Панамският канал, 82-километров воден път, построен, за да позволи на корабите да преминават между Атлантическия и Тихия океан, е под натиск от изменението на климата. Тежката суша доведе до спад на нивото на водата, принуждавайки властите да ограничат броя на корабите, които могат да използват канала. Това от своя страна доведе до голяма загуба на приходи за канала, смятан за едно от седемте чудеса на съвременния свят, съобщава Euronews Green.
Панамският канал зависи от дъждовната вода
За да придвижва корабите през поредица от шлюзове, свързващи Атлантическия и Тихия океан, Панамският канал е зависим от дъждовната вода. Но липсата на валежи доведе до такъв значителен спада в нивото на водата, че наруши движението на преминаващите кораби.
Според метеоролозите феноменът Ел Ниньо допълнително изостря сушата и влошава положението.
Големият недостатък на Панамския канал като морски маршрут е, че ние оперираме със сладка вода, докато други канали използват морска вода“, каза администраторът на канала Рикаурте Васкес пред медиите. Трябва да намерим други решения, за да останем подходящ маршрут за международна търговия”, добавя той.
Трасето е построено през 1914 г. и е един от най-големите и трудни инженерни проекти, предприемани някога. Той спестява на корабите дългото и опасно пътуване около края на Южна Америка и около 900 000 кораба са минали през него от отварянето му до днес.
Панамският канал ограничава трафика за още 10 месеца
Ниските нива на водата принудиха операторите да ограничат броя на корабите, преминаващи през канала. През 2022 г. средно по 40 кораба са преминавали всеки ден. След това се наложи да бъдат ограничени до 32, за да се пести вода.
Всеки кораб се нуждае от 200 милиона литра прясна вода, за да премине през шлюзовете на канала. Максималното влизане – което се отнася до това колко дълбоко се намират плавателните съдове във водата – също е определено на 13,11 метра.
Ограниченията за ежедневния транзит и влизане на плавателни съдове се предвижда да продължи още 10 месеца, обявиха официални лица тази седмица.
Това е критичен период, тъй като наближава декември, идват празници и всички стоки за Коледа се доставят. Някои клиенти се обърнаха към нас, защото идва зимата в Азия и енергийните продукти отново ще започнат да повишават трафика. Те са малко притеснени за линиите”, казва пред Ройтерс заместник-администраторът на канала Иля Еспино.
Ограниченията доведоха до натрупване на кораби и вероятно ще доведат до спад на приходите с 200 милиона долара (185 милиона евро) през 2024 г. в сравнение с тази година, посочи Васкес. Операторите се опасяват, че корабните компании ще започнат да избират алтернативни маршрути, ако ограниченията продължат.
Магелановият проток е алтернативен маршрут, естествен проход в края на Южна Америка между континента и архипелага Тиера дел Фуего.
Прочетете още:
Регулация на водата в Испания, застрашава доставките на плод и зеленчук в Европа