ChatGPT на OpenAI и Bard на Google могат да изпълняват много човешки задачи, като например да помагат при взимане на изпит по право или да редактират текстове. Но до колко обаче са полезни ботовете като действителни асистенти? Този въпрос си задава Брайън Чен, водещ автор в The New York Times.
По-старите AI ботове като Siri на Apple и Alexa на Amazon, в момента са в застой и се използват предимно за възпроизвеждане на музика. ChatGPT и Bard от друга страна използват така наречените езикови модели, които разпознават и генерират текст въз основа на огромния извор от информация в Интернет. Те са обучени да съставят изречения в движение, сякаш са хора. Така могат и да заемат ролята на изпълнителен асистент. Брайън Чен решава да провери тази теория.
За да проверя тази теория, измислих списък със задачи, които хората могат да поискат от изпълнителен асистент. Допитах се до приятели, които са били изпълнителни асистенти и основатели на стартиращи фирми, които са работили с професионални помощници. И прочетох обяви за работа на изпълнителен асистент в LinkedIn. След това обобщих четирите най-често срещани отговорности на изпълнителен асистент“, разказва Брайън Чен за своя експеримент.
Кои са най-често срещаните отговорности на изпълнителния асистент?
- Подпомагане на подготовката за срещи чрез извършване на проучвания и професионални проверки на лицето, с което се среща ръководителят;
- Обобщаване на срещи и записване на бележки в подреден, лесен за сканиране формат;
- Планиране на командировки и съставяне на подробни туристически маршрути;
- Управление на календара на ръководителя, включително резервиране и пренасрочване на срещи.
Обърнах се към ChatGPT и Bard и казах на чатботовете да приемат, че съм главен изпълнителен директор на AI стартъп, а те са мои изпълнителни асистенти.“
Експериментът на Чен показва, че Bard е по-изостанал от ChatGPT.
Въпреки това чатботовете успяват да изпълнят повечето задачи. Това повдига въпроса дали те биха могли да заемат работните позиции на хората, в това число служители на рецепция, счетоводни специалисти и други. Този обезпокоителен въпрос без ясни отговори все по-често се повдига.
Как чатботовете организират работни срещи?
Чен възлага за задача на ChatGPT и Bard да насрочат работна среща.
Казах на ChatGPT и Bard, че ще се срещна с потенциален инвеститор следващата седмица. Избрах произволно Скот Форстал, известен бивш изпълнителен директор на Apple, чиято трудова история е публично достъпна в мрежата. След това помолих ботовете да направят проверка на миналото му и да помогнат за опорните точки за разговора, за да го убедя да инвестира в моят стартъп.“
ChatGPT изпълнява задачата добре. Той обобщава информация за образованието и работата на Форстал, в това число и напускането му на позицията в Apple през 2012 г. и преминаването към Бродуей. Цялата тази информация може да бъде извлечена от Уикипедия. По-впечатляващо е, че учи Чен на полезни стратегии, за да спeчели Скот Форстал като инвеститор.
Покажете как Вашият стартъп съчетава AI с други области, като когнитивна психология, лингвистика или невронауки, за създаване на иновативни решения. Този подход може да резонира със Скот.“
ChatGPT също препоръчва да се обърне внимание на етичните проблеми на AI и как стартиращата компания на Чен ще се ангажира с отговорно внедряване.
За разлика от това, Bard прави по-малко подробно резюме на трудовата история на Форстал. Съветът му за убеждаването му да стане инвеститор не е конкретен : „Имате силен бизнес план и ясна визия за бъдещето на вашата компания“ не ми върши особено много работа”, споделя Чен.
Чен пише имейл до Форстал, в който описва представянето на чатботовте. Според Форстал отговорите на Бард са „комично общи“, докато тези на ChatGPT са „поразително убедителни“.
