• Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
English

Защитени ли са човешките права и околната среда в „Омнибус“?

Защо предложените промени в „Омнибус“ всъщност обезсмислят Директивата за дължима грижа във връзка с устойчивостта?

Оля Пенева от Оля Пенева
4 месеца преди
в Регулации
A A
ЕК

Миналата седмица Европейската комисия представи дългоочаквания пакет „Омнибус“, който се рекламира като мярка за облекчаване на изискванията за докладване на компаниите. За редица експерти обаче предложението представлява мащабна дерегулация, особено що се касае до задължението за надлежна проверка. Част от притесненията са, че предвиденото улеснение всъщност ще доведе до правна несигурност, намалена защита на засегнатите хора и околната среда, както и до негативни последици дори за самите бизнеси и инвеститори, които очакваха по-ясни и уеднаквени регулации.

По отношение на защитата на правата на човека и околната среда, най-големите притеснения са свързани със сериозното отслабване на задълженията за надлежна проверка само до преките доставчици (Tier 1), премахването на ключови защитни механизми в режима на гражданска отговорност, размиването на изискванията за ангажираност със заинтересованите страни – ключов елемент за ефективен процес на надлежна проверка, както и отпадането на задължителните климатични планове.

В основата на Директивата за дължима грижа са международни стандарти – Ръководните принципи на ООН за бизнеса и правата на човека и Насоките на ОИСР за отговорно бизнес поведение, които ясно посочват, че провеждането на надлежна проверка е непрекъснат процес, който следва да обхваща цялата верига на стойността и да се основава на ефективен ангажимент със заинтересованите страни.

Кои са основните промени, които засягат CSDDD?

1. Отслабване на задълженията за надлежна проверка

CSDDD в настоящата си форма: Настоящата директива изисква компаниите да извършват основана на риска надлежна проверка по цялата верига на стойността, включително при непреки бизнес партньори. Това обхваща и подизпълнителите най-надолу във веригите на доставки – там, където рисковете за нарушения на правата на човека и околната среда са най-сериозни. Компаниите са задължени ежегодно да оценяват ефективността на своите политики и при необходимост да ги адаптират. Прекратяване на взаимоотношения с партньори е предвидена мярка, ако при установени нарушения те не могат да бъдат предотвратени или преустановени.

CSDDD при „Омнибус“: Значително ограничава тези задължения, като свежда надлежната проверка само до директните бизнес партньори и премахва задължението за прекратяване на взаимоотношения при установени нарушения. Оценката на ефективността на политиките ще се извършва веднъж на 5 години, което рязко намалява възможността за навременна реакция. На практика, това ще намали превенцията на тежки инциденти, подобни на колапса на „Рана Плаза“ през 2013 г., при който загинаха работници, експлоатирани от подизпълнители дълбоко във веригата на стойността.

2. Достъп до правосъдие: отстъпление от корпоративната отговорност

CSDDD в настоящата си форма: Гарантира достъпа до правосъдие за жертвите на корпоративни злоупотреби, включително екологични вреди и експлоатация. Разпоредбата за гражданска отговорност позволява на жертвите да търсят обезщетение от компаниите, които не са изпълнили своите задължения за надлежна проверка, водещи до причиняване на вреди. Този принцип е заложен в международното право, което установява, че всяко нарушение на задължение поражда ангажимент за осигуряване на възмездие. Въпреки това, с неговото премахване, съществуващата фрагментирана система остава, а отговорността продължава да зависи от националните правни рамки на отделните държави.

CSDDD при „Омнибус“: Премахва задължението за държавите членки да осигурят механизъм за гражданска отговорност, ограничава възможността за представителни искове и съкратява сроковете за съдебни дела. Това ще направи значително по-трудно за жертвите да потърсят справедливост и да държат компаниите отговорни за нарушенията. Освен това, премахването на санкциите намалява отговорността на компаниите и може да превърне директивата в чисто формална процедура без реален ефект.

