Цената на батериите, използвани в електрическите автомобили, варира, зависейки както от големината, така и от състава им. Данни на Benchmark Minerals Intelligence сочат, че показателят се движи между стойности от под 7 000 долара до близо 25 000 долара.
Високата цена е най-неприятната изненада за собствениците на електрически коли, когато се налага смяна на батерията. Тя зависи от разходите за суровини, производствените разходи, сложността на направата на батерията и от надежността на веригите на доставки. Съставът на батерията обаче като че ли е най-важен при определянето на цената ѝ.
Графитът е стандартен материал, който се използва при анода на повечето литиево-йонни батерии. Минералният състав на катода на батерията може да съдържа минерали, като никел, манган, кобалт или желязо.
Съставът е в основата на капацитета, мощността, продължителността на живота и цената на батерията.
Батериите с литий-никел-кобалт-алуминиев оксид (NCA) имат средна цена от 120.3 долара за kWh, докато тези с литий- никел-кобалт-магнезиев оксид (NCM) са малко по-евтини – 112.7 долара за kWh.
Двата вида батерии съдържат значителен процент никел, което позволява с тези автомобили да се изминават по-дълги разстояния.
С по-ниска цена са батериите с литиево-железен фосфат, като те се ползват най-вече за по-малките автомобили. Средната им цена е около 98.5 долара за kWh.
Цените на батериите
Производството на батерията на Ford Mustang (70 kWh) е около 6 895 долара, а тази на VW ID.4 – 8 730 долара. Това представлява около 16 и 23.4% от цената на базовия модел на тези автомобили.
Между 12 и 13 хил. долара са производствените разходи за батериите в Tesla Model S и Rivian Delivery Van. При Tesla тя е лимитирана до 13.6% от цената на колата, докато при вановете на Rivian скача до над 25%.
Най-висока е цената на батериите в колите на Cadillac Escalade IQ и RAM 1500 REV, която достига 22 и 25 хил. долара. Основната причина е съставът от никел, манган и кобалт, както и капацитетът от 200 и 229 kWh, позволяващ пътувания на по-дълги разстояния.
Най-големите производители на батерии в света
Общо 77% от всички батерии за електрически автомобили днес се произвеждат в Китай, а по 6 на сто от пазара се задоволява от САЩ и Полша. В топ 5 по този показател са още Унгария и Германия, които обаче държат по едва 3% от пазара.
Според прогнозни данни от BNEF, секторът в следващите 5 г. ще претърпи леки промени, но Китай отново ще е водещ фактор с 69% дял от всички батерии.
САЩ се очаква да затвърдят втората си позиция с дял от 10%, а Германия ще се нареди трета с 6 на сто. Или иначе казано, общо 85% от всички произвеждани батерии към 2027 г. ще идват от посочените по-горе три държави.
В топ 10 към 2027 г. ще попаднат шест европейски държави – Германия, Унгария, Швеция, Полша, Испания и Франция, повечето от които ще държат 1-2% дял от пазара.
Четете още:
Светът има нужда от евтини електрически коли, а това носи проблеми на големите производители