Законът на ЕС за критичните суровини (CRMA) е приет днес (7 декември). Той има за цел да намали сроковете за издаване на разрешения за вътрешни за ЕС проекти за добива и рециклирането им. Регламентът обаче не успява да създаде по-широки условия, необходими на компаниите да направят инвестиции, казват от индустрията. Същото предупреждение бе повторено от зелените активисти.
Законодателите в индустриалната комисия на Европейския парламент гласуваха в четвъртък, за да подпечатат политическо споразумение, постигнато миналия месец със страните от ЕС относно Закона за критичните суровини.
Новият закон, първоначално внесен през март от Европейската комисия, има за цел да намали зависимостта на блока от Китай за редки земни елементи, необходими за производството на чисти технологични продукти, като електрически автомобили и вятърни турбини.
Текстът, гласуван в парламента, поставя амбициозни цели за Европа да добива вътрешно 10% и да преработва 40% от годишното си потребление на ключови минерали до 2030 г. ЕС също така ще се стреми да рециклира 25% от критичните суровини, попадащи в неговите отпадъци в същия срок.
След като гласуването на парламента вече е осигурено, законът ще бъде официално приет от Съвета на ЕС, представляващ 27-те държави-членки на блока.
Важно е, че съгласуваният текст определя срокове за издаване на разрешения за проекти в добива, рециклирането и преработката на 16-те суровини, считани за „стратегически“ за зеления и цифров преход на ЕС.
Целта е нито един чуждестранен доставчик да не осигурява повече от 65% от всяка стратегическа суровина, като литий, кобалт, мед или титан. В същото време „се обръща специално внимание на страните, с които Съюзът е установил стратегическо партньорство, споразумение за свободна търговия или други форми на сътрудничество, обхващащи суровини“.
Реакция на индустрията
Но въпреки че целите на новия Закон за критичните суровини на ЕС бяха приветствани от индустрията, играчите в сектора на минното дело и металите също посочиха и слабости, свързани с по-широката икономическа и бизнес среда на ЕС.
CRMA, на хартия, представя амбициозни цели за вътрешния добив, преработка и рециклиране на стратегически суровини, което е основно признание от страна на европейските политици за решаващото значение на местното производство. Изпълнението на целите на CRMA за стимулиране на инвестициите в тези суровини обаче на практика остава трудно изпълнимо“, заяви Евангелос Митилинеос, президент на търговската асоциация Eurometaux.
Eurometaux открои по-специално високите енергийни и регулаторни разходи, представляващи „сериозно предизвикателство“ за европейските индустрии, разчитащи на преработката на суровини, като посочи, че това ги прави по-малко конкурентоспособни в сравнение с Китай и САЩ.
Регулаторните препятствия, цитирани от Eurometaux, включват Системата за търговия с емисии на ЕС (ETS) и Механизма за коригиране на въглеродните граници (CBAM), които според Митилинеос „добавят астрономически разходи“ към европейските индустрии.
За разлика от това, САЩ претърпяха скок на инвестиции на стойност милиарди долари във веригата на стойността на чистите технологии благодарение на своя Закон за намаляване на инфлацията, приет през 2022 г.
Разликите в инвестиционния климат между Европа и САЩ не произтичат от липсата на финансова подкрепа“, обясни Митилинеос, като каза, че и двата региона предлагат значително финансиране. “По-скоро се крие в яснотата на посланието, изпратено до инвеститорите. Докато САЩ ефективно комуникираха привлекателен инвестиционен климат, Европа несъзнателно създаде бизнес среда, враждебна към индустрията и инвестициите“, каза той.
За Euromines, търговска асоциация, липсата на конкурентоспособност в ЕС също е резултат от „години на пренебрегване“ за местната минна индустрия, тъй като евтините материали се доставяха свободно до ЕС от страни с по-ниски социални и екологични стандарти.
Зеленият преход трябва да започне в мината. В края на краищата слънчевите панели или вятърните турбини трябва не само да произвеждат екологично електричество – те трябва да бъдат направени от зелени суровини на първо място. ЕС трябва да се върне на картата на минното дело и издаването на разрешения за нов добив, управляван от ESG, трябва да бъде рационализирано“, каза Ролф Куби, генерален директор на Euromines пред Euractiv.
Стартиране на проекти
Забележително е, че не само индустрията предупреждава за недостатъци, свързани със Закона за CRM. Транспорт и околна среда (T&E), група за кампания за чиста мобилност, също казва, че трябва да се направи много повече за постигане на екологичните цели на ЕС.
Фокусът върху рафинирането, преработката и рециклирането на земни минерали, по-опростеното издаване на разрешителни за най-добрите проекти и поддържането на силни предпазни мерки за околната среда са добри аспекти на окончателния закон на ЕС за критичните суровини. Сега трябва да изместим фокуса от законодателството към стартирането на проектите и изграждането на отговорни вериги за доставки в Европа“, казва Джулия Полисканова, старши директор в T&E.
Липсата на специално финансиране в ЕС за проекти за суровини наистина изглежда като слабо място за ЕС.
През септември алианс, обединяващ T&E и компании като минния гигант Rio Tinto, доставчика на метали Aurubis и производителя на батерии Northvolt, изпрати писмо до Европейската комисия с молба да увеличи специалното финансиране от ЕС за проекти.
В дългосрочен план Европейски фонд за критични минерали трябва да бъде създаден като част от европейската програма за зелени инвестиции в подкрепа на Зелената сделка“, написаха от коалицията в писмото.
Прочетете още:
Производителите на автомобили призовават за облекчаване на „цунамито“ от регулации