Зелената революция в транспортния сектор се развива с пълен размах в Европа. Европейските градове, от където идват най-големите въглеродни емисии, едва ли не, се състезават в транспортните иновации. А един от най-въглеродно интензивните сектори е именно транспорта. Дали, обаче, зеленият преход в сектора се случва във всички градове с еднакви темпове и къде се намира София в сравнение с големите Европейски градове?
Нов доклад на Clean Cities Campaign разглежда състоянието на зеления преход в транспорта в 42 европейски града през 2023 г. Според експертите, София заема 20то място с резултат 36 от 100, между Стокхолм на 19то място и Страсбург на 21во.
София „в преход“
Зеленият преход в транспорта на София е изключително належащ, защото е тясно обвързан с чистотата на въздуха. София заема интересна позиция в класацията – точно след Европейски градове, които се справят добре със зеления преход и такива, които изостават.
София далеч не е и най-зле представящата се столица, като в долната половина на класацията се намират градове като Мадрид, Рим, Варшава, Букурещ, Прага и Виена.
Един от впечатляващите показатели за града е делът на автобуси с нулеви емисии – 68% от всички. Това е доста висок дял – четвъртият най-висок в проучването, сравним с Хелсинки. Секторът, обаче, в който столицата ни изостава в сравнение с другите градове, е споделени колела и електрически тротинетки – дори и да ни изглежда все едно центърът на града е зарит в тях.
Всъщност София е сред трите града с най-малко споделени тортинетки/колела след Единбург, където такива няма и Манчестър. Според експертите, обаче, големият напредък за столицата идва от създаването на регулаторен механизъм и инвестиции, с които да се отвори врата за споделени пътувания с електрически коли – нещо с което много общини в Европа все още не са се преборили.
От Копенхаген до Дъблин
Проучването се фокусира върху четири аспекта на зеления преход: споделени колела и електрически скутери, споделени електрически коли, автобуси с нулеви емисии и зарядни станции за електрически коли. Повечето данни са сверени към първото тримесечие на 2023 г.
Първите два града в класацията са Копенхаген (87%) и Осло (81%), като и двата имат сериозен дял зарядни станции, електрически автобуси и споделени електрически коли.
На дъното на класацията са Манчестър (8%) и Дъблин (9%). Според доклада, и двата имат сериозни пропуски в споделените електрически скутери и колела, и зарядните станции за електромобили. В същото време, в Дъблин няма нито един автобус с нулеви емисии, а Манчестър не предлага споделени електрически коли.
Пълната класация можете да намерите тук.
Още по темата:
Кои европейски страни имат най-евтиния и най-достъпен обществен транспорт?