Европейският парламент одобри нови правила за повече зарядни станции за автомобили и камиони на алтернативни горива, по-лесно зареждане и по-чисти морски горива. Новите правила са част от целите на ЕС за намаляване на емисиите парникови газове с 55% до 2030 г. спрямо нивата им от 1990 г.
Повече зарядни станции
Евродепутатите договориха разпоредби, според които на всеки 60 км от Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), минаваща и през България, трябва да има зарядни статии за автомобили с мощност до 400 KW. Тяхната мощност трябва да се увеличи до 600 KW две години по-късно.
Зарядните станции за камиони и автобуси трябва да са разположени на всеки 120 км. Те трябва да покриват половината от основните европейски пътища до 2028 г., а мощността им ще е между 1 400 и 2 800 KW.
Европейските държави трябва да гарантират разположението на водородни станции на всеки 200 км до 2031 г.
Потребителите на превозни средства, работещи на алтернативни горива, ще трябва да имат възможност за лесно плащане при зареждане на колите си (с платежни карти и безконтактни устройства, както и без необходимост от абонамент).
Екологични горива за морския транспорт
Корабите ще трябва поетапно да намаляват количеството парникови газове в използваната от тях енергия с 2% от 2025 г. до 80% към 2050 г. Тези разпоредби ще важат за кораби с брутен тонаж от 5000 тона, които генерират около 90% от въглеродните емисии, за цялата енергия на пристанищата при плавания между държави от ЕС и 50% за плаванията между държави от ЕС и такива извън общността.
Пътническите кораби, както и контейнеровозите, също ще трябва да използват електрозахранване на брега за всички нужди.
Четете още:
София – в средата на класацията на Европейските градове по устойчив транспорт