Влаковете съставляват голям дял от транспортния сектор. Това стана особено видно най-вече по време на пандемията от коронавирус. Един товарен влак може да се състои от много вагони и съвкупна дължина от повече от километър. Капацитетът му за превоз на стоки може да е огромен, с което се постига по-добра ефективност от товарния превоз по пътищата.
Въпреки това, самото количество гориво, което влаковите композиции харчат, е огромно. Дори при първокласните железници разходите по това перо са най-големите. Дали това може да се промени, пита Slash Gear?
От френския влаков производител Alstom смятат, че са намерили решение на този проблем. За първи път компанията демонстрира своя нов пътнически влак, задвижван от водород – чист и устойчив ресурс, отделящ само водни пари.
Водородът може да се използва като изходна суровина, гориво или енергиен носител и средство за акумулиране на енергия и има множество възможни приложения в промишлеността, транспорта, енергетиката и строителството. Най-важното е, че той не отделя CO2 и не замърсява въздуха.
Водородът се произвежда от водни молекули, отделяни от кислорода. В този процес се използва енергия, но в случая тя е произвеждана от канадска компания от възобновяеми енергийни източници (вятър и вода).
Водородът също така може да се ползва и от авиацията, както и от автомобилите. Тази технология е не само по-чиста, но и по-тиха, в сравнение с двигателите с вътрешно горене.
Колко време ще е нужно, за да видим масово влакове на водород по жп линиите?
Ако сте в Квебек, това ще се случи в края на септември тази година. Водородни влакове вече могат да се видят масово и в Германия. Това предстои да се случи и в САЩ, тъй като от Amtrak California имат голяма поръчка за подобни машини с дата на доставка през 2027 г.
Компаниите за товарни превози също искат да намалят вредните емисии, но и да понижат разходите си. BNSF Railway Company – дъщерна компания на Berkshire Hathaway, вече работи със свои партньори по разработването на технология за водородни горивни клетки, но това може да отнеме няколко години.
Водородните пътнически влакове не са бъдещето на пътническите влакове, те са настоящето. Те вече са тук. Няма да е изненада, ако в най-скоро време се качите на подобен влак някъде из Европа.
Четете още:
80 нови електрически влака благодарение на Плана за възстановяване и устойчивост