Включването на конкурентоспособността на кръговата икономика в портфолиото на Йесика Розвал (Швеция, номинирана от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен с ресор околна среда, устойчиво управление на водите и конкурентна кръгова икономика) преодолява значителна празнина в предишните политически рамки, където инициативите за кръгова икономика често бяха фрагментирани между различни комисари.
Това пише в свой анализ за Euractiv Аксел Дарут, съветник в Международния съвет за кръгова икономика.
ЕС насърчава кръговия модел повече от десетилетие чрез регулиране. Два плана за действие за кръгова икономика през 2015 г. и 2020 г. разшириха обхвата на политиката на ЕС от фокус върху отпадъците към по-широка визия за кръговрат, въвеждайки екодизайн и преминавайки към правно обвързващи мерки.
До 2040 г. комбинацията от съществуващи и понастоящем планирани политики, като пакета Fit for 55, ще намали емисиите в ЕС до 60% под нивата от 1990 г.
Въпреки това, според Европейския научен консултативен съвет, до 2040 г. емисиите трябва да паднат с 90-95% под тези нива, за да се ограничи глобалното затопляне до 1,5°C и да се постигне климатична неутралност до 2050 г.
Ето защо трябва да се изгради ефективна политическа рамка на ЕС за управление на материалите, която да ускори прехода на Европа към кръгова икономика, да подкрепи силна индустриална стратегия и да улесни правенето на бизнес на континента.
Ясна рамка
Настоящата икономическа система все още не стимулира ефективното използване на ресурсите в голям мащаб поради пазарни провали. Въздействието на линейната икономика върху околната среда все още е неоценено и неизмерено, което води до екологични и човешки разходи, поемани най-вече от местните общности и данъкоплатците.
За да се гарантира дългосрочната конкурентоспособност на европейската индустрия, трябва да се установи ясна и прогресивна политическа рамка за производство, употреба, рециклиране и повторна употреба на продукти.
Това ще бъде от решаващо значение за гарантиране на дългосрочната конкурентоспособност на европейската промишленост в контекста на прехода към постигане на амбициозни цели като отделянето на икономическия растеж от използването на ресурсите.
Това също ще бъде от полза за предприятията, които разбират значението на създаването на продукти по по-кръгов начин, ще стимулира компаниите с по-малко устойчиви процеси да въвеждат иновации и актуализират своите бизнес модели и ще подкрепят устойчиви потребителски навици чрез честен и справедлив преход.
Добре функциониращ кръгов единен пазар би повишил устойчивостта на ЕС срещу шокове от вноса. Критичните зависимости могат да бъдат намалени чрез намаляване на търсенето на вносни първични материали, замяната им с местни, повторно използвани и рециклирани материали и използване на по-малко материали чрез ефективност при проектиране или възможности за ремонт.
Стимулиране на инвестициите
За да се ускори внедряването на модела на кръговата икономика, ЕС ще трябва да стимулира инвестициите. Публичните политики, които установяват общи стандарти и предвидима регулаторна рамка, биха ускорили развитието на пазари за суровини като рециклирани материали и услуги като ремонт, както в рамките на ЕС, така и с търговски партньори.
Освен това ЕС трябва да разшири политиките си с финансова подкрепа и обучение за насърчаване на приобщаваща зелена икономика, както се подчертава в доклада на Драги.
Следователно новият комисар е изправен пред важна задача. Изпълнението на амбициозните цели, очертани в предишни планове за действие за кръговата икономика, съчетано с новите инициативи, предложени от Урсула фон дер Лайен, изисква цялостен и координиран подход.
Предизвикателството се усложнява от необходимостта от справяне с потенциални конфликтни точки в различни области на политиката, като промишленост, търговия, права на потребителите и енергетика. Ще трябва да се намери деликатен баланс по определени въпроси с различни комисари.
Централният въпрос е дали назначаването на специален комисар по кръговата икономика би проправило пътя за всеобхватна рамка за материални ресурси. Тази рамка ще интегрира всички аспекти на кръговата икономика и ще се приведе в съответствие с портфейлите на други комисари. Подобна визия би могла значително да допринесе за ключовите цели на ЕС, включително икономическа сигурност, стратегическа автономия, конкурентоспособност и финансова стабилност.