3. Климатичните ангажименти: формални планове без реално въздействие

CSDDD в настоящата си форма: Компаниите не само са задължени да приемат климатични планове за преход, но и да ги прилагат. Тези планове подлежат на мониторинг, а при неспазване на заложените цели се предвиждат санкции. Целта е бизнесът активно да намалява въглеродния си отпечатък.

CSDDD при „Омнибус“: Изискването за прилагане на климатични планове е премахнато, превръщайки ги в символични документи без реално въздействие. Това на практика насърчава „greenwashing“, като позволява на компаниите да продължат с обичайния си бизнес модел („business as usual“), без да предприемат реални климатични действия. В резултат, най-уязвимите общности, включително коренното население и работещите в най-засегнатите индустрии, ще понесат най-тежките последици от климатичните промени, въпреки че имат най-малък принос към тях.

Сега всичко е в ръцете на Европейския парламент, който ще вземе решението дали да потвърди тези мерки или да ги преразгледа. Въпросът е дали ще бъде отчетено, че промените не добавят стойност към процеса на надлежна проверка, а вместо това се фокусират единствено върху намаляването на разходите. В този контекст, дори икономистите и инвеститорите могат да поставят под въпрос дали забавянето и несигурността в регулациите няма да доведат до по-високи разходи и рискове за бизнеса в дългосрочен план. Най-голямото въздействие ще е върху хората и планетата, тъй като тяхната защита не е вече сред приоритетите.

Тагове: CSDDDвериги на доставкиДирективата за дължимаЕСОмнибусотчитане на устойчивосттатоп новини
Сподели234Tweet146Сподели41

Свързани Новини

онлайн пазаруване
Регулации

ЕС затяга контрола върху стоки от онлайн магазини извън ЕС

от Божидара Живкова
юли 10, 2025
0

Парламентът прие в сряда предложения за управление на нарастващия приток в ЕС на некачествени и потенциално опасни евтини стоки от...

Прочети ощеDetails
Тръмп
Регулации

Тръмп въвежда 50% мита за мед и стоки от Бразилия

от Божидара Живкова
юли 10, 2025
0

Президентът на САЩ Доналд Тръмп започна глобалната си тарифна атака в сряда, обявявайки ново 50% мито върху вноса на мед...

Прочети ощеDetails
Тръмп
Регулации

Бюджетният закон на Тръмп стимулира изкопаемите горива

от Божидара Живкова
юли 3, 2025
0

Бюджетният закон, който Сенатът на САЩ прие във вторник и Камарата на представителите сега обсъжда за окончателно одобрение, би забавил...

Прочети ощеDetails
CSRD и CSDDD
Регулации

ЕС се съгласи да удължи срока за разработване на опростени стандарти за CSRD

от Божидара Живкова
юли 3, 2025
0

Европейската комисия разкри, че е предоставила допълнително време на Европейската консултативна група за финансово отчитане (EFRAG) да завърши работата си...

Прочети ощеDetails
въглеродни емисии
Регулации

ЕС ще компенсира изнасящите индустрии за въглероден данък

от Божидара Живкова
юли 3, 2025
0

Европейските индустрии, които изнасят стоките си в чужбина, ще получат компенсация за разходите за въглеродни емисии, които плащат в Европа....

Прочети ощеDetails
Последни
Следваща Статия
Дъблин, Ирландия

Ирландия може да плати до €26 млрд. разходи за климата, ако не намали емисиите си

Последни новини

кожи

Устойчивост в модата чрез намаляване на материалите от животински произход

юли 10, 2025
онлайн пазаруване

ЕС затяга контрола върху стоки от онлайн магазини извън ЕС

юли 10, 2025
Фон дер Лайен

Фон дер Лайен: Цените на енергията са конкурентен недостатък за европейската индустрия

юли 10, 2025
крайната десница

ЕНП остави крайната десница да се разпорежда с климата

юли 10, 2025

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН

ESG-black

Страници

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Част от групата на

Part of the group of:

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Terms of Use

Protection of personal data

Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

© 2025 All rights reserved! Building and Digital Marketing thanks to MasterWeb LTD.

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Contact us
  • Team
  • Advertising

© 2023

  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти

Forgot Password?

Sign In