Маргита Колчева е мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel Bulgaria. Тя изиграва централна роля в оформянето на стратегията за устойчивост на компанията и от нейното стартиране участва активно в проучването и прилагането на екологични, социални и управленски принципи (ESG) в рамките на дейността на компанията.
Маргита ще вземе участие в четвъртото издание на форума ESG&FRIENDS 2025 в панела “Вериги за доставки и ESG: Готови ли са компаниите за надлежна проверка на веригата за доставки?”. Поговорихме си с нея за устойчивото управление на веригите на доставки, седмица преди участието ѝ във форума.
Отчитането е важен фактор в отговорностите на бизнеса по отношение на устойчивото развитие. Кое бихте определили като следващата голяма промяна, за която компаниите трябва да се подготвят?
Докато всички говорят за поетапното въвеждане на задължителното отчитане за редица нефинансови индикатори, което се изисква от Директивата за отчитане на корпоративната устойчивост (CSRD), развитието на темите в сферата на устойчивото развитие не спира. Една от целите, които си поставя Европейският съюз и не само, е разгръщането на тези изисквания към все повече компании. С оглед на тази цел, както и намаляване на въглеродните емисии, които се изчисляват в цялата верига на стойността, вече ясно се очертава, че следващата голяма стъпка ще е работата с доставчиците по разнообразни ESG теми.
Това е фокусът на Директивата относно дължима грижа на дружествата във връзка с устойчивостта (CSDDD), която обръща сериозно внимание на климатичните промени и човешките права. Макар все още да не е напълно ясно откога и как ще се прилага тя, вече виждаме все повече компании, сред които и Yettel, които са предприели действия в тази посока. Други, които още не са започнали, вероятно вече обмислят как да подходят и да оценят рисковите си доставчици, или пък са въвлечени в подобен процес от някой от своите големи клиенти.
Как Yettel се подготвя за тази следваща стъпка?
Като част от нашата петгодишна стратегия за устойчиво развитие, си поставихме цел до 2024 г. да изготвим детайлен план за ангажиране на доставчиците по ESG темите. Работихме по него малко повече от година и началото положихме със създаването на Кодекс за поведение на доставчиците на ниво e& PPF Telecom Group, а през изминалите 12 месеца успяхме и да преминем през първия етап на оценка на потенциални рискови доставчици.
Част от тях попълниха въпросници за действията, които предприемат за опазването на околната среда и намаляването на въглеродния отпечатък, трудовите отношения и спазването на човешките права. В анкетите изискваме от доставчиците повече информация, отколкото би ни се наложило при въвеждането на директивата, но са важни за нас като отговорна компания – за борбата с корупцията, здравето и безопасността на работното място, както и как самите те управляват устойчивостта във веригите си за доставки. По този начин се стремим да насърчаваме активния диалог и сътрудничеството отвъд законодателните ни задължения.
Какъв е вашият опит по темата?
Първият етап на оценка ни позволи не само да инициираме разговорите с доставчиците ни, но и да обменим информация за нашите и техните амбиции в сферата на устойчивото развитие. Анализът ни показа, че от изброените по-горе въпроси компаните, с които работим, се справят добре с теми като здраве и безопасност на работното място, защита на човешките права и етични бизнес практики.
От друга страна, при повечето има поле за подобрение при измерването и намаляването на въглеродния отпечатък, както и поставянето на дългосрочни публични цели относно опазването на околната среда. Има и още една област, в която виждаме необходимост от развитие – ангажирането на доставчиците по ESG темите. Именно в тези две направления ще насочим усилията си, за да създадем по-устойчива верига на доставки.
Каква е визията на Yettel за бъдещето на устойчивите вериги на доставки?
Веригата за доставки е ключова за устойчивото развитие особено в контекста на климатичните промени и намаляването на въглеродния отпечатък. Ако при някои бизнеси емисиите от Обхват 3 (индиректните емисии, генерирани от доставчици и клиенти) представляват между 40% и 65%, то при Yettel този дял надхвърля 90%. Или казано с други думи, 90% от отпечатъка ни като компания се образува или в дейността на доставчиците, или от последващата употреба на нашите продукти и услуги от страна на потребителите. Това подчертава необходимостта от тясно сътрудничество с партньорите ни, за да постигнем значителен напредък.
Също така аз вярвам, че една устойчива верига на доставки не се базира само на задължения, поставени от клиента към доставчика, а тя се гради на активна комуникация между двете страни. Подобен вид сътрудничество, като например с разговори и обучения, очертаване на бъдещи планове заедно, не само ще помогне на страните да намерят възможности за подобрения, но и биха довели до идеи за иновации. Предизвикателствата, пред които сме изправени, изискват преосмисляне на сегашните модели на доставки и традиционната линейна икономика.
Няма как да очакваме напредък по глобалните цели на ООН или Парижкото споразумение за нулеви нетни емисии ако не променим начина, по който оперира бизнесът. Подобна промяна изисква общи усилия и ефективно ангажиране на кръга от доставчици, с които всяка компания работи.
Не пропускайте участието на Маргита Колчева във форума ESG&FRIENDS 2025 на 18 февруари в хотел Хилтън София!