спрат да плащат данъци върху горивото, данъкът върху километрите ще стане неизбежен? Имат право. Електричеството за домакинствата се облага с високи данъци в повечето европейски страни, средно малко над 40% от крайната цена преди енергийната криза. За бензина и дизела е 52% от цената. Но „проблемът“ с електрическите автомобили е, че те са адски ефективни и консумират толкова малко облагаема енергия. Това означава, че електромобилите вероятно ще генерират средно четири пъти по-малко приходи от автомобилите с двигатели с вътрешно горене за всеки изминат километър.
Ние изчисляваме, че правителствата на ЕС могат да загубят 36 милиарда евро от приходи от данъци върху горивата от автомобили през 2035 г. Това е много. Тази промяна е регресивна, тъй като богатите хора карат повече и следователно плащат повече такси за гориво. Увеличаването на данъците върху горивата или налагането на данъци върху въглеродните емисии върху горивата може да помогне за намаляване наполовина на тези загуби от данъци върху горивата до 17 милиарда евро, но може да бъде само част от отговора. Хората с ниски доходи вероятно ще преминат към електромобили последни.
Какво да се направи?
Просто е – вижте Исландия. Според данъчния наръчник на T&E Исландия има страхотни екологични данъци върху превозните средства. Има регистрационни данъци, безвъзмездни средства за закупуване на електромобили, диференциран данък върху служебните автомобили и е част от стандартите на ЕС за CO2. В резултат на това близо 60% от новите коли, регистрирани на острова, са електрически.
Сега Исландия също е намерила много добро решение на проблема, който тормози транспортните икономисти от десетилетия. Нова схема, въведена тази година, изисква шофьорите на електрически автомобили да плащат малка такса за километри от 4 цента на километър. Просто трябва да се регистрирате в уебсайт и ще бъдете таксувани всеки месец. Схемата изрично компенсира загубата на гориво.
Красотата на исландската система е, че е лесна за обяснение, лесна за прилагане и политически разумна, тъй като е насочена към малка, но бързо нарастваща група водачи на електромобили.