Климатичните промени, причина за продължаващата суша в Европа, доведоха до рекорден спад в нивата на много от големите европейски реки. Това ни показа колко всъщност сме зависими от тях за търговия, енергия и транспорт. Кризата с климата се задълбочава и води до много негативни последици както за екосистемите, така и за икономиката.
Корабоплаването застрашено
Товарните кораби са блокирани от крайно засушените участъци в реките и твърде ниското ниво на водата. Като причина за рекордния спад на река Дунав отчитат малкото валежи във водосбора на реката в последните години, както и намаленото количество сняг в Алпите, откъдето реката основно се захранва.
Румънското правителство отпусна почти 2 милиона евро за спешно драгиране на реката. В българската част нивото ѝ стига до минус 45 см спрямо условната кота нула, а остров Люляка прилича на полуостров, защото до него вече се стига пеша. На котвени стоянки около 50 плавателни съда чакат да се покачи нивото. Така фирмите, поръчали товарите, претърпяват големи загуби. Фериботите също са спрели работа, което утежнява още повече пътната обстановка около Дунав мост при Русе и Видин, където се вият километрични опашки от тирове.
Заплаха за биоразнообразието
Биоразнообразието също е под заплаха от горещата вълна в Европа. Освен че реките пресъхват, температурата на водата се покачва и това е пагубно за рибата. В река Дунав температурата е достигната 26 градуса, което ще възпрепятства рибите да хвърлят хайвера си. Възможно е водата да се затопли още повече, което ще повлияе количеството кислород в нея, а това може да се окаже смъртоносно за някои риби, например пъстървите.
Сушата и затоплянето на вода повлияват баланса на екосистемите и оцеляването на дивите животни. Хиляди мъртви риби бяха изхвърлени на брега на река Тил във Франция. Водният живот и биоразнообразието в цяла Европа са сериозно застрашени.
Намалено производство
Водата в реките Рона и Гарона във Франция също търпи голямо затопляне. Заради това електрическата компания EDF се наложи да намали производството на някои от своите електроцентрали, тъй като температурите бяха твърде високи, за да се използва речна вода за охлаждане на централите.
Тъжна е гледката и при устието на Лоара при Нант, което прилича повече на пресъхнало речно корито, отколкото на пълноводна река. Намаленото ниво на Рейн също е особено тревожно – очаква се да падне под 40 см край Франкфурт, правейки водния коридор непроходим за някои по-големи кораби. Германските електроцентрали са особено зависими от доставките, тъй като Русия ограничава притока на газ, а сушата може да утежни енергийната криза в страната.
Много кораби намаляват товарите си, за да успеят да преминат по плитките реки, което значително повишава разходите за транспорт и забавя доставките.
Пресушаването на реките се отразява и върху селското стопанство. Европейското производство на слънчоглед е намаляло, което утежнява глобалния недостиг на олио за готвене, а мелниците за зърно по поречието на Рейн вероятно ще затворят скоро. Кравите произвеждат по-малко мляко с по-ниско качество и въздействието може да се влоши, тъй като производството на царевица, която се използва като храна за крави, спада далеч под миналогодишния добив.