Скоростта, с която ще бъдат въведени автономните превозни средства в САЩ и Обединеното кралство, беше обявена наскоро от двете правителства. Миналия месец администрацията на САЩ заяви, че планира да ускори внедряването и използването на автономни превозни средства. Предложенията ще освободят автономните превозни средства от някои изисквания за безопасност – например огледала за обратно виждане – и ще променят правилата за докладване на произшествия и катастрофи. Това се случва, след като правителството на Обединеното кралство отлага датата, на която очаква да одобри напълно автономни автомобили, от 2026 г. до втората половина на 2027 г. Но какво точно представляват автономните превозни средства, кои държави са водещи в това отношение – и какво крие бъдещето?
Какво представляват автономните превозни средства?
Националната администрация за безопасност на движението по магистралите на САЩ (NHTSA) използва термина „автоматизирани системи за шофиране“, когато говори за видове превозни средства, при които вече не е необходим традиционен шофьор. Тези видове превозни средства често се наричат автоматизирани превозни средства, обяснява NHTSA и добавя, че при спазване на индустриалните стандарти те не използват термина „автономно шофиране“, когато обсъждат по-високи нива на автоматизация.
„Това описва работното състояние на превозното средство, но не непременно неговите възможности“, казват от службата.
Автоматизацията, разбира се, е спектър и с развитието на технологиите и регулациите, това, което е достъпно за потребителите, също ще се развива. Неотдавнашен документ на Световния икономически форум, изготвен в сътрудничество с Boston Consulting Group, определя шест нива на системи за усъвършенствана помощ на водача (ADAS) и автономно шофиране (AD), като само двете най-високи се считат за „автономни“ в тази рамка.
Бялата книга „Автономни превозни средства: Времева линия и пътна карта за бъдещето“ идентифицира три ключови сценария за употреба през следващите години: лични превозни средства, роботизирани превозни средства и автономни камиони.
Авторите изследват вероятните следващи етапи от развитието и еволюцията на трите сценария за употреба. Важно е да се отбележи, че те подчертават, че технологичните, регулаторните и икономическите предизвикателства означават, че приемането ще бъде по-постепенно, отколкото се смяташе досега.
Лични превозни средства
Личните превозни средства са най-големият пазарен сегмент на автономните превозни средства по обем. Автоматизацията обаче се очаква да бъде постепенна еволюция, а не революция, установява Бялата книга. Личните превозни средства вероятно ще се възползват от усъвършенствани функции за подпомагане, а не от пълна автономност. До 2030 г. технологиите на ниво L2 и L2+ вероятно ще бъдат най-доминиращи в новите автомобили.
„Шофьорите на повечето нови автомобили все още ще трябва да държат ръцете си на волана и очите си на пътя дълго след 2035 г.“, пишат авторите.
Основните причини за това са цената, регулациите и пазарната наличност. Достигането на автономност на ниво 4 „остава значително ограничено както от технически, така и от регулаторни бариери“.
Роботаксита и робо-шатъли
Като пример за употреба, те вече са натрупали известен пробег, като внедряването им е в ход в редица градове в САЩ и Китай. Това не означава, че по-нататъшното им внедряване не е без много от същите предизвикателства като личните превозни средства, както и специфични за града регулаторни различия, сложни оперативни изисквания и значителни инвестиционни нужди.
До 2035 г. Бялата книга очаква флотилии от роботи-таксита да работят в мащаб в 40 до 80 града. Очаква се Китай и САЩ да доминират в внедряването в градовете, като в Европа и Близкия изток също се появяват възможности.
Автономни камиони
Според експертите автономните камиони ще „трансформират логистиката“. Разработването им вече е в ход, с тестове и ранно търговско приложение в по-специално САЩ и Китай.
Има значителни икономически аргументи за тях, водени от повишаване на ефективността от операции 24/7, справяне с недостига на шофьори и по-ниски общи разходи за притежание. Въпреки че внедряването ще варира в зависимост от конкретния случай на употреба, за маршрути от хъб до хъб на средни разстояния, продажбите на нови камиони в САЩ се очаква да съставляват близо 30% до 2035 г. Фиксираните магистрални маршрути, позволяващи автоматизирано шофиране, са ключови за това по тези маршрути.
За пореден път САЩ и Европа ще бъдат водещи потребители, въпреки че докладът предупреждава, че общоевропейският регулаторен подход ще бъде от решаващо значение, ако континентът иска да се възползва максимално от предимствата.