Справянето на бизнеса със значими глобални проблеми е съществен елемент от дейността на различните малки, средни предприятия и корпорации – климатични промени, пандемия, бежанска криза, земетресения, равнопоставеност, дискриминация, намаляване на бедност. В разрешаването на тези проблеми, бизнесите показват чувствителност, адаптивност и грижа за принос към по-добър живот, свързан с устойчиви решения. Наблюдава се тенденция за прилагане на един цялостен подход при разрешаване на проблеми, в който се комбинират експертизата на гражданските организации, прецизността и иновативността на бизнеса, и мащабът на публичните институции за търсене на значими и дълготрайни промени.
Дали нашите решения за по-устойчив начин на живот биха променили нещо?
Често в борбата с климатичните промени, ние като личности се чувстваме безсилни да се справим със сушата, замърсяването, намаляването на въглеродния отпечатък. Дали нашите решения за по-устойчив начин на живот биха променили нещо? Често си задавам този въпрос и приемам позицията, че дали днес ще спестя вода или ще осмисля всяка моя покупка, в момента може да ми се струва незначително, но това ме прави част от една група хора, за които отговорното поведение е водеща ценност, която ме мотивира да ставам по-добър ползвател на крехките ресурси, които Земята ни дава и да уважавам различните растителни и животински видове.
За да получим отговор на въпросите, които всеки ден ни възникват, е важно да сме критични, информирани и да насърчаваме хората около нас да бъдат по-разумни в изборите си и желанията за натрупване на материални блага, които имат прякo или непряко въздействие върху богатството на природата. Различните дейности на компаниите свързани с околната среда, грижа за природата и защита на биоразнообразието, също дават надежда, че заедно можем да се справим с негативните последици върху климата.
Решения за обединяване на общи усилия
Коалицията „Бизнес за природата“ е стратегическа консултативна група, която включва експертизата на представители от успешни бизнеси и организации, които търсят решения за обединяване на общи усилия и действия по отношение на природа, климат и връзката с хранителните системи. Обхващайки различни по естество сектори, е показателно затова, че всяка компания, независимо от индустрията, може да интегрира решения, свързани с грижа за природата, в основата на своите бизнес решения.
Подобна инициатива е и платформа „Биоразнообразие и индустрия“, която цели да създаде холистичен подход при справянето с проблемите, свързани с околната среда, и внедряването им в бизнес стратегиите на компаниите. Основни акценти са фокус на Цел 12 Отговорно производство, Цел 14 Живот под водата, Цел 15 Живот на земята от Целите на устойчиво развитие 2030. Балансът в природата, в който всички елементи, животни и растения си взаимодействат в една екосистема, е нарушен, поради унищожаване на биоразнообразието, най-често породено от промишлена дейност и затопляне на температурите. Подходът, приложен в платформата, позволява на компаниите да идентифицират приоритетни аспекти във веригата на стойността по отношение на биоразнообразието, оценка на въздействието, разработка и адаптиране на процеси за интеграция на биоразнообразието в стратегиите на компаниите.
Компаниите, могат да използват и други инструменти, измерващи отпечатъка на компанията върху биоразнообразието „Глобален резултат за биоразнообразие“ , както и „Интегриран инструмент за оценка на биоразнообразието”, който предлага достъп до достоверна информация за биоразнообразието в глобален мащаб.
Примери от България
Макар и в по-малък мащаб, българските компании дават примери, не само за грижа за природата, но и за поставени цели за грижа към биоразнообразието: грижа за пчелите и инвестиции в увеличаването на техния брой; зарибяване на реки с изчезващи видове риба и почистване на отпадъци; почистване на природни паркове; грижа за щъркелови гнезда и обезопасяване на електроразпределителната мрежа; залесяване с дървета; строене на къщи за птици, посаждане на лавандулови градини. Често тези дейности се развиват от доброволци в компаниите, но дават примери на общността затова как и хората са част от тази екосистема и играят значима роля в защитата на природата.
Инициативите са добър пример, но те трябва да станат част от климатичния план на компаниите и част от политиката за опазване на околната среда с фокус на въздействието върху биоразнообразието. Българските компании стават по-отговорни и прозрачни, добри примери показват, че климатичните планове и ESG стратегии, трябва вече включват и биоразнообразието като ключов елемент от грижата за околната среда.
Печеливши ще бъдем всички ние, с повишаването на качеството ни на живот и най-вече природата и биоразнообразието, които имат нужда от нашата отговорност и всеотдайна грижа. Изборът е наш и промяната може да започне днес. Можем заедно да се погрижим за уникалната природа, която България ни дарява – 29 000 вида животни, 4200 вида растения, които живеят в природните ни паркове, които макар и защитени от закони, не успяват да се противопоставят на човешката дейност.
Статията е подготвена в партньорство с ESG Lab и е част от информационната кампания “Устойчив начин на живот”. Автор е Оля Пенева, Експерт бизнес и човешки права, Мениджър ESG Help Desk, ESG Lab в Стопански факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”.
Визиите на кампанията можете да намерите ТУК.
Още по темата: