Загрижени, че изключването на китайски производители на слънчеви панели и други зелени технологии може да забави енергийния преход и да повиши разходите, страните от ЕС се съгласиха да продължат да допускат китайски продукти за повечето програми за субсидиране за възобновяема енергия, предава Euractiv.
Министрите на ЕС, отговарящи за индустриалната политика, се срещнаха в Брюксел в четвъртък, за да съгласуват съвместна позиция относно Закона за декарбонизация на промишлеността (NZIA), който има за цел да стимулира европейското производство на зелени технологии като слънчеви модули, термопомпи и вятърни турбини.
Законът също така има за цел да намали зависимостта от Китай, който в някои от ключовите технологии за зеления преход, като производството на слънчеви фотоволтаични модули, доминира големи части от пазара.
Докато Европейският парламент призова за широко изключване на китайски продукти от програмите за субсидиране на възобновяема енергия в позицията си относно закона, националните министри предпочитат много по-предпазлив подход.
Какво прави Законът за декарбонизация на промишлеността? Той улеснява бизнес измерението на зеления преход. Освен това ще има за цел да „използва по стратегически начин нашите обществени поръчки и публични средства, също и чрез търгове, при закупуване на чисти технологии“, каза Керстин Йорна, генерален директор на ГД „Вътрешен пазар, промишленост, предприемачество и МСП“ в Европейската комисия.
Когато подкрепят проекти за възобновяема енергия със субсидии, държавите-членки на ЕС използват търгове в повечето случаи, което означава, че подкрепата обикновено се предоставя на най-евтините проекти. С прилагането на NZIA обаче държавите-членки ще бъдат задължени да използват критерии, различни от цената, например произхода на използваните продукти.
На практика позицията на Съвета предвижда „поне“ 20% от търговете за възобновяема енергия да бъдат обхванати от така наречените „критерии за устойчивост“, което означава, че субсидиите могат да се отпускат на по-скъпи проекти, като се има предвид, че те използват продукти, произведени в страна, различна от Китай.
За разлика от позицията на парламента, няма да има ограничение за използването на китайско производство в повечето случаи, тъй като държавите-членки не трябва да поставят предварително условие да не използват продукти от Китай при организирането на търгове.
Реакции
Използването на такива критерии само за 20% от търговете, вместо за всички, както първоначално беше предложено от Европейската комисия, задоволи Германия, която се опасяваше, че изключването на китайски продукти може да застраши разпространението на възобновяема енергия.
Нуждаем се от достъп до възобновяеми технологии, които в момента се произвеждат предимно в Китай, особено що се отнася до фотоволтаиците“, каза германският държавен секретар Свен Гиголд.
Франция, от друга страна, се надяваше на много по-строги правила – така наречените критерии „Купувайте европейско“, които биха ограничили обществената подкрепа до продукти, произведени в Европа.
Като отстъпка за Франция делът на търговете, обхванати от критериите за устойчивост, ще се увеличи с времето, като конкретният дял обаче ще бъде предмет на „акт за изпълнение“ от Европейската комисия.
Франция изрази подкрепата си за Закона за декарбонизация на промишлеността и предложи съображение, което ще бъде включено в окончателното споразумение за прогресивно увеличаване на амбицията за прилагане на неценови критерии към енергийните търгове“, заяви министърът на испанската индустрия Жорди Хереу Бохер.
Облекчение
За европейския слънчев сектор, който е силно зависим от китайски фотоволтаични модули, позицията, договорена между държавите-членки, идва като облекчение.
Съветът добавя така необходимия реализъм и пропорционалност към предложенията за публични търгове и обществени поръчки. Това е по-добър подход в сравнение с първоначалното предложение на Комисията за незабавно прилагане на неценови критерии към всички публични търгове, както и на Европейския парламент, който дори отиде крачка напред, предлагайки предварителна квалификация, основана на устойчивост“, каза Дрис Аке, ръководител на политиката в SolarPower Europe.
Много министри похвалиха баланса, постигнат в позицията – от една страна, стимулиране на европейското производство на зелени технологии и намаляване на зависимостите, докато от друга страна не се увеличават разходите за енергийния преход чрез изключване на евтини китайски продукти.
Колко трябва да струва „устойчивостта“?
Споразумението позволява на държавите-членки да игнорират предложените критерии за устойчивост, ако те биха довели до увеличение на цената с повече от 15%, което се счита за „непропорционално“.
За слънчевите фотоволтаични модули това прави малко вероятно китайските продукти да бъдат изключени, тъй като производствените разходи в Китай са с 35% по-ниски, отколкото в Европа, и с 20% по-ниски, отколкото в САЩ.
Министрите също се споразумяха за изключване от правилата за проекти за възобновяема енергия, по-малки от 10 MW.
Особено важно е да се гарантира, че държавите-членки разглеждат критериите за устойчивост, но могат да ги пренебрегнат, ако разходите са непропорционално високи“, каза полският държавен секретар Камила Крол.
Съветът и Парламентът все още трябва да се споразумеят за окончателната позиция на текста в така наречените тристранни преговори, които ще започнат в Страсбург следващата седмица.
Прочетете още: