За много от нас пристигането на работа означава сутрин да стоиш дълго време зад волана в задръстване или да си притиснат между много много хора в метрото. Но в цяла Европа все повече хора сменят колите и автобусите с велосипеди, пише Euronews.
Колоезденето е полезно за здравето и е фантастична алтернатива на въглеродно-интензивния и поглъщащ газове транспорт. Не всички градове в Европа имат добре развита инфраструктура за велосипедисти.
Някои държави плащат за използването на велосипед
Холандия предлага надбавка за пробег с велосипед. Холандците карат велосипед средно по 2,6 км на ден. Ако този модел се повтори в световен мащаб, според едно проучване, годишните глобални въглеродни емисии биха спаднали с 686 милиона тона – повече от целия въглероден отпечатък на Обединеното кралство.
Правителството насърчава този здравословен навик, като предлага на пътуващите с велосипед „надбавка за пробег“. От 2006 г. насам фирмите възнаграждават пътуващите с велосипед по 0,19 евро на километър, разход, който правителството им позволява да приспадат от данъчната си сметка.
Пътник, пътуващ с колело по 10 километра на ден пет дни в седмицата, може да спечели около 450 евро годишно от схемата.
Белгия предлага подобна схема на Холандия
Пътуващите в Белгия могат да искат 0,24 евро на километър, изминат с велосипед. Това е широко разпространено – според Brussels Times – един на всеки пет служители на малки и средни белгийски предприятия е получил надбавка за велосипед през първата половина на 2022 г.
Франция увеличи броя на активните си велосипедисти
Пътуващите във Франция могат да поискат до 0,25 евро на километър ако ходят с велосипед до работа, като годишната граница е около 200 евро.
Резултатите от пилотната фаза, в която участваха 18 компании, показаха 50% увеличение на броя на активните велосипедисти.
Италианските правила се различават в различните градове
В Италия достъпът до схемите с велосипед до работа зависи от това в коя част на страната живеете.
В Бари, столицата на италианския регион Пулия, пътуващите с велосипед получават 0,21 евро за всеки километър, който изминават до работа (максимален размер от 25 евро на месец). Правителството също предлага на пътуващите ваучери за мобилност за закупуване на нов велосипед.
Обединено кралство и Люксембург
Някои страни не предлагат надбавки на километър, но предлагат стимули за закупуване на оборудване. В Люксембург хората, които пътуват с колело до работа, могат да удържат до 300 евро от личния си данък върху доходите, за да си купят нов велосипед.
В Обединеното кралство служителите на предприятия, подписали официалната схема за цикъл до работа, могат да закупят велосипед чрез своя работодател. Те могат да поискат до 32 процента от действителната цена на мотора като данъчни облекчения.
Защо е хубаво да се ходи на работа с колело?
В цяла Европа правителствата се стремят да въведат велосипедни схеми. В Испания правителството обмисля нова програма „En Bici al trabajo“, която ще плаща на персонала да пътува с велосипед до работа.
Има много предимства да се качите на велосипеда си. Едно проучване показва, че хората, които пътуват с велосипед до работа, имат 45% по-нисък риск от развитие на рак и 46% по-нисък риск от сърдечно-съдови заболявания.
Избягването на автомобила също е чудесен начин да намалите въглеродния си отпечатък.
Транспортният сектор представлява една четвърт от глобалните емисии на парникови газове, свързани с горивата, като половината идват от частни превозни средства, включително леки автомобили и камиони.
Автомобилите също така задръстват въздуха с опасни химикали и газове.