Преминаването към по-екологичен начин на живот е от решаващо значение за справяне с извънредната климатична ситуация и намаляване на зависимостта ни от изкопаеми горива, особено тези от Русия.
ЕС и 27-те държави членки работят върху нови общи правила в рамките на т. нар. пакет “Fit for 55“ за намаляване на въглеродния отпечатък на ЕС. Целта е да се намалят нетните емисии на парникови газове с поне 55% до 2030 г.
Как тези нови правила ще оформят начина, по който живеем, работим и пътуваме? Прочетете за някои примери за това как ще изглежда животът в ЕС през 2030 г., дадени от Европейския съвет:
1. Домовете ще се захранват с по-чиста енергия
Всеки план за намаляване на емисиите в ЕС трябва да започне с намаляване на въглеродното въздействие на енергийния сектор, който захранва сгради, индустрии и транспорт. Днес този сектор представлява 75% от всички емисии на ЕС.
Съгласно новите правила до 2030 г. европейците могат да получават 42,5% от цялата си енергия от възобновяеми източници, от слънчева и вятърна енергия до водноелектрическа и геотермална енергия. Възобновяемата енергия е евтина за производство, може да се произвежда в ЕС и се възползва от безплатни и безкрайни природни ресурси.
Тъй като досега използването на енергия от възобновяеми източници е било неравномерно в различните икономически сектори, новите правила имат за цел да определят специфични цели за всеки сектор: например определяне на дела на възобновяемата енергия, която да се използва в сградите, или на възобновяемия водород, който да се използва по отрасли.
Преминаването към възобновяеми енергийни източници намалява емисиите на парникови газове от енергийния сектор, а също така подобрява качеството на въздуха и човешкото здраве.
2. Замърсяването от автомобили ще се намали
В момента пътните превозни средства са най-големият източник на транспортни емисии в ЕС, като представляват 71% от общите. Докато превозните средства, задвижвани от изкопаеми горива – бензин, дизел и газ – ще продължат да се движат по нашите улици през следващите години, новите правила на ЕС ще проправят пътя за по-чисти автомобили и микробуси.
До 2030 г. емисиите от нови автомобили и микробуси ще трябва да намалеят средно наполовина в сравнение с емисиите от 2021 г. Пет години по-късно новите автомобили и ванове, пуснати на пазара на ЕС, ще трябва да бъдат с нулеви емисии.
Новите правила за озеленяване на сектора трябва да влязат в сила поетапно, като дават възможност на производителите да се адаптират към тях. Новите превозни средства – или електрически, или задвижвани с алтернативни горива, като водород – ще се нуждаят от обекти и инфраструктура за зареждане и презареждане. Ето защо има планове за изграждане на много повече точки за презареждане и презареждане в целия ЕС до 2030 г.
3. Сградите няма да отделят СО2
Днес сградите са отговорни за над една трета от емисиите на парникови газове в ЕС. Намаляването на емисиите от сградите – чрез намалено потребление на енергия или увеличено използване на възобновяема енергия – е от решаващо значение. Предложените нови правила ще определят по-амбициозни стандарти за енергийна ефективност както за жилищни, така и за нежилищни сгради.
Съгласно тези правила всички нови сгради ще бъдат с нулеви емисии до 2030 г. и сертификатите за енергийни характеристики за такива сгради ще бъдат задължителни.
Новите жилищни сгради ще трябва да имат инсталации за слънчева енергия. Ще има и по-голям брой пунктове за зареждане и места за паркиране на електрически велосипеди и електрически автомобили.
Законодателството също има за цел да насърчи собствениците на имоти в целия ЕС да реновират своите сгради, като крайната цел е да се гарантира, че всички сгради в ЕС са с нулеви емисии до 2050 г.
4. Строителните материали ще бъдат по-екологични
Производството на цимент, стомана и стъкло изисква големи количества енергия и има високи екологични разходи. Законодателството на ЕС предоставя финансови стимули за тези индустрии да намалят своите емисии.
