Пазарният дял на купените нови електрически коли в ЕС за септември достига 14.8%, сочат данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Година по-рано той е 14.1 на сто.
Това е третият пореден месец, в който електрическите превозни средства имат по-голям дял от продадените нови дизелови автомобили, превръщайки се в третата най-популярна опция в момента на пазара.
Хибридните модели продължават да заемат втората позиция с пазарен дял от 27.3 на сто. Въпреки че бензиновите коли все още са водещ избор на водачите на МПС в общността, те държат пазарен дял от 34.1 на сто спрямо 35.3 на сто към предходния септември.
Електрически автомобили
Общо 127 149 нови електрически коли са продадени в рамките на ЕС -с 14.3 на сто повече спрямо сравнимия месец на миналата година.
Спад от 28.6% през последния месец се наблюдава на най-големия пазар – Германия, където субсидиите за покупки на електрически модели бяха намалени от 1 септември. Това доведе до силен ръст на купените нови електрически коли през август, както и сериозен спад през септември.
От по-малкото субсидии вече ще могат да се възползват единствено частни купувачи. Те ще са в сила до изчерпване на отделената сума от правителството, възлизаща на 3.4 млрд. евро.
Най-голям ръст на продадените електрически коли през септември се отчита в Нидерландия (+70.8%), Швеция (+60.7%) и Франция (+34.2%), които неутрализират спада в Германия.
За първите три тримесечия на 2023 г. са купени 1.112 млн. електрически коли, което е с 55.2% повече спрямо същия период година по-рано.
Хибридни модели
Реализираните нови хибридни модели през месеца са с 30.5% повече спрямо година по-рано. Най-голям ръст сред големите пазари се наблюдава в Германия (+44.1%), Италия (+34.8%) и Франция (+30.2%).
Общо за първите девет месеца на 2023 г. са продадени близо 2 млн. хибридни автомобила, което е с 28.8% повече от периода януари-септември на 2022 г.
Plug-in модели
През септември в ЕС са купени 70 578 нови plug-in модела. Силни повишения са отчетени във Франция (35.1%) и Белгия (71.4%), докато в Германия се наблюдава спад от 45.7%.
Пазарният дял на plug-in колите пада до 8.2 на сто към септември спрямо 8.9 на сто преди 12 месеца. От началото на 2023 г. са реализирани 597 хил. подобни модела – с 1.8% повече спрямо година по-рано.
Четете още: