Международният форум „ESG&Friends: Transformation in Action“, организиран от единствената в България медийна ESG платформа ESGnews.bg, за втора поредна година събра на едно място мениджъри на водещи компании в България, които разказаха за предизвикателствата, които срещат по пътя към своето устойчиво развитие, за изготвянето и реалзиирането на тяхната ESG стратегия и добрите примери, които трябва да следваме.
За мен е огромна чест. Благодаря на Боян Томов и неговия екип, че повярваха в темата за устойчивостта, че можем днес да сме тук и да говорим по правилния начин за устойчивостта. Колегите ще разкажат не само за тяхната собствена експертиза, но и за тенденциите. Важно е да говорим професионално за тази тема на разбираем език”. Това заяви модераторът на събитието Марина Стефанова, директор на магистърската програма „Отговорно и устойчиво управление” и управител на ESG Lab и ESG Academy в Стопански факултет на Софийски университет, която откри форума.
В първия панел ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА в дискусията се включиха Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на Летище София и член на борда на летище „Кралица Алия“, Аман, проф. Васил Живков, председател на Българската браншова камара на дървообработващата и мебелна промишленост и Кремена Геогриева, мениджър „Корпоративни комуникации и корпоративна социална отговорност” в Каuflаnd Бългapия.
Изпълнителният директор на Летище София Хесус Кабайеро разказа, че ЕСГ стратегията на компанията се основава на четири стълба и всичко, което правят, е с цел да се защити околната среда, с фокус към обществото.

Искаме да имаме 5-звездно летище и да прилагаме най-добрите практики. На второ място искаме да сме най-конкурентноспособното летище и да имаме принос за околната среда, икономиката и обществото. Нашата ESG стратегия се основава на четири стълба – околна среда, общество, служители и устойчивост. До 2026 г. планираме да намалим нашите емисии с 28%, а до 2036 г. да бъдем въглеродно неутрални”, обясни Хесус Кабайеро.
Той обясни, че тази цел ще се постигне с различни крактосрочни и дългосрочни стратегии.
Ние не просто искаме да намалим емисиите в обхват 1 и 2, а ще използваме устойчиво авиационно гориво. Ще имаме 100 % зелена енергия. Искаме да направим 3-ти терминал и да бъдем сертифицирани. Нашият автопарк се подменя и вече заменяме тежкотоварните автомобили с електронни. Сред плановенете ни за устойчиво развитие са оптимизация на нашите ресурси, отговорност към олконата среда и служителите. Ако нашите служители са щастливи, тогава и нашите клиенти ще са щастливи. Стремим се да сме едно от най-желаните работни места. Стремим се да имаме кариерно развитие. Трябва да образоваме веригата на доставки по отношение на ESG целите. Искаме да въвлечем всикчи наши участници в идеята”, каза изпълнителният директор на Летище София.
Проф. Васил Живков, председател на Българската браншова камара на дървообработващата и мебелна промишленост, разказа за най-големите предизвикателства пред мебелната индустрия.

Доста е конкретен проблемът в нашата индустрия. Трябва да променим мисленето на държавата, политиците и хората. Всички смятат, че когато се сдобиваме с дървесина, ние изсичаме горите. Истината е, че когато има стари дървета и те започнат да гният, те отделят не малко количество въглероден диоксид в атмосферата. Междувременно когато създадем качествен продукт, ние го използваме дълго. В нашия сектор за съжаление има и сива икономика”, поясни проф. Живков.
Той подчерта, че мебелната индустрия е подходяща за рециклиране, но сериозен проблем на екологията са матраците, които в България все още не се рециклират успешно. Липсата на дървесина също е едно от предизвикателствата пред сектора.
Ние сме подходяща индустрия за рециклиране. Нашите продукти са възобновяеми и лесни за рециклиране. Ако направим административно да има подходяща база за рецеклиране, ние ще ги използваме повторно. Това е ниша, която може да се постигне в бъдеще. Друго предизвикателство в сектора е работната ръка. Лидерите мислят начини как да запазят служителите си и да привлекат нови. Само големите предприятия могат да провеждат добра социална политика. В нашия сектор, за съжаление, има и сива икономика”, добави още той.
Кремена Геогриева от Кауфланд България разказа, че за компанията е важно да въвлече не само бизнес партньорите, но и клиентите в устойчивата трансформация.

За тази цел е необходима последователност и воля в изпълнението, тъй като всяка промяна изисква време. Голяма воля, приоритизиране на бюджетите, поставяне на ESG на дневен ред. Това води до големи промени, които изискват и големи инвестиции. Участието в големите инициативи идва с големи инвестиции. Разбира се, трябва да има промяна в мисленето и да сме убедени че вървим в правилната посока. Тези теми са много емоционални. Тук сме се събрали съмишленици. Големите действия идват с големи решения”, заяви мениджърът „Корпоративни комуникации и корпоративна социална отговорност” в Каuflаnd Бългapия.
Тя разказа и за последния проект на компанията, който се оказа доста успешен, а именно поставяне на автомати за рециклиране на пластмасови бутилки в магазините на Кауфланд България. Станциите са разположени в 5 филиала на веригата, в 3 български града.
От 2006 г. на територията на нашия склад имаме площадка за събиране на фолио и картони, които се изпращат за рециклиране. Имаме място, логистика, имаме опит. Това ни накара да се чувстваме още по-готови за тази стъпка. Резулатите показват, че клиентите са готови да използват депозитната система. Има огромен интерес и за миналата седмиа има 10 пъти повече събрани опаковки спрямо първата седмица. Имаме около 120 000 събрани бутилки на седмица”, разказа Кремена Георгиева.
Гостите на събитието получиха подарък торбички за многократна употреба, направени от рециклираната пластмаса.