Схемата на ЕС за търговия с емисии (EU ETS) определя цена на емисиите на CO2 чрез система за търговия за „разрешителни за въглерод“. Броят на разрешителните, предоставяни всяка година, постепенно ще бъде намален с цел намаляване на емисиите. Настоящата СТЕ на ЕС обхваща приблизително 10 000 големи предприятия в следните сектори:
- производство на електроенергия и топлина
- енергоемки промишлени сектори (като петролни рафинерии, стомана и цимент)
- търговска авиация в Европейското икономическо пространство
5. Домакинските уреди ще консумират по-малко енергия
Чистото производство на енергия е само половината от битката – не губенето й е също толкова важно. Всъщност пестенето на енергия е най-рентабилното решение за щадящ климата енергиен сектор. Домакинските уреди са само една от областите, към които е насочено законодателството на ЕС за енергийна ефективност.
Новите правила ще задължат държавите от ЕС да намалят потреблението на енергия с 38% до 2030 г. (за крайното потребление на енергия, това е количеството енергия, консумирано от крайните потребители). Това е с 5,5% повече от ангажимента на държавите-членки на ЕС през 2018 г.
6. Летенето ще има по-нисък въглероден отпечатък
В момента авиацията разчита почти изключително на изкопаеми горива. Пътуването по въздух оказва голямо влияние върху общия рекорд на емисиите на ЕС. Например, полет на връщане от Лисабон до Ню Йорк генерира приблизително същото ниво на емисии, както средностатистическият човек в ЕС генерира отопление на дома си за цяла година.
Съгласно новите правила в авиационния сектор ще се увеличи използването на устойчиви горива. От доставчиците на самолетно гориво ще се изисква постепенно да увеличат дела на устойчивите горива (като синтетични горива или съвременни биогорива), които разпространяват.
Полетите в рамките на ЕС ще продължат да бъдат включени в системата на ЕС за търговия с емисии, която предоставя стимули за авиокомпаниите да намалят своите емисии. Прогресивното намаляване на безплатните квоти (за емисии на въглерод) ще накара авиокомпаниите да предприемат допълнителни мерки за намаляване на своите емисии.
За полетите от ЕС до останалия свят е в сила друга мярка: авиокомпаниите са длъжни да компенсират емисиите в съответствие с правилата, определени от Международната организация за гражданска авиация.
7. Морският транспорт е по-щадящ за климата
Освен въвеждането на цена на въглеродните емисии за морския транспорт, новите правила ще изискват корабите, акостиращи в европейските пристанища и тежащи над 5 000 бруто тона – независимо дали са товарни или круизни кораби – постепенно да намалят своите емисии до 2030 г. и след това.
Подобно на авиацията, морският сектор използва предимно изкопаеми горива. Новото законодателство ще насърчи използването на по-устойчиви горива, по-специално за най-големите кораби, които генерират 90% от всички емисии от морския сектор. Ще се прилагат някои изключения, например за риболовни кораби.
Освен това от 2030 г. ще трябва да има достъп до съоръжения за презареждане на брега за закотвени кораби, за да се намали замърсяването на въздуха в пристанищата, които често са близо до гъсто населени райони.
8. Природата е съюзник срещу изменението на климата
Въпреки че основният приоритет е бързото намаляване на емисиите, премахването на CO2 от атмосферата също ще помогне за намаляване на нашия въглероден отпечатък и ще помогне на ЕС да постигне целта си да стане неутрален по отношение на климата.
Подобряването на отстраняването на CO2 чрез въглеродни „поглътители“ ще става все по-важно, за да се компенсират емисиите, които са най-трудни за елиминиране. Дърветата и другите растения действат като естествени поглътители, които абсорбират CO2 от атмосферата и го улавят като част от естествената си фотосинтеза.
ЕС се стреми постепенно да увеличи своите естествени поглъщания и си постави нова амбициозна цел за увеличаване на нетното поглъщане с 25% в сравнение с нивото на поглъщане, постигнато в ЕС като цяло през 2019 г.