Иновациите са изключително важни за трансформацията на бизнеса и преминаването му към устойчиви модели. Инвестициите за компаниите са наложителни и те трябва да намерят най-добрите технологии, които ще им помогнат да реализират целите си. В панела “Иновации” на второто издание на международния форум ESG&Friends: Transformation in Action, участие взеха Полина Видас, директор маркетинг и комуникации за България, Северна Македония, Албания и Косово, Калин Генчев, директор на “Билборд” АД и инж. Андрей Стойчев от “Атамик”.
Зелени решения
В глобален план Mastercard се занимава с иновации, които подобряват потребителското изживяване. Всички млади компании поставят потребителя в центъра на своето мислене, за нас това е така от самото създаване на компанията. Към днешна дата ние сме много отвъд разплащанията. Ние търсим решения на проблеми чрез иновации. Много често купуваме дигитални компании в световен план. Подкрепяме и български стартъпи, които се занимават с иновации в сферата на плащанията. Когато се стремиш твоят бизнес да решава даден проблем, въпросното S, както и останалите букви от ESG, влизат съвсем естествено в приоритетите на компанията”, заяви Полина Видас.
Тя подчерта, че младите хора са изключително добре запознати с темата за устойчивост и е щастлива, че бъдещото поколение по някакъв естествен начин влиза в нашия разговор и дори ще го води от утре.
Билборд е една от водещите полиграфически групи в България и на Балканския полуостров. Компанията произвежда различни видове продукти в различни области на живота. В офсетовата част, в която произвежда книги, брошури, списание, каталози и т.н., зелените технологии се прилагат много отдавна.
Зелената трансформация е нещо, което е възможно и би трябвало всички да се стремим към нея. В нашата сфера бих искал да акцентирам върху външната реклама. До момента в тази сфера имахме голям проблем, свързан с опазването на околната среда, тъй като почти всички материали, които се произвеждат, са от PVC, не могат да бъдат рециклирани и на практика замърсяват околната среда. Билборд от няколко години се опитва да промени тази тенденция и да наложи нов продукт, който нарекохме Green Baner. Той може да бъде рециклиран, да се използва повторно за други цели и да бъде напълно оползотворен. По този начин ние смятаме, че възможността външната реклама да се превърне в по-устойчив бизнес и да се намалят тези отпадъци”, обясни директорът на Билборд.
Той посочи, че в България годишно се произвеждат повече от 1,5 млн. кв.м винилови продукти, които не могат да бъдат рециклирани. Тяхната мисия и цел е тази тенденция да се промени и външната реклама да се превърне в много по-зелен бизнес.
Това изискваше решение, което да задоволи изцяло нуждите на бизнеса, а именно материали, които заместват изцяло виниловите продукти. Извън еко ползите, Green Baner има и други предимства – качеството на производство и печат е много по-високо, отколкото досегашните материали. Той е със 140% по-лек и това го прави по-удобен за логистика и по-комфортен за монтаж. Ние вярваме, че до няколко години той ще измести напълно досегашните материали и ще бъде по-добрата алтернатива в сферата на външната реклама. Опазването на околнаста среда е наша отговорност и трябва да се грижим за нея всеки ден”, обясни Калин Генчев.
Инж. Андрей Стойчев разказа за B2B платформата на “Атамик”, която помага на индустрията да вземе по-добри и зелени решения, за да реализира своите проекти. Тя е насочена в сферата на водите, на автоматизацията, на енергетиката, на устойчивите решения, като предлага цялостно разрешаване на пъзела откъде идва отпадъкът на дадена компания, къде отива и как да се реши този проблем.
Ние сме хората, които изпълняват технически зелената трансформация в частта на екологичната част. За нас е изключително важен ESG преходът на компаниите. Ние сме стъпили върху тази основа и искаме да я развиваме”, обясни той.
