Електрическите автомобили не са отговорът на климатичната криза, но те са ключов елемент за енергийния преход към нулеви емисии. За щастие, те стават все по-широко разпространени. През 2022 г., броят на електромобилите в ЕС се е увеличил с 58% спрямо 2021 г. – от 1.9 милиона на 3.1 милиона, пише Euronews.
Между 2019 г. и 2022 г., те са скочили с повече от 400%. По-важното е, че делът на електромобилите сред общия брой автомобили се е повишил до 76 на 10 000 в ЕС през 2021 г., спрямо едва 2 на 10 000 през 2013 г. Данните показват коренна промяна в автомобилния сектор в Европа.
Леките автомобили съставляват около 12% от общите емисии на въглероден диоксид в ЕС. През февруари, Европейският парламент гласува за одобряване на нов закон, забраняващ продажбата на бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. Окончателното гласуване от Европейския съвет беше отложено, тъй като се смяташе, че няма да получи необходимото мнозинство.
Кои държави са водещи в ЕС?
През 2013 г. в ЕС е имало едва 52 000 напълно електрически автомобила според Евростат. През годините тази цифра нараства постепенно достигайки 600 000 през 2019г. , а оттогава тенденцията продължава. През 2022г. този тип превозни средства надхърля 3 милиона.
Броят на напълно електрическите коли в Германия надхвърля един милион. През 2022 г. броят на напълно електрическите автомобили в четири европейски страни надхвърля 500 000; а именно Германия (1 089 854), Обединеното кралство (641 801), Франция (605 791) и Норвегия (603 697). Следват Холандия (318 485), Швеция (205 212) и Италия (167 213).
Делът на напълно електрическите автомобили сред всички автомобили е 1.3% в Германия, 1.2% във Великобритания и 1% във Франция. Кипър, Полша, България и Чехия (всички по 0.1%) имат най-нисък дял на електрически автомобили в ЕС.
През 2013 г. в ЕС е имало едва 52 000 напълно електрически автомобила според Евростат. През годините тази цифра нараства постепенно достигайки 600 000 през 2019 г., а оттогава тенденцията продължава. През 2022 г. този тип превозни средства са над 3 милиона. Според данните на Евростат и ACEA, Норвегия е постигнала най-голям напредък. През тази година в държавата 15.5% от всички автомобили са изцяло електрически. Този процент е едва 0.8% в ЕС като цяло.
Колко новорегистрирани коли са били електрически миналата година?
Делът на електромобилите сред новорегистрираните автомобили е друг важен показател, показващ колко добре страните напредват към нулеви емисии. В ЕС 8.3% от всички новорегистрирани автомобили са били напълно електрически през 2021 г. Процентът се увеличава до 12.1% през 2022 г., което е 45% увеличение само за година.
4 от 5 автомобила, продадени в Норвегия през 2022 г., са напълно електрически. През 2022 г. страната отново се отличава с дял на изцяло електрически автомобили сред всички новорегистрирани коли, който е 4 от 5 (79 %). След нея се нарежда Швеция (33%), след това Исландия (31%), Холандия (24%) и Дания (21%). Тази цифра е 18 % във Финландия, което показва, че скандинавските страни се справят най-добре в отдалечаването от енергията от изкопаеми горива. Държавите значително увеличават дела на изцяло електрически автомобили между 2021 г. и 2022 г. През същата година Словакия и Чехия (и двете по 2%) имат най-нисък дял на изцяло електрически автомобили сред новорегистрираните автомобили. Този процент е бил 18 на сто в Германия, 17 на сто във Великобритания и 13 на сто във Франция.
Германия води по новорегистрирани изцяло електрически автомобили. През 2022 г. в страната са регистрирани над 350 000 напълно електрически автомобила, което е най-високият брой досега, според данните на ACEA. Германия е следвана от Обединеното кралство (190 727), Франция (162 167) и Норвегия (113 751). Тази цифра е под 1000 в Кипър, Латвия, България и Естония.
Какво показват данните за плъгин хибридните автомобили?
Някои европейски държави също имат голям брой плъгин хибридни електромобили, които са основна опция от повече от десетилетие. Те комбинират бензинови резервоари с електрически батерии и затова се нуждаят от презареждане от външен източник на захранване. През 2021 г. Германия е имала над 565 000 плъгин хибридни електрически пътнически автомобила, следвана от Обединеното кралство (над 315 000), Франция (почти 300 000) и Холандия (над 140 000). През 2021г. делът на плъгин хибридните електромобили е най-висок в Норвегия – 5.9 %.
Защо Норвегия има най-висок дял на електрически автомобили?
В Европа най-успешната страна в преминаването към електрически превозни средства определено е Норвегия. Страната стимулира производителите към електрически превозни средства, като налага строги ограничения за замърсяване и настоя всички нови автомобили, продадени до 2025 г., да бъдат въглеродно неутрални. Държавата насърчава тенденцията като освобождава електрическите превозни средства от данъци за регистрация, моторно гориво и таксите за ферибот и паркинг. Почти една пета от колите ще бъдат електрически през 2023 г.
Очаква се общият дял на електрическите автомобили да нарасне значително през годините. Според годишния доклад на IEA, продажбите на електрически автомобили ще съставляват една пета от общия автомобилен пазар. Повече от 10 милиона електрически коли са били продадени в световен мащаб през 2022 г. Очаква се продажбите да нараснат с още 35% тази година или да достигнат 14 милиона.
Прочетете още: