• Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
English

Разумно и съзнателно лидерство: как корпоративната социална отговорност влияе на бизнеса

Лора Нешовска от Лора Нешовска
3 години преди
в Решения за бизнеса
A A

Корпоративните лидери започват все повече да се доближават към съвестно и осъзнато лидерство. В последното десетилетие корпоративната социална отговорност, често наричана КСО, набира популярност в мениджмънт средите не само като PR кампания, но и като дългосрочна стратегия за развиване на бизнеса.

Днес корпоративната социална отговорност е ключов приоритет за много компании, водещ до по-висока бизнес репутация, повишен доход, лоялни клиенти и ангажирани служители.

В същината си КСО е бизнес подход, който надминава обичайната дейност на една компания за генериране на печалба. Един работодател е социално отговорен, когато се ангажира с обществото и заобикалящата го социална среда. КСО се отразява на всяко ниво на бизнеса – от служителите и клиентите до корпоративните доходи. Най-вече КСО води до позитивна социална промяна.

Настоящите служители и кандидатите за работа вече имат далеч по-високи очаквания към работодателите си от преди. За работодатели, които искат да привлекат млади таланти като милениали и поколението Z, е изключително важно осъществяването на социално отговорни процеси. Милениалите в САЩ са 35 процента от работната ръка и поколението Z, макар и малък процент в момента, скоро ще се увеличи и застъпи голяма част от работните позиции. Точно за това е важно бизнес лидерите да вървят в посока на устойчив и съзнателен мениджмънт.

Има разнообразие от начини по които една компания може да въведе и подобри своята социална отговорност. Те включват осъществяването на екосъобразни бизнес практики, развитието на здравословна и устойчива работна среда, ангажираност към обществото, както и дарителска и благотворителна дейност.

Пионери в КСО са Американската фирма за спортно облекло, Patagonia. Тя съчетава няколко социално отговорни елементи, като екосъобразни процеси, дарителска дейност, спортни инициативи и устойчиви условия на труд.

Неин съосновател и изпълнителен директор е природозащитникът и алпинистът Ивон Чуинард. Като начало ценностите на компанията са изцяло базирани около екология и иновативност. Дрехите на Patagonia са ушити с 87 процента fair trade сертифицирани материали, подкрепяйки повече от 64,000 производители. Компанията също създава програма за отговорно подбиране на работници-мигранти в Тайван, за да елиминира сиви практики от посредници в процеса на наемане на чуждестранни работна ръка.

Също така Patagonia е част от правозащитната организация Fair Labor Association, която редовно прави одит на бизнеси и следи тяхното управление на фабриките, складове и supply chain. Друг пример за зелена инициатива е тяхната платформа WornWear, която позволява на техните потребители да препродадат използвани стоки. Тази практика удължава живота на една дреха с около 2 години и намалява общо въглерода, отпадаците и водния ѝ отпечатък с 82 процента. Тези практики съчетават екосъобразност и ангажираност с обществото на интернационално ниво.

Освен екосъобразните си практики Patagonia има изключително отговорно отношение към работната среда. На разположение за служителите родители, в корпоративния им офис във Вентура, Калифорниа има целодневна детска градина. По време на работния ден екипът прекарва повечето време навън, похапвайки от органичната, местна храна, приготвена в едно от кафенетата им. През обедните си почивки се наслаждават на природата и излизат за кратка сърф сесия или обиколка с колело до близките градчета.

Проучване на Британското Психологическо Общество сочи, че компании със социално отговорен етикет наблюдават повишена привързаност и организационна гордост в служителите си. Такъв тип позитивна промяна в служителското отношение към бизнеса влияе добре не само за репутацията ѝ, но и за дългосрочното задържане на персонала. Такъв е и случаят с Patagonia. Те се гордеят с техния нисък процент текучество – едва 4 процента.

Според платформата за служители Great Place to Work 91 процента от екипа на Patagonia са съгласни, че е добро място за работа. За сравнение стандартният вот за компании в САЩ е 57 процента.

Повечето работодатели са изправени пред предизвикателства в намаляването на текучеството.

Високият процент на този показател излиза скъпо на една компания. Не само, че продуктивността и моралът на екипа ѝ спада, но и ресурсите, които са нужни за последователно набиране и обучаване на персонал, се увеличават. Решенията на този проблем, както и причините за него са комплексни и многообразни, но често включват липса на ангажираност към работния екип.

Тази ангажираност се изразява именно в корпоративната социална отговорност. Това включва здравни инициативи, устойчиви условия за работа и  възможности за образование, обучение и личностно развитие.

Прилагането на стратегия за социална отговорност носи не само ползи за служителите, но и за клиентите на бизнеса. Статия на Harvard Business School гласи, че 77 процента от потребителите желаят да купуват от компании, които са ангажирани да правят света по-добро място. Компании с КСО практики печелят доверието на своите клиенти с тяхната грижа и отдаденост към позитивна социална промяна.