Минималистичният подход на Bard за събиране на информация е целенасочен. Джак Кравчик, старши продуктов директор на Bard, посочва че Google все още ппредпазливо експериментира с презентирането на данни за хора. Целта е да не се нарушава доверието на потребителите.
Как реагират чатботовете в кризисна ситуация?
След това помолих чатботовете да направят заключителен доклад за работна среща, чиято цел е справяне с измислена криза за връзки с обществеността. Кризата е породена от потребителите на моята AI стартиращата компания, които се опасяват, че ботът е станал разумен.“
Чен се преструва пред чатботовете, че се е срещнал с Карън, главен технологичен директор, и Хенри, главен комуникационен директор и заявява на ChatGPT и Bard да изготвят заключителен доклад.
В отговор ChatGPT генерира подробна информация за това кой е присъствал на срещата и какво се е случило по време на срещата. След това излага плана си за действие: Хенри ще създаде изявление, Карън и аз ще го прегледаме и одобрим, след което Хенри ще публикува изявлението следващата сутрин. Bard изработва подобна бележка за срещата, но планът за действие е малко странен. Каза, че аз, главният изпълнителен директор, отговарям за създаването на изявлението – работа, която обикновено се възлага на служителя в отдел „Комуникации“.“
Как чатботовете планират пътуване?
Чен казва на ChatGPT и Bard, че ще пътува следващия месец до Тайпе, Тайван за бизнес среща. Той иска от чатботовете да измислят маршрут, който да помогне за часовата разлика преди срещата. Също така им заявява да изберат хотел на централно място и да препоръчват места за бързо хранене през цялата седмица. Накрая им казва, че иска да прекара един уикенд в Тайпе, преди да се прибере вкъщи.
Отново ChatGPT свърши забележителна работа. Посъветва ме да пристигна в Тайпе в неделя, за да се настаня в W Taipei, хотел в центъра на града, и да вечерям на улица Йонгканг, където има много възможности за храна. Каза ми, че ще ми отнеме цял понеделник, за да се адаптирам към смяната на времето и препоръча бизнес срещата да е във вторник. Единствената ми забележка е, че улица Йонгканг е на около три мили от хотела и наблизо има други възможности за хранене.“
Същевременно Bard съветва Чен да подремне преди да се приспособи към часовата разлика и след това да отиде на бизнес срещата, което е екстремно. Не предлага хотел.
Bard също не успя да препоръча конкретни места за хранене. Накрая пренебрегна молбата ми за време за разглеждане на града през уикенда. Това беше изненадващо, тъй като препоръките за храна и хотели обикновено са само на едно търсене в Google.“
Как чатботовете се справят с организиране на графика?
И Bard и ChatGPT не успяват да свършат най-важната задача на изпълнителен асистент: да организират графика на Брайън Чен.
Това е така, защото ботовете не могат да получат достъп до календарите на хората. Но най-вероятно ще могат много скоро“, посочва Чен.
Кравчик обобщава, че целта е в крайна сметка да вземе уроците, научени от Bard за големите езикови модели, и да ги приложи в цялото портфолио от услуги на Google, което включва Google Calendar.
OpenAI наскоро обяви, че се е обединил с компании, за да предостави плъгини, за да може ChatGPT да работи с услуги на трети страни, включително Expedia, OpenTable и Instacart. Работата с приложение за календар е очевидна следваща стъпка“, категоричен е Чен.
Хора или чатботове?
Всички тези тестове ме доведоха до неудобно заключение относно широките последици от тази технология за работните места, особено тези, които включват рутинна работа, която може лесно да бъде автоматизирана“, заключава Брайън Чен.
Докато хората в момента са по-добри асистенти от чатботовете – и със сигурност много по-добри от Bard – AI вече може да върши достатъчно добра работа, като се справя с много административни задачи. Широко разпространеното използване на чатботове може потенциално да измести изпълнителните асистенти.
С темпото, с което тези технологии се оптимизират, може да видим как всичко това се развива доста скоро.“