Липсата на валежи доведе до намаляване на трафика на кораби в Панамския канал. Кризата с водоснабдяването застрашава бъдещето на този важен морски път, който свързва Атлантическия и Тихия океан, съобщава Euronews.
Около шест процента от целия световен морски транспорт минава през канала, предимно от САЩ, Китай и Япония. За пети път през този сезон на суша, който продължава от януари до май, Управата на Панамския канал (АКТБ) трябваше да ограничи преминаването на най-големите кораби.
Алахуела и Гатун са двете изкуствени езера, които доставят вода на Панамския канал. Необходими са около 200 милиона литра вода, за да се стичат през серия от стъпаловидни шлюзове в морето, за да може всеки кораб да премине. Дъждовната вода е източникът на тези резерви, които захранват шлюзовете. Те могат да бъдат до 26 метра над морското равнище.
Според данни на ACP от 21 март до 21 април нивото на водата в Алхахуела е спаднало със седем метра, или повече от 10 процента.
Липсата на валежи влияе върху няколко неща, като първото е намаляването на нашите водни резерви. Сушата оказва влияние и върху бизнеса с намаляването на трафика на корабите Neopanamax, които са най-големите кораби, преминаващи през канала, и тези, които плащат най-високи такси“, казва Ерик Кордоба, мениджър по водите на ACP, пред AFP.
През 2022 г. повече от 14 000 кораба с 518 милиона тона товари са преминали през водния път, като са допринесли с 2,5 милиарда долара (2,3 милиарда евро) в хазната на Панама.
Властите търсят решения
Администраторът на канала Рикаурте Васкес наскоро призна пред панамския уебсайт SNIP Noticias, че недостигът на вода е основната заплаха за корабоплаването в канала. През 2019 г. запасите от прясна вода спаднаха до едва три милиарда кубически метра – много по-малко от необходимите 5,25 милиарда за експлоатацията на канала.
Това предизвика тревога за властите, които се притесняват, че несигурността може да накара корабните компании да предпочитат други маршрути. Водната криза също ги кара да търсят решения.
Жизненоважно е да се намерят нови източници на вода, особено в условията на изменението на климата, на което сме свидетели, не само в нашата страна, но и по целия свят. Без нов резервоар, който носи нови количества вода, тази ситуация ще намали капацитета на канала”, коментира Хорхе Кихано, бивш администратор на канала, пред AFP.
Водната криза обаче не засяга само канала. Недостигът на вода доведе до проблеми с доставките в няколко части на Панама и провокира редица протести. Експертите предупреждават, че това може да предизвика конфликти между канала и местното население.
„Не искаме да участваме във философски конфликт относно водата за панамците или водата за международната търговия“, коментира Васкес.
Според Лус де Калсадила, генерален мениджър в института по метеорология и хидрология на Панама, климатичният феномен Ел Ниньо вероятно ще намали валежите през втората половина на годината. Той добави още, че има отговорност по закон да се даде приоритет на питейната вода пред бизнеса, но администрацията на канала „върши чудеса“, за да поддържа баланса.
Прочетете още:
Емблематичната ледена пързалка на канадския канал не е замръзнала тази година