Европейският парламент гласува за включване на 17 технологии, включително ядрената енергия, в Закона за декарбонизация на промишлеността (NZIA), проправяйки пътя за преговори с държавите-членки на ЕС за финализиране на закона през декември и вероятно намаляване на списъка, предава Euractiv.
Евродепутатите, водени от консервативната Европейска народна партия (ЕНП), Либералната група Renew и Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите, приеха позицията си с 376 гласа „за“, 139 „против“ и 116 „въздържал се“.
Това е добра новина за климата и европейската икономика и е много ясен отговор на американците и техния Закон за намаляване на инфлацията (IRA)“, каза германският евродепутат Кристиан Елер от групата на ЕНП.
Предложеният от ЕС Закон за декарбонизация на промишлеността, първоначално внесен през март, сега ще бъде изпратен на държавите-членки на ЕС в Съвета на министрите за разговори в началото на декември за финализиране на закона.
В позицията си Парламентът реши да подкрепи развитието на 17 технологии, считани за съществени за прехода на Европа към неутрална по отношение на климата икономика до 2050 г.
Промени
След представянето му от Европейската комисия през март тази година текстът е претърпял значителни промени.
Първоначално NZIA включваше 10 технологии, вместо сегашните 17 и имаше два отделни списъка с приоритети, като единият се считаше за „стратегически“, а другият имаше второстепенна роля.
При гласуване на 25 октомври индустриалната комисия на парламента (ITRE) се отказа от идеята за двоен списък и възстанови ядрената енергия, включително както бъдещи технологии като малки модулни реактори, така и традиционни реактори, които първоначално бяха изключени.
Със Закона за декарбонизация на промишлеността всяка държава-членка получава свободата да избира какви технологии смята за стратегически“, заявиха от Прогресивния алианс на социалистите и демократите и обявиха закона за „голяма победа“.
Списък от 17 технологии
Законът за декарбонизация на промишлеността има за цел да ускори разгръщането на производствени съоръжения за технологии, считани за съществени за постигане на климатична неутралност, с финансова и политическа подкрепа за ускоряване на тяхното внедряване.
17-те технологии, обхванати от текста на Парламента, включват възобновяема енергия (вятърна и слънчева), ядрена енергия (делене, синтез, горивен цикъл), съхранение на енергия; улавяне, транспортиране, инжектиране, съхранение и използване на въглероден диоксид, метан и азотен оксид; водород (транспорт, електролизатори, горивни клетки, задвижване и производство и инфраструктури за зареждане), алтернативни горива, биометан, презареждане на електрически превозни средства, термопомпи, енергийна ефективност, разпределение на топлинна енергия и електрически мрежи, термоядрен синтез, електрификация и високоефективна промишленост процеси за енергийни и въглеродно-интензивни индустрии, производство на биоматериали и рециклиране.
Преди гласуването някои евродепутати поставиха под въпрос необходимостта от отваряне на полето за толкова много технологии.
Това стана малко като списък за пазаруване или коледен списък с желания“, каза председателят на парламентарната комисия по околна среда Паскал Канфин от Либералната група Renew.
За Кристоф Грудлер, също от Renew, целта е да се позволи на всяка страна от ЕС да развива технологии, които отговарят на националните нужди и капацитет.
Например Холандия има очаквания за енергия от морето, Австрия има очаквания за водноелектрическа енергия, докато Франция залага на ядрени и възобновяеми източници“, казаГрудлер преди гласуването.
Преговори
Първите преговори между Европейския парламент, Съвета и Европейската комисия – известни като трилози – са планирани за декември, но трябва да приключим най-късно до януари“, обясни ситуацията Грудлер.
Факторът време ме тревожи, защото ако не успеем да гласуваме на тристранна среща преди пленарната сесия през април, няма да гласуваме отново до септември-октомври следващата година поради предстоящите европейски избори през юни 2024 г.“, предупреди той.
На този етап от дискусиите Грудлер се опасява, че министрите от ЕС, заседаващи в Съвета, може да искат да намалят размера на списъка.
Съществува риск Съветът да излезе с искане за много по-ограничен списък“, отбеляза той, като каза, че Парламентът и Съветът „не са единодушни“ по въпроса.
Прочетете още: