Airbus, easyJet и Rolls-Royce обединяват усилията си, за да позиционират Великобритания на картата на водородно захранваната авиация по пътя на индустрията към декарбонизация. Компаниите обявиха стартирането на инициативата “Водород в авиацията” (HIA), чиято цел е да осигури подходящата инфраструктура, регулаторна рамка и мерки за безопасност за излитането на първия захранван с водород самолет.
Би било непростимо, ако самолетът вече е годен за полети, но трябва да изчакаме с пускането му заради забавяне в регулаторната рамка“, каза главният изпълнителен директор на easyJet Йохан Лундбрен.
Според Airbus, първият самолет, задвижван от гориво на основата на водорода, ще бъде представен до 2035 г. Желанието на Лундбрен е управляваната от него компанията да е първи клиент на самолетите на бъдещето.
Нулеви емисии до 2050 г.
Водородните полети са една от най-важните задачи за индустрията в следващите години, в които тя се цели да достигане нулеви емисии до 2050 г.
Промените в горивото на самолетите срещат няколко предизвикателства за момента, сред които произвеждането на енергия от възобновяеми енергийни източници, редизайн на машините, което ще включва поставянето на още по-големи резервоари, както и нова инфраструктура по летищата.
Партньори в HIA са още британският производител на части GKN Aerospace и датската компания за зелена енергия Orsted, откъдето казват, че има голям обем от работа, която следва да се извърши със съдействието на правителствата, регулаторите и индустрията, за да се осигури подходящата регулаторна рамка.
От HIA обявиха, че до края на 2023 г. ще публикуват доклад, за да очертаят целите, които организацията следва да постигне в следващите 10 години.
Главният технологичен директор на Rolls-Royce Грациа Витадини е на мнение, че това сътрудничество е ключово, за да може индустрията да достигне до нулеви емисии до 2050 г.
Самолет, икономика и водород
Стратегията на британското правителство Jet Zero представя вариантите, според които индустрията ще постигне заложени цели. Една от най-амбициозните от тях е разработването на устойчиво самолетно гориво.
При положение че Великобритания успее да се наложи като водещ производител на горивото на бъдещето, както и на самолети, задвижвани на водород, това би могло да добави 34 млрд. паунда към икономиката ѝдо 2050 г.
Водородната индустрия ще наеме 9 000 работни места до 2030 г., както и 100 000 души към 2050 г.
Наскоро проведено проучване във Великобритания покяза, че 50% от анкетираните биха искали да имат възможност да летят с водородни самолети, а 71% са много развълнувани от тази опция.
За постигането на тази цел ще са нужни бързи и решителни промени, както и моментално изпълнение на поставените задачи, коментираха партньорите в проекта.
Четете още: