Съветът на ЕС обяви вчера приемането на поредица от закони и разпоредби, насочени към постигане на целите на ЕС в областта на климата. Те включват правила за намаляване потреблението на енергия в целия ЕС и законодателство, налагащо разполагането на повече станции за зареждане с алтернативни горива в цяла Европа, както и намаляване на емисиите в сектора на морския транспорт.
Разпоредбите отбелязват последните основни стъпки в няколко елемента на пътната карта на Европейската комисия „Fit for 55” (Подготвени за цел 55) – предложената стратегия на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.
Всеки един от новите закони ще бъде вписан в официален вестник на ЕС и впоследствие ще влезе в сила.
Директивата за енергийна ефективност има за цел да намали крайното потребление на енергия
Целта е до 2030 г. потреблението на енергия да се намали с 11,7% в целия ЕС в сравнение с прогнозите за 2030 г., направени през 2020 г. Съгласно директивата държавите-членки колективно ще гарантират постигането на целта за 2030 г. със задължителни ограничения за крайното потребление, или енергията, консумирана от крайните потребители. Всеки от тях ще определи индикативна цел за потребление на първична енергия, която включва това, което се използва за производство и доставка на енергия.
Правилата също така включват изисквания за обществения сектор, с изключение на обществения транспорт и въоръжените сили, за постигане на годишно намаление на потреблението на енергия от 1,9%.
Увеличение на станциите за зареждане в ЕС
Регламентът за инфраструктурата за алтернативни горива (AFIR), целящ да даде възможност за преход към транспорт с нулеви емисии и да отговори на опасенията на потребителите относно зареждането с гориво, които биха могли да попречат на преминаването към превозни средства с нулеви емисии, налага значително увеличаване на станциите за зареждане на електрически превозни средства и водородни горива в основните транспортни мрежи на Европа.
Законът определя изисквания за обществено достъпна инфраструктура за зареждане на автомобили и микробуси и за разполагане на станции за бързо зареждане на всеки 60 км по протежение на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2025 г., както и за станции за зареждане, предназначени за тежки – служебни превозни средства на всеки 60 км по основната мрежа TEN-T и на всеки 100 км по по-голямата широкообхватна мрежа TEN-T от 2025 г. нататък, като пълното покритие на мрежата трябва да бъде постигнато до 2030 г.
Новият закон AFIR също така изисква разполагането на инфраструктура за зареждане с водород, която да обслужва автомобили и камиони на всеки 200 км по основната мрежа TEN-T до 2030 г.
Новият закон е крайъгълен камък от нашата политика „Fit for 55“, осигуряваща повече публичен капацитет за зареждане по улиците в градовете и по магистралите в цяла Европа. Оптимисти сме, че в близко бъдеще гражданите ще могат да зареждат електрическите си автомобили толкова лесно, колкото го правят днес в традиционните бензиностанции”, коментира Ракел Санчес Хименес, испански министър на транспорта, мобилността и градската програма, цитирана от ESG Today.
Законът за морския транспорт
Фокусираният върху морския транспорт закон, Fuel EU Maritime, има за цел да увеличи търсенето и използването на възобновяеми и нисковъглеродни горива за водния транспорт и да стимулира намаляването на емисиите на парникови газове за сектора, като същевременно балансира необходимостта от осигуряване на гладко функциониране на морския трафик.
Регламентът включва изисквания за постепенно намаляване на интензивността на парниковите газове на горивата, използвани от сектора на корабоплаването, като се започне с намаление от 2% през 2025 г. и се достигне до 80% до 2050 г., а също така се въвежда изискване за нулеви емисии на кея, задължителна употреба на наземно захранване или други технологии с нулеви емисии в пристанищата от пътнически кораби и контейнеровози.
Новият закон ще осигури правна сигурност за операторите на кораби и производителите на горива и ще помогне да се даде тласък на широкомащабното производство на устойчиви морски горива, като по този начин значително ще постигнем нашите климатични цели на европейско и световно ниво”, заяви още Санчес Хименес.
Още по темата: