Скандално известният гигант в бързата мода Shein отново е в светлината на прожекторите, след като ново разследване установи, че работниците във фабриката му получават само по 4 цента на дреха, а в същото време работят на 18-часови смени, пише Euronews. Новият документален филм на британския Channel 4 – „Untold: Inside the Shein Machine“ – отвежда зрителите зад кулисите на някои от китайските фабрики, произвеждащи дрехи за електронни магазини.
Макар и шокиращи, заснетите със скрита камера кадри няма да бъдат изненада за онези, които са запознати с практиките на компанията, свързани с човешките права и екологичните дейности.
Колко голям е Shein?
Shein (произнася се she-in, а не shine, започвайки като SheInside) стартира през 2008 г., първоначално като търговец на дребно на сватбени рокли. Оттогава китайската компания се разраства бързо, превръщайки се в най-големия само онлайн търговец на дребно в света миналата година.
През юли 2021 г. приложението бе най-популярното в магазините на Google Play и Apple с над 17.5 милиона изтегляния.
Това е най-споменаваната марка в TikTok, далеч надминавайки Netflix, който е на второ място. Shein е отбелязван над три пъти повече от McDonald’s или Starbucks и се включи на пазара Gen-Z по-добре от всяка друга марка.
Брандът сега представлява почти една трета (28 процента) от пазара на бърза мода само в САЩ и се говори, че компанията се насочва към IPO, т.е. да се листне на фондовата борса.
Но докато марката превзема социалните медии с щурм, използвайки инфлуенсъри от цял свят, споделящи своите видеоклипове с хаштаг #SHEINHAUL, активисти и експерти са отчаяни от лошите социални и екологични практики на компанията.
Модната индустрия е вторият по големина замърсител в света, а марките за бърза мода като Shein са ключова част от това замърсяване.
Какво не е наред с Shein?
Ако погледнете някои от числата около марката, вероятно ще останете доста изумени. Според главния изпълнителен директор Моли Миао компанията пуска между 700 и 1000 нови артикула на ден. Да, правилно прочетохте: за един ден.
Shein казва, че всеки продукт се произвежда само в малки количества (между 50 и 100 броя), като по този начин се минимизира загубата на суровини. Когато даден продукт е популярен, той се произвежда масово в по-голям мащаб.
Но дори продукт, произведен в малък мащаб, все още допринася за много въглеродни емисии и отпадъци. Въз основа на числата по-горе и като се използват най-консервативните цифри, това все още са най-малко 35 000 артикула, произвеждани всеки ден – и в най-лошия случай 100 000 дневно.
Устойчивостта в крайна сметка означава да купувате и консумирате по-малко. Бизнес моделът на Shein е настроен да стимулира търсенето, като гарантира, че почти винаги има нещо ново, което потребителят ще иска да купи.
Когато експертите са прегледали уебсайта на компанията, те са открили, че 70% от продуктите на склад са на по-малко от три месеца. При други търговци на бърза мода, като Zara и H&M, този дял е между 40 и 53%.
В свят, в който средният потребител изхвърля 60% от новите дрехи в рамките на същата година, в която са били закупени, подходът на Shein към продажбите е ясна част от този модел.
Въздействието на бързата мода върху околната среда
Модната индустрия е отговорна за повече от 10% от въглеродните емисии и консумира приблизително 100 милиона тона петрол всяка година. Необработеният полиестер е ключова част от тези числа, като нивата на производство на тази тъкан са се удвоили спрямо тези през 2000 г.
Процесът на производство на необработен полиестер за една година отделя същото количество CO2 като 180 електроцентрали, захранвани с въглища – т.е. е около 700 милиона тона CO2 годишно. Докладите изчисляват, че това количество може да се удвои отново до 2030 г.
Въглеродните емисии са в основата на глобалното затопляне, което означава, че всеки тон на парниковия газ, изпуснат в атмосферата, прави нашата планета все по-негодна за живот.
Ефектите от затоплящия се климат са твърде очевидни през последните месеци – от опустошителни горски пожари и горещи вълни до смъртоносни наводнения и урагани. Последният доклад на IPCC за изменението на климата посочва, че глобалното затопляне трябва да се поддържа до 1.5C, за да се избегне “климатично бедствие”.
Бързата мода е лоша за хората и планетата
Освен че допринася за климатичната криза, бързата мода разчита и на експлоатация на хора във веригата на доставки. За да се произвеждат масово дрехи и да се продават на такава силно занижена цена, разходите трябва да бъдат намалени.
„Индустрията на облеклата, не само индустрията за бърза мода, е изградена върху ниски заплати и лоши условия на труд в цеховете“, обяснява говорител на The Clean Clothes Campaign.
„Тези условия на труд не са просто недостатъци на отделните фабрики, а се ръководят от практиката на индустрията да се настоява за най-ниската цена и най-кратките срокове за изпълнение във вечна надпревара към дъното.“
Въпреки че Shein има страница за корпоративна социална отговорност, която казва, че компанията „винаги практикува справедлив труд“ и „никога НИКОГА не участва в детски или принудителен труд“, Reuters съобщи миналата година, че Shein не е успяла да осигури адекватна прозрачност по отношение на своята верига на доставки.
Компанията също е обвинявана многократно от независими дизайнери, които обвиняват гиганта на бързата мода, че е откраднал работата им.
През август миналата година Бейли Прадо, дизайнер на плетки на една кука, базиран в Лос Анджелис и Лондон, обвини Shein, че е откраднал 45 от нейните проекти.
„Убедих се, че не е голяма работа“, каза Прадо в Instagram, „но сега моите дизайни, това, което беше целият ми живот през последните 3 години, вече се продава на милиони потребители, които никога няма да разберат за мен.“
„Изглежда, че за компаниите за бърза мода няма последствия.“
Защо хората обичат Shein толкова много?
Въпреки че множество дизайнери като Prado посочват кражбата на интелектуална собственост от Shein, заедно с множество статии и видеоклипове, заклеймяващи лошото качество на марката, компанията става все по-силна.
В центъра на тяхната маркетингова стратегия са #SHEINHAUL видеоклипове, където инфлуенсъри и потребители на социалните медии споделят кадри от множество артикули, от които са купили или са им подарени от Shein.
Брандът е един от малкото, които обслужват потребителите с голям размер. Те имат много продукти, които достигат до 5XL, което е далеч над това, което предлагат масовите еквиваленти, като H&M, Zara и New Look.
Това със сигурност е помогнало за популярността на марката, тъй като предлага избор, който често не се позволява на купувачите с голям размер, които често в крайна сметка плащат така наречения „данък мазнини“ върху дрехите.
Но някои посочват колко неуместна е любовта на Gen-Z към китайския бранд.
Gen-Z (хора, родени между средата на 1990-те и 2012 г.) са известни със своите устойчиви предпочитания и политически активизъм. Подобно на Милениалите, поколението е по-прогресивно от предишните възрастови групи, по-добре образовани са и са по-загрижени за изменението на климата.
И все пак младите хора съставляват значителна част от целевата демографска група на Shein – както се вижда от решението маркетинговите усилия да се съсредоточат върху TikTok.
Въпреки че приложението за социални медии се е превърнало в пространство за социален активизъм и много устойчиви дизайнери и марки са в него, за да си създадат име, то е доминирано от съдържанието на Shein.
„Притеснението за това, което Shein прави – особено за тяхната целева аудитория Gen-Zers – е, че ги кара да мислят, че е добре да плащат почти нищо за облекло, когато единственият начин да се достигне тази цена е експлоатирането на хора по веригата на доставки, от създателите до дизайнерите“, каза за Ребека Мортър, основател на сайта за устойчива електронна търговия Lone Design Club.
С риалити шоу в производство и безброй партньорства със знаменитости, изкачването на Shein до върха изглежда неудържимо. Това в крайна сметка оставя нещата в ръцете на потребителите.
Това е нашият избор – годна за живеене планета, където работниците получават справедливо заплащане – или по-евтини дрехи, създадени с краден дизайн.