Слънчевите панели ще бъдат разгънати „като килим“ върху железопътните релси в Швейцария за първи път в света, предава Евронюз.
Швейцарският стартъп Sun-Ways получи зелена светлина за тригодишен пилотен проект в западния кантон Нюшател, като работата трябва да започне през пролетта на 2025 г.
Тъй като климатичната криза изисква да се ускори енергийният преход на Европа, специалистите виждат нов потенциал в необичайни повърхности.
Обичайно слънчевите системи се разполагат покрай пътища, резервоари и ферми. Други компании пък експериментират с добавянето на фотоволтаични елементи и към железопътните траверси.
Но Sun-Ways е първият, който патентова сменяема система с помощта на EPFL, швейцарския федерален технологичен институт в Лозана.
„Това ще бъде първият път, когато слънчеви панели ще бъдат инсталирани на железопътна линия с влакове, които минават над тях“, казва изпълнителният директор на Sun-Ways Джоузеф Скудери.
Подвижната иновация е от решаващо значение, тъй като железопътните релси трябва да се разчистват от време на време за основна поддръжка.
Как се добавят слънчеви панели към релсите?
Швейцарската компания ще използва механична система за инсталиране на подвижните си слънчеви панели.
Влак, разработен от швейцарската компания за поддръжка на коловози Scheuchzer, ще пътува по релсите, като полага фотоволтаични панели. „Това е просто като разгръщащ се килим“, казват от Sun-Ways.
Специално проектираният влак използва бутален механизъм за разгъване на панелите с ширина един метър, предварително сглобени в швейцарска фабрика. От компанията твърдят, че превозното средство ще може да инсталира до 1000 m2 слънчеви панели на ден.
Получаването на разрешение от властите обаче не беше лесно. Федералната служба по транспорта отхвърли искането миналата година като предпазна мярка, но след десет месеца изграждане и тестване на прототипи, Sun-Ways най-накрая получи зелена светлина да започне прилагането на технологията на открита линия в Нюшател.
По време на тригодишна тестова фаза ще бъдат добавени 48 панела към 100-метров участък от трасе, управляван от transN, кантонната компания за обществен транспорт, на цена от приблизително 585 000 швейцарски франка (623 000 евро).
Електричеството, произведено от фотоволтаичната система, ще се подава в електрическата мрежа и ще се използва за захранване на домове, тъй като насочването му към железопътните операции би било по-сложен процес.
Колко енергия могат да произведат слънчевите панели на железопътните линии?
Стартъпът има големи амбиции за своите екоиновации. На теория панелите могат да бъдат разгърнати в цялата железопътна мрежа на Швейцария с дължина 5317 километра. Фотоволтаичните клетки ще покриват площ около 760 футболни игрища.
Очевидно няма смисъл слънчевият килим да се разширява в тунели.
Sun-Ways изчислява, че националната железопътна мрежа може да произвежда един терават-час (TWh) слънчева енергия годишно, което се равнява на около 2 процента от общото потребление на енергия в Швейцария.
Освен в Швейцария, компанията участва в подобни проекти, планирани в Испания, Румъния и Южна Корея.
„Има над един милион километра железопътни линии в света. Вярваме, че 50 процента от железопътните линии в света могат да бъдат оборудвани с нашата система“, заяви съоснователят на Sun-Ways Баптист Данихерт.
Компанията все още има какво да доказва с пилотния си проект. Международният съюз на железниците по-рано изрази загриженост, че панелите могат да получат микропукнатини, да доведат до по-висок риск от пожари в зелени зони и дори да разсейват машинистите с отражения.
Sun-Ways каза, че панелите му са по-устойчиви от конвенционалните и могат да имат антирефлексен филтър, за да не попада светлина в очите на машинистите.
Вградените сензори също гарантират, че работят правилно, докато четките, прикрепени към края на влаковете, могат да премахват мръсотията от повърхността на панелите.
Някои посочиха, че ледът и снеговалежът могат да попречат на хоризонталните панели да бъдат полезни, но Sun-Ways има отговор и за това. Стартъпът вече работи по система за топене на замръзнали повърхности на панелите.