Много големи компании, сред които Glencore, ExxonMobil и Stellantis, лобират за политики, които противоречат на собствените им обещания за намаляване на въглеродните емисии, установи проучване, публикувано от мозъчния тръст с нестопанска цел InfluenceMap и цитирано от Евронюз.
Докладът оценява 293 компании от списъка Forbes 2000 и установява, че близо 60 процента от тези с поглед към нулеви емисии или подобни климатични цели са изложени на риск от грийнуошинг заради лобиране.
В проучването си от InfluenceMap са използвали насоките на Експертната група на високо ниво на ООН (HLEG) „Интегритетът има значение“ за предотвратяване на грийнуошинг и необходимостта от съгласуване на лобирането с ангажиментите за климата.
Лобирането включва преките дейности на компаниите и на техните индустриални асоциации за влияние върху политиката.
Звън за събуждане за бизнеса
Катрин Маккена, председател на групата на високо равнище на ООН относно ангажиментите за нетни нулеви емисии на недържавни субекти, заяви, че констатациите трябва да бъдат „звън за събуждане“ за бизнеса.
Не само, че много компании избират да пренебрегнат собствените си ангажименти, като лобират срещу действията в областта на климата, но на всичкото отгоре техните ангажименти за нетна нула просто не са надеждни“, каза тя.
InfluenceMap, основана през 2015 г., за да насърчи действия за справяне с климатичната криза, посочи в доклада си компаниите, изложени на най-значителен риск от грийнуошинг. Тези фирми, пише в документа, имат климатични цели, но се застъпват за отслабване на климатичните политики или разширяване на индустрията за изкопаеми горива.
Glencore се противопостави на въвеждането на текуща политика за климата в Европейския съюз и предложения дизайн на реформата на предпазния механизъм на Австралия.
ExxonMobil се противопостави на предложените от Агенцията за опазване на околната среда на САЩ правила за електроцентрали.
Stellantis, която иска да достигне нетна нула до 2038 г., се противопостави на предложената от ЕС цел от 100 процента намаляване на емисиите на въглероден диоксид за нови автомобили и ванове за 2035 г.
И трите компании отказаха коментар.
Скъсана връзка между комуникация и действия
Чрез допълнителен анализ на уебсайтовете на компаниите, изследователите откриха голяма разлика между това, което корпорациите съобщават на обществеността относно нетната нула и техните действия за влияние.
Малко над 90 процента от компаниите споменават „нетна нула“ или подобни термини на своите уебсайтове. Но връзката между тази комуникация и положителния ангажимент относно политиката за климата е много слаба, установи проучването на InfluenceMap.
Изправени пред подобна критика през последните години, различни компании заявиха, че само се опитват да балансират климатичните цели с нуждите на много заинтересовани страни.
ООН, която започва своята среща на върха за климата COP28 по-късно този месец, каза, че компаниите трябва да разкрият своите лобистки и политически ангажименти и да ги приведат в съответствие с плановете си за климата.
Правителствата не успяват да напреднат в политиката за климата с необходимата скорост и корпоративното влияние е ключова причина за това. Ако компаниите не съчетаят ангажиментите си в областта на климата с амбициозна подкрепа за политически действия, целите на Парижкото споразумение ще бъдат невъзможни за постигане“, казва Уил Айчисън, водещ автор на изследването.
Прочетете още:
Германия спасява ключов играч в зеления преход със €7,5 милиарда