Корпоративните лидери започват все повече да се доближават към съвестно и осъзнато лидерство. В последното десетилетие корпоративната социална отговорност, често наричана КСО, набира популярност в мениджмънт средите не само като PR кампания, но и като дългосрочна стратегия за развиване на бизнеса.
Днес корпоративната социална отговорност е ключов приоритет за много компании, водещ до по-висока бизнес репутация, повишен доход, лоялни клиенти и ангажирани служители.
В същината си КСО е бизнес подход, който надминава обичайната дейност на една компания за генериране на печалба. Един работодател е социално отговорен, когато се ангажира с обществото и заобикалящата го социална среда. КСО се отразява на всяко ниво на бизнеса – от служителите и клиентите до корпоративните доходи. Най-вече КСО води до позитивна социална промяна.
Настоящите служители и кандидатите за работа вече имат далеч по-високи очаквания към работодателите си от преди. За работодатели, които искат да привлекат млади таланти като милениали и поколението Z, е изключително важно осъществяването на социално отговорни процеси. Милениалите в САЩ са 35 процента от работната ръка и поколението Z, макар и малък процент в момента, скоро ще се увеличи и застъпи голяма част от работните позиции. Точно за това е важно бизнес лидерите да вървят в посока на устойчив и съзнателен мениджмънт.
Има разнообразие от начини по които една компания може да въведе и подобри своята социална отговорност. Те включват осъществяването на екосъобразни бизнес практики, развитието на здравословна и устойчива работна среда, ангажираност към обществото, както и дарителска и благотворителна дейност.
Пионери в КСО са Американската фирма за спортно облекло, Patagonia. Тя съчетава няколко социално отговорни елементи, като екосъобразни процеси, дарителска дейност, спортни инициативи и устойчиви условия на труд.
Неин съосновател и изпълнителен директор е природозащитникът и алпинистът Ивон Чуинард. Като начало ценностите на компанията са изцяло базирани около екология и иновативност. Дрехите на Patagonia са ушити с 87 процента fair trade сертифицирани материали, подкрепяйки повече от 64,000 производители. Компанията също създава програма за отговорно подбиране на работници-мигранти в Тайван, за да елиминира сиви практики от посредници в процеса на наемане на чуждестранни работна ръка.
Също така Patagonia е част от правозащитната организация Fair Labor Association, която редовно прави одит на бизнеси и следи тяхното управление на фабриките, складове и supply chain. Друг пример за зелена инициатива е тяхната платформа WornWear, която позволява на техните потребители да препродадат използвани стоки. Тази практика удължава живота на една дреха с около 2 години и намалява общо въглерода, отпадаците и водния ѝ отпечатък с 82 процента. Тези практики съчетават екосъобразност и ангажираност с обществото на интернационално ниво.
Освен екосъобразните си практики Patagonia има изключително отговорно отношение към работната среда. На разположение за служителите родители, в корпоративния им офис във Вентура, Калифорниа има целодневна детска градина. По време на работния ден екипът прекарва повечето време навън, похапвайки от органичната, местна храна, приготвена в едно от кафенетата им. През обедните си почивки се наслаждават на природата и излизат за кратка сърф сесия или обиколка с колело до близките градчета.
Проучване на Британското Психологическо Общество сочи, че компании със социално отговорен етикет наблюдават повишена привързаност и организационна гордост в служителите си. Такъв тип позитивна промяна в служителското отношение към бизнеса влияе добре не само за репутацията ѝ, но и за дългосрочното задържане на персонала. Такъв е и случаят с Patagonia. Те се гордеят с техния нисък процент текучество – едва 4 процента.
Според платформата за служители Great Place to Work 91 процента от екипа на Patagonia са съгласни, че е добро място за работа. За сравнение стандартният вот за компании в САЩ е 57 процента.
Повечето работодатели са изправени пред предизвикателства в намаляването на текучеството.
Високият процент на този показател излиза скъпо на една компания. Не само, че продуктивността и моралът на екипа ѝ спада, но и ресурсите, които са нужни за последователно набиране и обучаване на персонал, се увеличават. Решенията на този проблем, както и причините за него са комплексни и многообразни, но често включват липса на ангажираност към работния екип.
Тази ангажираност се изразява именно в корпоративната социална отговорност. Това включва здравни инициативи, устойчиви условия за работа и възможности за образование, обучение и личностно развитие.
Прилагането на стратегия за социална отговорност носи не само ползи за служителите, но и за клиентите на бизнеса. Статия на Harvard Business School гласи, че 77 процента от потребителите желаят да купуват от компании, които са ангажирани да правят света по-добро място. Компании с КСО практики печелят доверието на своите клиенти с тяхната грижа и отдаденост към позитивна социална промяна.
Още през 1985 Patagonia стартират тяхната еко инициатива “1% for the planet” чрез която даряват 1 процент от продажбите си за опазване и възстановяване на природната среда. Докато този 1 процент може да звучи оскъден, за последните 37 години даренията на тази кампания се равняват на 140 мил. долара. Така чрез дарителската си дейност Patagonia градят доверието на потребителите си и застават зад думите и ценностите си.
Един от най-важните елементи на КСО е доверието.
За разлика от компаниите, които искрено подкрепят КСО стойностите, които проповядват, клиентите разпознават фалшиви кампании и инициативи. Разследване на Everfi установява, че поколението Z са най-осъдителни към неавтентични и водени от печалба кампании. Рекламната кампания на Американските самобръсначки Gillette през 2019 засегна теми като #MeToo движението, кибертормоз и токсична мъжественост. Теми, които тъкмо набираха популярност в световен мащаб. Този рекламен клип предизвика изключително спорни реакции, като повечето зрители критикуваха Gillette за капитализирането им на популярни социални проблеми вместо реални действия за предотвратяването и елиминирането им.
Не на последно място като влияние на корпоративнита социална отговорност е увеличаването на приходите. В резултат на социалната и екологична ангажираност на Patagonia те са умножили годишните си приходи по три. Именно защото бизнес лидери водят съзнателно ръководството си, техните клиенти продължават да им се доверяват и ги подкрепят. Статия на Forbes цитира финансовите облаги от КСО върху бизнеса като увеличаване на икономическата стойност, отличаване на пазара спрямо конкурентите, както и по-висока продуктивност и иновация. Фактите показват, че бизнеса може едновременно да е социално ангажиран, както и фокусиран върху продажби и приход.
В крайна сметка и ръководителите имат съвест. От изключително значение е дали те ще изберат да допуснат тази съвест в бизнес модела си. Както се вижда от явни лидери в КСО като Patagonia, социалната отговорност може само да подпомогне на една компания да се развива финансово и да печели доверие пред клиентите и служителите си.
https://esgnews.bg/kakvo-oznachava-da-badesh-soczialno-otgovoren-lider/