Британският премиер Риши Сунак даде смесени сигнали за скоростта на зеления преход в Обединеното кралство. Изтекла информация, публикувана от BBC в началото на седмицата, разкри план за забавяне на инвестициите в британската политика за енергийна ефективност на домовете с изолация и забавяне на крайните срокове за изключване на колите с вътрешно горене от пътищата.
Премиерът потвърди плановете за отлагане на сроковете. Забраната на коли с вътрешно горене може и да влезе в сила след 2030. Същото се отнася и за забраната за ново строителство с газови отоплителни системи– след 2035. Сунак каза, че идеята зад тези планове е да се изработи нова и пропорционална система, която да не е в ущърб на работниците и потребителите, предаде Euronews.
Много бизнеси и природозащинически групи се обявиха против промените. Причината – правителството дерайлира зададената скорост на зеления преход. Отлагането би имало особен ефект върху целите, зададени до края на десетилетието. За много от тях, това внася ненужна нестабилност в икономиката на Обединеното Кралство и променя планове за милиарди от страна на частния бизнес.
Декарбонизацията на Великобритания
Великобритания е една от водещите страни, които са по пътя към нетно нулеви емисии. Кралството успя да постигне 46% по-малко емисии в сравнение с нивата от 1990. Главната причина за успеха е изключването на въглищата от енергийния микс.
Въпреки това, първата сериозна цел е намаляването на емисиите с 68% до 2030 г. Според правителствените климатични експерти, обаче, националната власт е твърде бавна във взимането на решения. Преместването на ограниченията за коли с двигатели с вътрешно горене и отоплителни системи за домовете, съответно, ще отложи и тази цел.
Нестабилни решения
Директорът на Greenpeace UK Дъг Пар обясни, че подобно решение ще изложи гражданите на излишни рискове от цените на горивата на световния пазар и експлоатативните практики на енергоносителите. Миналата зима много местни домакинства бяха принудени да плащат двойни и тройни сметки за енергия.
Производителите на коли, които инвестират в електрически превозни средства и зарядни станции, също не приеха предложението на Сунак охотно.
Лиза Бранкин, управляващ директор на Ford UK, коментира, че компанията е инвестирала 430 милиона паунда, за да строи електрически коли във Великобритания.
„Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството: Амбиция, отделеност и консистентност. Отпускане на целите за 2030 ще подкопае и трите”, каза тя.
Ашок Шинха, директорът на благотворителната организация за климата Ashden, пък, смята, че това е начинът министър председателят да нанесе максимално много щети на британската икономика. Според нея такова решение би изплашило инвеститори, подкопало доверието в управлението на страната и би спряло иновациите.
Още по темата:
Обединеното кралство налага данък върху печалбите на възобновяемата енергия