Още през 1985 Patagonia стартират тяхната еко инициатива “1% for the planet” чрез която даряват 1 процент от продажбите си за опазване и възстановяване на природната среда. Докато този 1 процент може да звучи оскъден, за последните 37 години даренията на тази кампания се равняват на 140 мил. долара. Така чрез дарителската си дейност Patagonia градят доверието на потребителите си и застават зад думите и ценностите си.

Един от най-важните елементи на КСО е доверието.

За разлика от компаниите, които искрено подкрепят КСО стойностите, които проповядват, клиентите разпознават фалшиви кампании и инициативи. Разследване на Everfi установява, че поколението Z са най-осъдителни към неавтентични и водени от печалба кампании. Рекламната кампания на Американските самобръсначки Gillette през 2019 засегна теми като #MeToo движението, кибертормоз и токсична мъжественост. Теми, които тъкмо набираха популярност в световен мащаб. Този рекламен клип предизвика изключително спорни реакции, като повечето зрители критикуваха Gillette за капитализирането им на популярни социални проблеми вместо реални действия за предотвратяването и елиминирането им.

Не на последно място като влияние на корпоративнита социална отговорност е увеличаването на приходите. В резултат на социалната и екологична ангажираност на Patagonia те са умножили годишните си приходи по три. Именно защото бизнес лидери водят съзнателно ръководството си, техните клиенти продължават да им се доверяват и ги подкрепят. Статия на Forbes цитира финансовите облаги от КСО върху бизнеса като увеличаване на икономическата стойност, отличаване на пазара спрямо конкурентите, както и по-висока продуктивност и иновация. Фактите показват, че бизнеса може едновременно да е социално ангажиран, както и фокусиран върху продажби и приход.

В крайна сметка и ръководителите имат съвест. От изключително значение е дали те ще изберат да допуснат тази съвест в бизнес модела си. Както се вижда от явни лидери в КСО като Patagonia, социалната отговорност може само да подпомогне на една компания да се развива финансово и да печели доверие пред клиентите и служителите си.

https://esgnews.bg/kakvo-oznachava-da-badesh-soczialno-otgovoren-lider/

Тагове: ESg политикиESG стратегиякорпоративна отговорносткорпоративна социална отговорносткорпоративна устойчивостустойчивост
Сподели234Tweet146Сподели41

Свързани Новини

околната среда
Решения за бизнеса

Как технолозите могат да стимулират опазването на околната среда?

от Danail Kanev
юни 4, 2025
0

С ускоряването на дигиталната икономика се увеличава и нейното въздействие върху околната среда. Специалистите по технологии, от инженери и дизайнери...

Прочети ощеDetails
въвеждането на еврото
Решения за бизнеса

МФ с указания към бизнеса за въвеждането на еврото

от Danail Kanev
май 30, 2025
0

Фирмите няма да преизчисляват в евро счетоводни документи, съставени преди датата на приемане на единната европейска валута. Превалутирането на счетоводната...

Прочети ощеDetails
предприятия
Решения за бизнеса

ЕК представи амбициозна стратегия за стартиращи и разрастващи се предприятия

от Danail Kanev
май 29, 2025
0

Европейската комисия постави началото на стратегията на ЕС за стартиращите и разрастващите се предприятия "Изберете Европа за стартиране и разрастване",...

Прочети ощеDetails
строителството
Решения за бизнеса

Климатичните предизвикателства пред строителството

от Danail Kanev
май 18, 2025
0

Нови данни от Доклада на ООН за глобалното състояние на сградите и строителството разкриват, че емисиите от сектора не са...

Прочети ощеDetails
Индонезия
Решения за бизнеса

Защо инициативата за зелени работни места е важна за Индонезия?

от Danail Kanev
май 11, 2025
0

Много родители в Индонезия очакват децата им да си намерят работа бързо след дипломирането, с достойно заплащане и работни места....

Прочети ощеDetails
Последни
Следваща Статия
Петте държави, които нанесоха щети на останалия свят за 6 трилиона евро

Петте държави, които нанесоха щети на останалия свят за 6 трилиона евро

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последни новини

Сахара

Превръщането на Сахара в огромен соларен парк ще навреди на глобалния климат

юни 16, 2025
климатична устойчивост

Изграждане на климатична устойчивост чрез силата на технологиите

юни 16, 2025
океаните

Какво послание изпрати срещата на върха за океаните към COP30?

юни 16, 2025
Световното клубно първенство

Екстремните жеги носят опасности за играчи и фенове на Световното клубно първенство

юни 16, 2025

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН

ESG-black

Страници

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Част от групата на

Part of the group of:

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Terms of Use

Protection of personal data

Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

© 2025 All rights reserved! Building and Digital Marketing thanks to MasterWeb LTD.

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Contact us
  • Team
  • Advertising

© 2023

  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти

Forgot Password?

Sign In