Инвестиции в зелени технологии
Mastercard предлага решения на своите партньори, които им помагат да намалят своя отпечатък. Те рекламират банков продукт, направен изцяло от иновативен рециклируем материал, тестван в единствената по рода си Mastercard лаборатория в света.
Тези материали все още са малко скъпи, но от гледна точка на стойността на бранд посланието и на маркетинга, многократно надхвърлят инвестицията, която е вложена. Тази година ние решихме да вложим всички средства, предвидени във външна реклама, в Лунар, и имахме изключителни резултати. Инвестицията изисква смелост да бъде направена, но след това резултатите винаги надминават очакванията”, каза Полина Видас.
Калин Генчев е категоричен, че инвестициите в зелени технологии, са инвестиции в бъдещето.
Билборд от няколко години инвестира активно в този преход. Нашите инвестиции са в три направления. Едното е чисто технологично, тъй като се наложи старите машини да се заменят с нови по-модерни технологии, които позволяват производство на тези зелени продукти. На второ място са нови вериги на доставки. Налага да се разработват съвсем нови вериги, в които трябва да се инвестира. И третото направление са инвестициите в човешкия капитал. Хората са тези, които правят трансформацията и които вярват повече в нуждата от нея. Това е един дълъг път на себеосъзнаване на хората и обществото. Тук мога да кажа, че сега е най-добрият момент, тъй като обществото вече е на вълната, в която изисква от компаниите да бъдат по-отговорни към това, което правят. И тепърва това усещане ще се засилва. Зелената трансформация е факт и не е въпрос “дали”, въпросът е “кога”, обясни директорът на Билборд.
Цената на иновациите
Инж. Андрей Стойчев говори за това дали бизнесът вижда достатъчно добри перспективи, за да тръгне към една зелена трансформация.
Това, което ние виждаме, е че в България бизнесът е доста инертен и трудно дава пари за иновацията, особено компаниите, с които ние работим. Тези компании не са толкова технологични, а по-скоро индустриални, и за тях всеки разход, който трябва да направят, е по-скоро допълнителен разход, в който не виждат полезността. За да се промени това, трябва да им покажем правилния път. Много мислихме как да го направим и решихме да инвестираме в социална кауза. Създадохме кампания за намиране на “Най-добър млад зелен инженер на България”. Това е кампания, която сме промотирали във всички технически университети в България и чрез нея търсим млади специалисти, които са в сферата на устойчивите технологии и имат идея как може да се подобри състоянието на компаниите, а ние ще им дадем трибуна да реализират своите идеи”, разказа Андрей Стойчев.
Постижения в нагласите
Мисленето на компанията е най-голямото постижение на Mastercard.
Една от нашите разработки е т.н. карбонов калкулатор, който изчислява вредните емисии на всяка покупка на потребителя. Така всеки един човек може да мери собствения си отпечатък и принос, а в нашия бизнес това е доста смело. На този етап все още не е достатъчно навлязло, но дава добра представа за промяната, която се осъществява през последните години”, посочи Полина Видас.
Билборд има решение, което до момента нямаше, и вече може да предостави възможността на всеки един клиент да бъде зелен дори и във своята външна реклама.
Предизвикателствата за зеления преход са свързани с това да превърнем доброто намерение в реални действия. Ще бъде трудно, тъй като изисква усилия. В реалния сектор добавената стойност не винаги се изчислява директно. Ще дам пример с винилите – често клиентите не си дават сметка за управление на отпадъците на това нещо”, допълни Калин Генчев.
Според Андрей Стойчев най-големият проблем, който срещат те, е непознаването на ESG принципите и ниеприемането им от техните клиенти.
Ние се опитваме по всякакъв начин да ги образоваме на тази тема, давайки примери с нашите проекти и посочвайки икономическата обезпеченост на този проект. Тези числа работят и решението трябва да се вземе. Благодарение на ESGnews.bg можем да достигаме повече до тях и да накараме обществото да действа”, каза още той.