Щефан Райтер е новият генерален мениджър на хотел “Хилтън София”, след като беше на тази позиция в периода 2012-2017 г. Той има много богат опит в хотелиерството. След завършване на кухненски стажове, работи като готвач в различни петзвездни хотели в Швейцария. Присъединява се към “Хилтън Цюрих” през 1993 г. като асистент фронт офис мениджър след завършване на Училище за мениджмънт по хотелиерство в Швейцария. Етапите, през които преминава кариерата му, включват различни позиции в “Хилтън” в Рияд, Астана, Абу Даби, Дрезден и Виена, където е ръководил екипа на “Хилтън Виена Уотърфронт”. Вижте какво разказа той в първото си интервю пред българска медия след завръщането си в „Хилтън София“.
Здравей, Щефан. Добре дошъл отново в България!
„Хилтън София“ е сред първите зелени хотели от веригата в световен мащаб. Кои са ключовите инициативи за устойчивост, приложени в хотела?
Устойчивостта в нашата компания е практика от много, много години. Дойдох за първи път в България преди 12 години и още тогава видях много дейности в тази посока от екипа. Горди сме, че сме част от програмата за устойчива трансформация на Хилтън „Travel with Purpose“, защото можем да видим, че въздействието е наистина положително както за града, така и за нашите клиенти.
Тук искам да разкажа за програмата Light Stay, която всъщност е съвкупност от база данни и в нея записваме нашите екологични дейности, анализираме нашите доклади и всички резултати с намаляването на емисии, които постигаме чрез екологичните ни практики по отношение на енергията, водата, отпадъците.
Въз основа на данните, които събираме от години, можем да видим в кои области трябва да се съсредоточим повече и къде трябва да насочим повече инвестиции в хотела. Тази програма е мощен инструмент, който ни позволява да взимаме някои бъдещи решения.
Какви действия предприе „Хилтън София“ за намаляване на своя въглероден отпечатък?
На първо място, това е нашата култура и ангажираност на членовете на екипа да имат положително въздействие. Мисля, че това е основата. Без екип, който да подкрепя идеята, няма да успеем да постигнем значими резултати.
През последните години хотелът премина през мащабна реновация ние предприехме редица инициативи заедно със собствениците, от които получихме пълна подкрепа, и въведохме нови мерки за подобряване на целия екологичен отпечатък.
Сменихме всички асансьори в хотела с много по-енергийно ефективни такива. Това е голяма промяна за нас. Водата също е ключово важна част от трансформацията и в стаите за гости, за да намалим значително потреблението на вода, избрахме водоефективни слушалки за душове и кранчета за вода.
Тези малки на пръв поглед промени всъщност дават големи резултати. На всеки етаж имаме диспенсър за филтрирана вода, а стаите зареждаме със стъклени бутилки, които гостите могат да пълнят по всяко време.
Друга голяма инициатива на Хилтън е да намали употребата на пластмаса. Освен по отношение на водата, поставяме и големи диспенсъри за коземтиката, като по този начин елиминираме нуждата от използване на малките шишенца за еднократна употреба, които сме свикнали да виждаме в хотелите.
По време на нашата реновация добавихме около 4500 кв.м зеленина около хотела, за да го направим още по-зелен и приятен за нашите гости. Също така всички крушки бяха сменени и целият хотел е с LED осветление. Това също беше голяма промяна за нас.
Що се отнася до отпадъците, от второто тримесечие на 2025 г. ще започнем да използваме система Winnow. Системата измерва и идентифицира с изкуствен интелект какъв вид отпадъци имаме, произвежда някои статистически данни, които след това ни позволяват да оптимизираме процеса. Така можем да планираме много по-добре и да имаме по-малко хранителни отпадъци.
Поставихме и четири охладителя в хотела. Виждаме как малките промени водят до голямо въздействие. Имаме и слънчеви панели на нашия покрив, като планираме да върнем и пчелите, които отглеждахме преди години там. Трябваше да ги преместим по време на реновацията, но скоро отново ще бъдат при нас. Тук е моментът да кажа, че медът, който произвеждаме от кошерите, използваме за закуска в ресторанта на хотела.
Как хотелът ангажира гостите и персонала в своите усилия за устойчивост?
Както казах в самото начало, аз вярвам, че без солидна подкрепа от страна на екипа, няма да успеем да постигнем целите си. Сформирахме комитет от пет – шест члена, които се срещат веднъж месечно, преглеждат какво сме направили до момента и обмислят следващите малки или по-големи подобрения.
От април ще започнем да предлагаме велосипеди на нашите гости, с които да обикалят града. Тази инициатива се радваше на голяма популярност в миналото и беше често използвана алтернатива на такситата.
Искам да спомена и нашия ресторант OXBO, чиято концепция е „От фермата до масата“. Основното, което целим, е продуктите, които използваме в кухнята, да бъдат произведени в рамките на 70-80 км около София. Прекарваме много време в търсене на специални ферми, които могат да ни доставят такива стоки.
Какви според Вас са тенденциите в еко туризма, които ще оформят индустрията през следващите години?
Смятам, че нулевите отпадъци ще бъдат голяма тема в следващите няколко години, както и управлението на отпадъците.
По отношение на нашата индустрия мисля, че всичко ще бъде насочено към персонализираното обслужване.
В момента например се намираме в нашия Executive Lounge, който предлага уединение и персонално обслужване на нашите гости. Тук те могат да си организират служебни или лични срещи, както и да го използват като работно пространство. От тази година това красиво пространство е отворено и за външни посетители, като предлагаме карти за абонаментен достъп. Те включват и редица други предимства като безплатен достъп до фитнеса и Health Club-а на хотела, отстъпка за наем на залите за събития, отстъпка от най-добрата цена за настаняване в хотела и отстъпка в ресторант OXBO и бар Regale.