Замърсяването на въздуха в Европа остава доста над здравословните нива, според скорошен доклад на Европейската агенция по околна среда (ЕАОС). Пътният трафик има основен принос, предава Euronews.com.
Днес държавите-членки на ЕС и Европейският парламент ще се срещнат, за да преговарят за ново законодателство, насочено към градското замърсяване. Стандартите „Евро 7“ имат за цел да ограничат емисиите от автомобилите и да помогнат за привеждането в съответствие на нивата на замърсяване в ЕС с препоръките на Световната здравна организация (СЗО).
Въпреки това, лобирането в индустрията и политическата опозиция заплашват да отслабят и забавят предложението, a това може да бъде пагубно за европейските граждани.
Какво е Евро 7?
Евро 7 е предстоящото преразглеждане на стандартите на ЕС за емисии от превозни средства, които имат за цел да намалят замърсяването, генерирано от автомобилите. Настоящите правила Euro 6 определят максимални граници за определени вредни газове и прахови частици, произведени от нови автомобили и микробуси.
Новите правила имат за цел да регулират всички превозни средства – включително камиони и автобуси – съгласно един стандарт за емисии. Те допринасят за целта на Европейския зелен пакт за постигане на нетни нулеви емисии на парникови газове до 2050 г.
В навечерието на изборите за Европейски парламент през лятото на 2024 г. ще се проведат преговори за финализиране както на стандартите Евро 7, така и за преразглеждане на тясно свързаната Директива относно стандартите за качество на въздуха.
Защитниците на околната среда и общественото здраве се готвят за разочароващи резултати. Досега и двете предложения бяха отслабени чрез гласуването на Европейския съвет и парламента през септември и ноември поради лобиране в индустрията и политическа опозиция.
Докато Парламентът иска да отложи привеждането в съответствие с насоките на СЗО за 2035 г., Съветът наскоро препоръча още повече отлагане до 2040 г. Версията на Евро 7, внесена от Съвета, по същество продължава с почти 10-годишните норми Евро 6 за емисии на отработени газове. Единствената промяна е въвеждането на ограничения за прахови частици от спирачки и гуми и на бордови системи за мониторинг на емисиите, за да се гарантира дългосрочно съответствие. На дизеловите автомобили все още е позволено да замърсяват повече от тези на бензин.
Каквото и да е окончателното споразумение между Съвета и Парламента – двамата съзаконодатели на ЕС – както относно стандартите за Евро 7, така и относно стандартите за качество на въздуха, е малко вероятно то да изпълни първоначално обещаните подобрения в общественото здраве.
ЕС се нуждае от по-строги стандарти за емисиите от превозните средства
Автомобилите с двигател с вътрешно горене – особено тези с дизелови двигатели – отделят азотни оксиди (NOx) във въздуха. Те бързо се превръщат в азотен диоксид (NO2), който причинява 49 000 преждевременни смъртни случая годишно в ЕС, според EEA. Той също така косвено допринася за образуването на фини прахови частици (PM2,5), което е още по-вредно: изчисленият брой надвишаващи годишно смъртни случаи е 238 000.
За да се приведе в съответствие с препоръките на СЗО, ЕС трябва да намали наполовина своите пределни концентрации на NO2 и PM2,5 – цел, която Европейската комисия иска да постигне до 2030 г. съгласно предложените ревизии на Директивата за стандартите за качество на въздуха.
Намаляването на NOx е единственият начин да се постигне това чрез стабилни стандарти Euro 7, показва оценка на въздействието на Европейската комисия.
Ограниченията на СЗО за PM 2,5 (10 µg/m³ в сравнение с настоящите 25 µg/m³) могат да бъдат постигнати само с намаляване на емисиите на NOx от автомобилния транспорт“, обяснява Франческо Форастиере, епидемиолог и консултант на СЗО.
Отслабеното Евро 7 може да струва 100 млрд. евро
Отслабеното Евро 7 може да струва на гражданите на ЕС около 100 милиарда евро щети за здравето и околната среда до 2050 г. Това се дължи на прекомерното замърсяване от превозни средства, продадени преди постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене през 2035 г., които ще бъдат разрешени по пътищата до края на техния живот, установи Консорциумът за ултраниски емисии от превозни средства (CLOVE) в анализ, направен за списание Voxeurop.
В резултат на стратегията на индустрията за губене на време и забавеното одобрение, първоначалната дата на влизане в сила от 2025 г. беше отложена за 2026/2027 г. за автомобили и 2028/2029 г. за тежкотоварни превозни средства. Само това удължаване може да причини над 1700 преждевременни смъртни случая в ЕС.
Проучване на изследователската организация Международен съвет за чист транспорт показва, че ако предложението на Европейската комисия беше приложено своевременно през 2025 г., то щеше да намали поне 1 милион тона емисии и да предотврати 7300 преждевременни смъртни случая до 2050 г.
Прочетете още:
Нивата на замърсяване на въздуха в Европа са все още твърде високи